  • 11. Data: 2023-01-01 17:30:29
    Temat: Re: Przekazanie mieszkania
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-10-28 o 08:49, cef pisze:

    > A to da się na jednym posiedzeniu kolejnymi aktami załatwić?
    > Najpierw poświadczenie dziedziczenia, potem darowizna dziecku przez ojca
    > i potem sprzedaż tej połowy córki?
    > I dziecko wychodzi od notariusza jako właściciel 100% z kwitami do zmian
    > w księgach wieczystych?
    > Czy któryś z tych aktów wymaga jakiegoś czasu do uprawomocnienia się czy
    > cos?

    Tak dla potomoności.
    1. Notariusz nic nie zrobi ze spadkiem zanim spadkobiercy
    nie przedstawią dokumentu z US, że uregulowali podatki od spadku.
    Czyli na jednym posiedzeniu się nie da, bo trzeba czekać kilka dni na
    kwitki z US.
    2. Druga kwestia - wiele osób -w tym ja - nie odróżnia nabycia spadku
    (czy sądownie czy poprzez notarialny akt poświadczenia dziedziczenia) od
    działu spadku.
    Pośrednio trochę z powodów wykazywania zmian w księgach wieczystych tylko
    na podstawie aktów poświadczenia dziedziczenia a nie właściwego stanu
    prawnego/właścicielskiego nieruchomości.
    W opisywanym przypadku najprostszym finansowo rozwiązaniem okazała się
    umowa zniesienia współwłasności - jedna taksa od całości jest mniejsza
    niż suma taks od sprzedaży połowy i darowizny tego ułamka.
    3. Kwestia 3 najważniejsza - żadnego zaufania do transakcji z rodziną
    mieć nie należy.