  • 21. Data: 2004-10-11 22:27:00
    Temat: Re: Przedawnienie - uslugi TP SA
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 11 Oct 2004 20:40:47 +0200, Marcin Wasilewski naskrobał(a):

    > A kto Cię tak okłamał? Załóżmy sytuację, że IJ przysyła mi po 4 latach
    > od terminu płatności wezwanie do zapłaty 150 zł. Ponieważ sprawdzam moje
    > faktury i okazuje się, że rzeczywiście zalegam tej firmie 30 zł. więc aby
    > mieć czyste sumienie wpłacam im tą kwotę. Uważasz, że w ten sposób uznałem
    > całą sporną kwotę, bo ja wręcz przeciwnie?

    no to nie masz racji - w chwili zapłacenia kwoty częściowej przerywasz
    przedawnienie.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 22. Data: 2004-10-11 23:18:27
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Mon, 11 Oct 2004 20:40:47 +0200, Marcin Wasilewski naskrobał(a):

    > no to nie masz racji - w chwili zapłacenia kwoty częściowej przerywasz
    > przedawnienie.

    To może jakaś podstawa prawna? W jakim akcie prawnym jest napisane, że
    wpływ przelewu jest traktowany jako uznanie długu i przerywa przedawnienie?

    Znajduje list od np. KRUKA na stole kolegi np. na 1500 zł., tak "dla
    jaj" wypełniam sobie przelew np. na 1 zł. podając jako wpłacającego dane
    kolegi po czym go opłacam. Rozumiem, że w ten sposób kolega uznał dług w
    całości? :)

    Dostaje wezwanie do zapłaty na kwotę 100 zł (przedawnione). Wpłacam 1
    zł. odpisując, że tylko taką kwotę byłem winny - rozumiem, że teraz bez
    problemu mogą ze mnie ściągnąć 100 zł? :)

  • 23. Data: 2004-10-11 23:57:50
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@o...pl>

> [...]
    > Dnia Mon, 11 Oct 2004 20:40:47 +0200, Marcin Wasilewski naskrobał(a):
    > no to nie masz racji - w chwili zapłacenia kwoty częściowej przerywasz

    Art. 123.
    § 1. Bieg przedawnienia przerywa się: 1) przez każdą czynność przed sądem
    lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń
    danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w
    celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia
    roszczenia; 2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której
    roszczenie przysługuje.
    § 2. (skreślony)

    Na jakiej podstawie twierdzisz, że wpłata 1 zł. przerywa przedawnienie
    np. dla długu 1000 zł?

    Wysoki sadzie, prawdą jest, że wpłaciłem na konto powoda 1 zł. po
    przesłaniu wezwania do zapłaty, jednak wynikało to z faktu, że z moich
    rachunków wynikało, że rzeczywiście zalegałem mu taką kwotę i postanowiłem
    to zobowiązanie uregulować, gdyż staram się być uczciwy. Natomiast nie było
    moją wolą uznanie całej kwoty długu widniejącej na wezwaniu, gdyż kwotę tą
    wcześniej już uregulowałem i nie mam zamiaru ponownie jej opłacać. Niestety
    nie mogę przedstawić dowodu wpłaty, gdyż podczas wiosennych porządków
    książeczkę wpłat wyrzuciłem, gdyż mineły już 4 lata od daty wymagalności i
    chciałem się pozbyć zbednych kwitów powodujących bałagan w mojej szufladzie.
    Tak więc wpłata 1 zł. była uznaniem roszczenia ale tylko w takiej kwocie,
    którą uważałem za należną, czyli na kwotę widniejącą na przelewie.

    Teraz niech się powód wykarze.

    Interesujący jest także ten zapis:

    Art. 117.
    § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, roszczenia majątkowe
    ulegają przedawnieniu.
    § 2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się
    korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.

    Czy oznacza to, że jeśli mamy np. fakturę wymagalną na dzień 2001.01.01
    i w dniu 2003.12.01 podpiszę uznanie roszczenia z faktury z dn. 2001.01.01
    to i tak nie przerwie to biegu przedawnienia i w 2004.01.02 te roszczenia i
    tak będą przedawnione?

  • 24. Data: 2004-10-12 07:24:51
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "Black Peter" <b...@c...usunto.pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > W styczniu 2001 roku rozwiazalem umowe z TP SA. Standardowa usluga -
    > telefon.
    > Okazuje sie ze mialem nie zaplacone rachunki na kwote ok 165 zl.
    > Dzis otrzymalem pismo z pewnej firmy o cesji naleznosci pomiedzy ta firma
    > TP SA i wzywaja mnie do zaplaty.

    pismo o cesji mozesz dostac takze ode mnie - to mnie masz zaplacic, bo
    kupilem od tpsa naleznosci.

    Czy przedstawili ci jakikolwiek papier na to? Jakiekolwiek oswiadczenie
    wierzyciela (tpsa)? Chyba nie - bo ja nie dostalem w swojej sprawie. Jest to
    nagminna praktyka - pora chyba zlozyc zawiadomienie o podejrzeniu
    popelnienia przestepstwa przez IJ, ze wymusza nienalezne swiadczenia, ze
    costam twierdzi o jakiejs zmianie wierzyciela, ale nigdy nie przedstawia na
    to papieru - no i sie obawiamy, ze naciaga ludzi, wiec panie prokuratorze,
    prosze sie tym zajac ;-)

    p.
    W.

  • 25. Data: 2004-10-12 07:54:30
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Wirtualna napisał:

> [...]
    > to papieru - no i sie obawiamy, ze naciaga ludzi, wiec panie prokuratorze,

    Jeśli kupili ... możesz się o tym dowiedzieć od TP S.A.
    Jeśli złożysz zawiadomienie - postępowanie zostanie umorzone w
    momencie gdy prok zwróci się do IJ o dowód na to, że wierzytelność
    zostałą zakupiona ...

    Zwrócę ci tylko uwagę na mały szczególik ...

    KK:

    "Art. 238. (40) Kto zawiadamia o przestępstwie lub o przestępstwie
    skarbowym organ powołany do ścigania wiedząc, że przestępstwa nie
    popełniono,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2. "

    --
    Stasio Podróżnik
    PMS=>Black 525 TDS E-34 rej.*RP-PMS Edition* PRRC=>Jackson+AT-900

  • 26. Data: 2004-10-12 08:03:25
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

    > A czym się różni to co opisałem, od Twojego stwierdzenia?

    A tym ze zobowiazania sa sporne, ja mowie o bezopornych zobowiazaniach ,
    takich co do ktorych nie ma wapliowosci. Czyli zalegasz 1500 splacasz
    300 i tym samym pozostala czesc liczy sie od nowa.

    VG

  • 27. Data: 2004-10-12 08:14:55
    Od: d...@w...sobie.to

    Marcin Wasilewski <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    > celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia
    > roszczenia; 2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której

    Moze ktos wie z praktyki co oznacza "każdą czynność przed sądem
[...]

    Chodzi i o taki przypadek:

    1. ktos mi wisi kase
    2. skladam pozew w terminie
    3. okazuje sie, ze sie pomylilem, wypadam z gry wobec braku biernej
    reprezentacji pozwanego w tej sprawie

    I czy przerwalem bieg przedawnienia? No bo robilem to w okreslonym celu,
    ale zle. Pamietam taki przypadek, gdzie czlowiek chcial forsy za skode.
    Pozwal osobe odpowiedzialna, sprawa sie troche wlekla, a w pewnym momencie
    okazalo sie ze osoba ta ma wykupione OC i twierdzi, ze wsprawie roszczen
    to do ubezpieczalni. Wowczas ubezpieczalnia zostala przypozwana, ale
    podniosla zarzut przedawnienia, w tym przypadku skutecznie.

    D.

    --
    50 ways to FREAK your roommate:
    26. Keep a tarantula in a jar for three days. Then get rid of the

  • 28. Data: 2004-10-12 08:21:34
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Stasio Podróżnik wrote:
> [...]
    > popełniono,
    > podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności

    Zwracam uwagę na słowo 'wiedząc'.

    KG

  • 29. Data: 2004-10-12 08:36:19
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik kam napisał:

    > Zwracam uwagę na słowo 'wiedząc'.

    W tym przypadku IJ poinformowała/poinformował dłużnika o zbyciu
    wierzytelności ... Informację tą można zweryfikować u źródeł - zwrócić
    się z zapytaniem do TP jak to wygląda ...

  • 30. Data: 2004-10-12 08:36:59
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Stasio Podróżnik wrote:
    > W tym przypadku IJ poinformowała/poinformował dłużnika o zbyciu
    > wierzytelności ... Informację tą można zweryfikować u źródeł - zwrócić
    > się z zapytaniem do TP jak to wygląda ...

    Ponownie zwracam uwagę na słowo 'wiedząc' i różnicę między nim a na
    przykład sformułowniem 'mogąc z łatwościę się dowiedzieć'.

    KG