  • 1. Data: 2002-09-02 08:08:31
    Temat: Proste pytanie: jaki podatek przy Umowie o dzielo?
    Od: "Rafal " <r...@N...gazeta.pl>

    Czesc,

    Bede wdzieczny za pomoc:
    Sciagnalem z sieci Umowe o dzielo i jeden punkt jest zagadka:
    "5.2 Wynagrodzenie okreslone w ust.1 nie obejmuje podatku _______, do ktorego
    zaplaty zobowiazany jest Zamawiajacy."

    Moje pytanie: jakiego podatku? VAT? 22%?

    Dziekuje z gory za pomoc i pozdrawiam,

    Rafal

  • 2. Data: 2002-09-02 18:07:23
    Od: Wojciech <b...@p...wp.pl>

    On Mon, 02 Sep 2002 10:08:31 +0200, Rafal wrote:

    > Moje pytanie: jakiego podatku? VAT? 22%?

    Nie ...
    sciagnales wzor, ktory zaklada ze zamawiajacy jest przedsiebiorca a
    wykonawca osoba fizyczna nie prowadzaca dzialalnosci gospodarczej,

    chodzi tu o podatek dochodowy od osob fizycznych.

    --
    Wojciech

  • 3. Data: 2002-09-04 16:20:52
    Od: Wojciech <b...@p...wp.pl>

    On Tue, 28 May 2002 21:18:49 +0200, Piotrek wrote:

    > Prawde mówiac trudno jest mi sobie wyobrazic, aby wykonawca dziela w
    > dodatku zawierajacy umowy i to pisemne nie byl zarejestrowany jako osoba
    > prowadzaca dzialalnosc gospodarcza.

    :-)
    sprawa jest stosunkowo prosta,

    wielu pracodawcow swego czasu stosowalo praktyke, polegaj?ca na
    "zatrudnianiu" pracownika na podstawie umowy o dzielo, czy umowy
    zlecenia (tzw "samozatrudnianie" nie bylo wtedy jeszcze tak popularne jak
    obecnie),

    czesto stosowano umowe cywilno-prawna zamiast umowy o prace na okres probny
    (pozniej dopiero ewentualnie byla umowa o prace), zdazalo sie tez, ze ktos mial
    umowe o prace i dorabial do tego umowami o dzielo,lub zlecenia.

    Sprawa utracila troche na popularnosci po zmianie przepisow dotyczacych
    placenia zusu.

    > Postanowienie takiej umoy
    > oznacza wiec nic innego jak to, ze wykonawca traktuje swoje
    > wynagrodzenia jako obrót netto, a VAT (zalezny od rodzaju uslugi)
    > potraci on z ceny brutto, ujawni w delkaracji i wplaci do urzedu
    > skarbowego.

    mysle, ze raczej nie,

    zwroc uwage, ze kolega napisal:
    "Wynagrodzenie okreslone w ust 1 nie obejmuje podatku ______, do ktorego
    zobowiazany jest Zamawiajacy"

    Obstawiam, ze chodzi tu raczej o zaliczke na podatek dochodowy od osob
    fizycznych (placona w trybie art 41 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od
    osob fizycznych; wyjatek - 41 ust 2),

    Zapis interpretowalbym w ten sposob, ze Zamawiajacy zaplaci Wykonawcy
    wynagrodzenie netto (po potraceniu i zaplaceniu zaliczki na podatek
    dochodowy, w trybie 41 ust 1 ustawy o pod doch od os fiz)

    Gdyby chodzilo o vat, to pewnie napisano by standardowo, ze:
    "wynagrodzenie wynosi ......... zl netto + VAT"

    Chociaz, kurde czytam to jeszcze raz i twoja interpretacja wydaje sie
    przekonywujaca.

    Cholera wie, trzeba by bylo chyba zapytac filozofa, ktory to napisal.
    Albo przynajmniej przeanalizowac ta umowe w calosci i wyinterpretowac to
    z kontekstu.

    --
    Wojciech