  • 11. Data: 2024-01-18 13:57:04
    Temat: Re: Prokuratorzy "oskarżają" ministra Tusk sprawiedliwości od bezprawie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 23:19:43 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]

    skiego-bodnar-pokazuje-opinie-prawne-m-in-promotora-
    dudy

    > Osoba biegła w swojej dziedzinie zwykle unika stwierdzeń kategorycznych.
    > Stwierdzenia kategoryczne są domeną ignorantów :)
    > (efekt Dunninga-Krugera)

    IMO - Bodnar w tej sytuacji powinien używać kategorycznych ...
    ale może po prostu nie miał podstawy :-)

    > Barski miał być PK więc jesli okaże się, że nie był to moze być problem
    > z jego decyzjami. A co jakby miał być p.o?

    Barski był PK, a moze należałoby napisać "został powołany na
    stanowisko PK". Nikt w powołaniu nie napisał mu "p.o.", więc nie wiem
    czy tak można dopisywać bez podstawy :-)

    Natomiast po "odwołaniu" Barskiego, Bodnar powołał Bilewicza na
    stanowisko "p.o. PK".

    Miał prawo, nie miał prawa - to się pewnie długo będą spierać.

    J.

  • 12. Data: 2024-01-19 00:17:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-18, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > IMO - Bodnar w tej sytuacji powinien używać kategorycznych ...
    > ale może po prostu nie miał podstawy :-)

    A on palnął coś takiego: "wydaje się, ze nieobowiązują"?
    Mozna używac stwierdzeń kategorycznych, jeśli szerszy kontekst zdaniowy
    wskazuje, że stopień przekonania o własnej wiedzy jest tu moderowany
    przez większe autorytety :)

> [...]
    > stanowisko "p.o. PK".
    >
    > Miał prawo, nie miał prawa - to się pewnie długo będą spierać.

    Chyba nie mógł być powołany na PK skoro wynika, że takie powołanie to
    jakaś wyłączna prerogatywa prezydenta. Stąd to p.o.
    Barski, na ile rozumiem argumentacje Bodnara, nie przestał pozostawać w
    stanie spoczynku, więc nie mógł pełnić funkcji PK. Ciekawi mnie czy mógł
    p.o. PK.

    https://wgospodarce.pl/informacje/137164-miotla-tusk
    a-usunieto-prokuratora-krajowego-ze-stanowiska
    "Wszelkie decyzje władcze, jakie zostały podjęte przez prokuratora
    Barskiego od 18 marca 2022 r. do 11 stycznia 2024 r. pozostają w mocy w
    tym zakresie, w jakim prok. Barski działał na podstawie upoważnienia i w
    imieniu Prokuratura Generalnego. Natomiast w przypadku samodzielnych
    rozstrzygnięć podejmowanych przez Prokuratora Krajowego wszelkie kwestie
    w tym zakresie będą przedmiotem szczegółowej analizy i w zależności od
    jej wyników będą podejmowane dalsze decyzje - przekazał również resort
    sprawiedliwości."

    Czy p.o. to nie jest na podstawie upoważnienia PG? Pewnie jest. To jakby
    oznacza, że gdyby Barski był p.o. to wszystkie decyzje jego byłyby
    ważne, ale też byłby łatwy do odwołania, czego pis nie chciał. Stąd
    jednak PK.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2024-01-19 15:53:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jan 2024 23:17:10 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > A on palnął coś takiego: "wydaje się, ze nieobowiązują"?

    Na ile zrozumiałem - to przedstawił dwie czy trzy "opinie prawne",
    a moze ekspertyzy. Sam się nie odważył stwierdzić :-)

    > Mozna używac stwierdzeń kategorycznych, jeśli szerszy kontekst zdaniowy
    > wskazuje, że stopień przekonania o własnej wiedzy jest tu moderowany
    > przez większe autorytety :)

    Zależy jeszcze od przekonań, mniemania o sobie, moze i uzasadnionego,
    charakteru itp.

    https://youtu.be/68bNuwLeJN4?t=83

    "te wybory zostały sfałszowane".
    "była bomba".

    > Chyba nie mógł być powołany na PK skoro wynika, że takie powołanie to
    > jakaś wyłączna prerogatywa prezydenta. Stąd to p.o.

    łączna.

    > Barski, na ile rozumiem argumentacje
    > Bodnara, nie przestał pozostawać w
    > stanie spoczynku, więc nie mógł pełnić funkcji PK.

    Jakoś tak. Barskiego powołał Ziobro z prezydentem i premierem, tak
    jak ustawa wymaga.

    Tylko, ze wczesniej należało go przywrócic do służby czynnej,
    co Ziobro zrobił, ale w kulawy sposób.
    I tu sie zrodził burdel prawny, w wyniku czego nikt nic nie wie ... na
    pewno :-)

    Bodnar go odwołał, do czego nie miał prawa, lub stwierdził ze być PK
    nie może, i powołał Bilewicza jako p.o.
    Do powołania PK nie miał prawa, ale do powołania p.o. w sytuaji
    nadzwyczajnej ... byc może.

    > Ciekawi mnie czy mógł p.o. PK.

    ... być może. Nie napisano nigdzie wprost, ze może, a powoływanie
    różnych p.o. bez wymaganego trybu, to chyba częsta praktyka.
    Ktoś musi rządzić do czasu powołania nowego w ustawowym trybie.

> [...]
    > sprawiedliwości."
    >
    > Czy p.o. to nie jest na podstawie upoważnienia PG? Pewnie jest.

    Cos niby w tym rodzaju, ale nikt go tak nie nazwał, ani nie mianował
    jako p.o.

    A powyzej ... IMO - nie chcąc kasować całego dorobku, Bodnar uznał, ze
    działania Barskiego w imieniu PG pozostają w mocy.
    Ale na to też nie ma podkładki w przepisach :-)

    > To jakby
    > oznacza, że gdyby Barski był p.o. to wszystkie decyzje jego byłyby
    > ważne, ale też byłby łatwy do odwołania, czego pis nie chciał. Stąd
    > jednak PK.

    No bo Ziobro uważa, ze powołał go prawidłowo na stanowisko PK, bez
    żadnego p.o. Taka była intencja, taka była realizacja przez 2 lata.

    A tu taka mina ... przy czym nie wiadomo, czy prawdziwa, bo jasnego
    konca przepisu też nie określono :-)

    Koalicji bym propoował zmiane ustawy, likwidacje PK, zostawiene
    funkcji PG przy MS ... a prezydent nie mógłby zawetować, bo proponuje
    ustawe w wesji PiS z 2016 :-)

    Tzn może wetować, ale wtedy się narazi na zarzut, ze juz raz
    niekonstytucyjną ustawę podpisał :-)
    A po likwidacji PK mozna nową ustawę napisać i zmienic drugi raz
    dowolnie :-)

    J.