  • 11. Data: 2011-02-22 16:37:21
    Temat: Re: Przekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości news:ik0n76$8ig$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie da sie.
    > Daj mu je dopiero jak skonczy studia.
    > Będziesz miał pod warunkiem.
    > Narazie możesz mu je pożyczyc, ale jak skonczy studia od umorzonej
    > pozyczki bedzie musiał zapłacić podatek.

    Myślałem o tym, żeby mu spłacić kredyt po skończeniu studiów. Niestety bank
    może zarządać spłaty przed terminem w razie, gdyby na studiach nie poszło
    dobrze. Wystarczy niezaliczenie jednego semestru. Takie są obwarowania
    kredytu. Jedynie można go zawiesić. Wtedy nie rosną odsetki, i nie są
    wypłacane kolejne raty. Co semestr ma dostarczać kolejne zaświadczenia o
    przebiegu studiów. Najbliższy termin jest w marcu. Dlatego chcę spłacić
    teraz. Co do pożyczki - właśnie o uniknięcie tego podatku mi chodzi między
    innymi.
    Trudno. Po prostu mu to spłacę i już. To znaczy dam mu jako darowiznę, żeby
    sam spłacił.
    Ddzięki za rzeczowe odpowiedzi.

  • 12. Data: 2011-02-22 17:04:33
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (22.02.2011 17:37), Ajgor wrote:

    > Myślałem o tym, żeby mu spłacić kredyt po skończeniu studiów. Niestety bank
    > może zarządać spłaty przed terminem w razie, gdyby na studiach nie poszło
    > dobrze.

    Miej odłożone i martw się jak zażąda. Syn będzie miał lepszą motywację
    żeby na studiach mu szło dobrze.

> [...]
    > innymi.
    > Trudno. Po prostu mu to spłacę i już. To znaczy dam mu jako darowiznę, żeby

    Ja nie bardzo rozumiem, jaki byłby cel formalnego umawiania się na
    pożyczkę. Rozumiem że jakby nie spełnił warunków które na niego
    nakładasz to powiesz "synu, oddaj w takim razie pieniądze, tak jak się
    umówiliśmy". Ale co jak on powie "Ojciec, ja Ci tych pieniędzy nie
    oddam". I co wtedy? Do sądu go podasz, komornika naślesz?

    Sądzę że nie, dlatego najlepiej formalnie to przeprowadzić jako
    darowiznę, zaś między sobą się umówić że formalnie jest to darowizna,
    ale jakby co - to on Ci robi darowniznę w drugą stronę.

    Jeżeli jednak wariant z komornikiem i sądem wchodzi w grę, to według
    mnie najwłaściwszym rozwiązaniem jest weksel. On Ci "sprzedaje" weksel,
    płacicie jakąś drobną opłatę za to, jak przyjdzie do skończenia studiów
    - drzesz go w jego obecności i po krzyku. Jak nie - to on wykupuje od
    Ciebie weksel.

    p. m.

  • 13. Data: 2011-02-22 17:55:17
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    W dniu 2011-02-22 17:10, witek pisze:

    > Nie da sie.
    > Daj mu je dopiero jak skonczy studia.
    > Będziesz miał pod warunkiem.
    > Narazie możesz mu je pożyczyc, ale jak skonczy studia od umorzonej
    > pozyczki bedzie musiał zapłacić podatek.

    Podpowiadam zapytywająco:

    Niech mu da kasę, a syn mu podpisze weksel. Kosztuje chyba 0.2%. Nie
    potrzeba innych papierów do tego. A jak warunek zostanie spełniony, to
    weksel odda synowi lub przy nim podrze.

    http://www.weksel.pl/rodzaje.html

    Zadziała?

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 14. Data: 2011-02-22 18:02:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 11:55 AM, Maruda wrote:

> [...]
    >
    > Niech mu da kasę, a syn mu podpisze weksel. Kosztuje chyba 0.2%. Nie
    > potrzeba innych papierów do tego. A jak warunek zostanie spełniony, to

    teoretycznie
    pytanie tylko na ile podarcie weksla jest opodatkowane.
    a po za tym jak syn powie, zeby tatus sobie tym wkeslem tyłek podtarł to
    może dokładnie tyle samo co z pożyczką, czyli iść do sądu. A pewnie tak
    jak napisałeś, nie pójdzie.

  • 15. Data: 2011-02-22 18:33:47
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 22 Lut, 17:30, Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > zastanowienie, musi obejmowa u wiadomienie, ze daje w a nie za darmo, a
    > nie za co , bo to jest istota darowizny, a zatem nie moze domaga si
    > czego w zamian, ani uzale ni od warunku.
    >
    > Oczywi cie mo liwa jest darowizna z poleceniem, ale to nie uprawnia do
    > dania zwrotu.
    >
    > --
    > Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman  www.rumpel.pl
    > "Bo jakby czyta od przodu to by by to najzwyklejszy pami tnik a tak
    > blog. To teraz taka moda. Piszesz od urodzenia do dzisiaj to yciorys,
    > piszesz od dzisiaj do urodzenia to CV." (C) W. Kasprzak

    Po pierwsze nie zgodzę się z tezą, że "nie można domagać się czegoś w
    zamian". Można się w umowie przewidzieć spełnienie przez
    "obdarowanego" świadczenia wzajemnego, co będzie miało ten skutek, że
    zawarta przez strony umowa nie będzie stanowiła darowizny (nawet jeśli
    strony nazwały ją darowizną).

    Po drugie, nie widzę podstawy prawnej dla zakazu dokonywania darowizny
    pod warunkiem. Nieodpłatność nie jest synonimem bezwarunkowości. Gdyby
    wolą ustawodawcy było uznanie za darowiznę tylko umów bezwarunkowych,
    wówczas art. 888 k.c. miałby np. treść "Przez umowę darowizny
    darczyńca zobowiązuje się bezwarunkowo do nieodpłatnego
    przysporzenia..." (miałoby to ten skutek, że warunkowe darowizny
    stanowiłyby umowy nienazwane). Z kolei gdyby wolą ustawodawcy było
    niedopuszczenie do dokonywania nieodpłatnych, ale zarazem warunkowych
    przysporzeń, mógłby wprowadzić np. taki przepis "Darowizna dokonana
    pod warunkiem jest nieważna".

  • 16. Data: 2011-02-22 18:36:04
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 22 Lut, 14:45, spp <s...@o...pl> wrote:

    > S usznie. :)
    > Ale w przypadku samochodu taka darowizna jest dopuszczalna?
    >
    > --
    > spp

    "Darowizna" samochodu dokonana pod warunkiem, że "obdarowany" zapłaci
    jest dopuszczalna, ale stanowi sprzedaż z zastrzeżeniem własności
    rzeczy sprzedanej (art. 589 k.c.).

  • 17. Data: 2011-02-22 18:36:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > Moim zdaniem nie. Darowizna, jako bardzo specyficzna czynność prawna, bo
    > zawierająca rozporządzenie pod tytułem darmym, została właśnie z uwagi
    > na swoją specyficznosć obwarowana wymogami co do formy. Jak się
    > podkreśla po to, żeby darczyńca miał okazje dobrze się zastanowić co
    > robi, skoro chce za darmo coś komuś dać. Z czego IMHO wynika, ze to
    > zastanowienie, musi obejmować uświadomienie, ze daje właśnie za darmo, a
    > nie za coś, bo to jest istota darowizny, a zatem nie moze domagać się
    > czegoś w zamian, ani uzależnić od warunku.

    Nie. Może być darowizna z warunkiem rozwiązującym o ile nie dotyczy
    nieruchomości.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 18. Data: 2011-02-22 18:42:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 12:33 PM, goldi wrote:

> [...]
    > niedopuszczenie do dokonywania nieodpłatnych, ale zarazem warunkowych
    > przysporzeń, mógłby wprowadzić np. taki przepis "Darowizna dokonana

    ale masz jakies poparcie?

  • 19. Data: 2011-02-22 18:43:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 12:36 PM, goldi wrote:

    > "Darowizna" samochodu dokonana pod warunkiem, że "obdarowany" zapłaci
    > jest dopuszczalna, ale stanowi sprzedaż z zastrzeżeniem własności
    > rzeczy sprzedanej (art. 589 k.c.).

    czyli nie jest darowizną, a sprzedażą.

  • 20. Data: 2011-02-22 18:44:31
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości news:ik0to7$8ig$5@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > a po za tym jak syn powie, zeby tatus sobie tym wkeslem tyłek podtarł to
    > może dokładnie tyle samo co z pożyczką, czyli iść do sądu. A pewnie tak

    Fakt. Nie bede wlasnego syna po sadach ciagal.
    Jak bym tak wlasnego syna nienawidzil, zeby isc na niego do sadu, to bym mu
    kredytu nie chcial splacac, i nie parl do tego,
    zeby studia skonczyl.
    Po prostu zalezy mi na jego przyszlosci, i kombinuje, jak go do tego
    zdyscyplinowac.
    Mam nadzieje, ze nie czyta tej grupy :)