  • 11. Data: 2007-10-23 20:48:19
    Temat: Re: [Programowanie C#] Podobienstwo programu a legalnosc
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > Dość dawno temu analizowałem popularny wtedy Phoenix BIOS,
    > porównując go z oryginalnym IBM BIOS.

    Inżynieria odwrotna jest niezgodna z prawem.

  • 12. Data: 2007-10-23 20:50:35
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > hm... czy chcesz powiedzieć, że *algorytmy* zaczęły być w .pl
    > chronione???

    Zdaje się, że algorytmy mogą podlegać ochronie jako tajemnica
    przemysłowa. Z drugiej strony -- prawo autorskie zezwala na
    testowanie, badanie i obserwowanie zachowania programu komputerowego
    celem poznania zaimplementowanych w nim algorytmów.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 13. Data: 2007-10-23 21:10:57
    Od: "Verkomp" <v...@v...pl>

    > Dość dawno temu analizowałem popularny wtedy Phoenix BIOS, porównując
    > go z oryginalnym IBM BIOS.
    > Szło to tak, że w jak w jednym było przesłanie z AX do BX, to w drugim
    > była mocno różna instrukcja w postaci przesłania z AX do DX :P

    Nie korzystam w zadnym stopniu ze zrodel tamtego programu ... mam tylko
    zainstalowany program `exe` ....
    Calosc podobienstwa wynika w sumie z tego ze to program bazodanowy do
    konkretnych wnioskow (cos jak np. do pit`ow .. one zawsze sa podobne)
    Po prostu wszedzie trzeba wpisac podobne dane bo tego wymaga drukowany
    formularz / wniosek / umowa etc.

    Podobienstwo mojego do innego softu ogranicza sie wlasnie do tej ze tak
    powiem kolejnosci wprowadzania danych bo przeciez takie cos jak pobieranie
    danych
    wnioskodawcy poprzez przycisk [baza] i wpisywanie danych imie, nazwisko i
    pesel .. tego nie da sie zastrzec (tak mysle)

    > W zakresie tej części 'wyglądu', którą można uznać za utwór plastyczny,
    > to pewnie tak.

    co do "zakresu plastycznego" ...

    biorac pod uwage wyglad formatek z doswiadczenia wydaje mi sie ze pisane to
    bylo w c++ a ja pisze w visual c#
    wyglad kolorystyczny / ksztalt przyciskow jest inny ... czesc wspolna ...
    np. rozlozenie pol tekstowych .. przeciez nie dam np. pierwszy nip potem
    adres potem imie potem pesel .. zeby bylo inaczej :)

    > W zakresie funkcjonalnym nie bardzo.

    zakres funkcjonalny rozumiem jako jakis ciag zdarzen np. wprowadzanie danych
    / generowanie umowy / wydruk ... ok ... tak samo .. ale to jest czesc
    wspolna 90% programow do obslugi jakichkolwiek wnioskow / formularzy ...

    Podobienstwo wyniklo w sumie ze wzgledu na przyzwyczajenia uzytkownikow
    poprzedniego programu ... klient zmienia oprogramowanie na moje ze wzgledu
    na korzystniejsza oferte cenowa / staly serwis i lepszy kontakt .. jestem
    bylym pracownikiem tej firmy .. znamy sie od lat.

    Dziekuje za dotychczasowe odpowiedzi i prosze o kontynuowanie ...

    Arek

  • 14. Data: 2007-10-23 21:13:35
    Od: "Verkomp" <v...@v...pl>

> [...]
    > konkretnych wnioskow (cos jak np. do pit`ow .. one zawsze sa podobne)
    > Po prostu wszedzie trzeba wpisac podobne dane bo tego wymaga drukowany

    Jeszcze jedno ...

    Wiekszosc z danych zawartych w tym programie (tzn. pol, wykazow zalacznikow,
    wzorow umow, potwierdzen czegos tam) .. reguluje odpowiednie rozporzadzenie.
    Oczywiscie czcionka moze byc inna .. ale sam tekst umowy juz nie bardzo.

    Arek

  • 15. Data: 2007-10-23 21:21:23
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Verkomp" <v...@v...pl> writes:

    [...]

> [...]
    > pobieranie danych wnioskodawcy poprzez przycisk [baza] i wpisywanie
    > danych imie, nazwisko i pesel .. tego nie da sie zastrzec (tak

    Patentem na pewno nie, przynajmniej w UE. Jeśli chodzi o USA, to nie
    takie rzeczy się tam patentuje :)

  • 16. Data: 2007-10-23 21:21:54
    Od: "Jarosław Grolik" <g...@c...uj.edu.pl>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:
    >
    > Inżynieria odwrotna jest niezgodna z prawem.

    Czy aby na pewno ?

    To dlaczego tacy producenci jak SIGMA, TAMRON itp produkują obiektywy do
    aparatów fotograficznych pomimo iż np. Canon nie udostępnia informacji
    dotyczących standardu komunikacji aparat-obiektyw ?

    Pozdrawiam

    Jarek Grolik

    www.republika-marzen.pl

  • 17. Data: 2007-10-23 21:25:06
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Verkomp" <v...@v...pl> writes:

    [...]

    > biorac pod uwage wyglad formatek z doswiadczenia wydaje mi sie ze
    > pisane to bylo w c++ a ja pisze w visual c#

    Mam lepszy problem: czy OpenCVS jest utworem zależnym od CVS i czy --
    jako utwór zależny od utworu udostępnionego na GPL -- oprogramowanie
    to powinno być również udostępniane wyłącznie na licencji GPL? Dodam,
    że jest to bardzo aktualny problem polityczno-społeczny :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 18. Data: 2007-10-23 21:37:09
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Jarosław Grolik" <g...@c...uj.edu.pl> writes:

> [...]
    > obiektywy do aparatów fotograficznych pomimo iż np. Canon nie
    > udostępnia informacji dotyczących standardu komunikacji

    Magia.

  • 19. Data: 2007-10-23 21:49:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Oct 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Inżynieria odwrotna jest niezgodna z prawem.

    Się poznęcam ;) (można odgryzać w odwecie, a co), więc pomińmy
    stan PA w ówczesnych przepisach, niech będzie "dzisiejszy".

    Miałem oryginalny wydruk oryginalnego IBM BIOS :P - IBM przecież
    upublicznił kod (co nie przeszkadza brać pieniędzy za wykorzystanie),
    można powiedzieć że zastosował OpenSource w czystej komercyjnej (!)
    postaci.
    A w zakresie legalnie posiadanego Phoenixa badałem go właśnie
    ze względu na brak "łatwo dostępnego" narzędzia do sprawdzania
    czy adresy się zgadzają i CALL trafi :>

    Inżynieria odwrotna jest tylko wtedy niezgodna z prawem, jeśli
    WSZYSTKIE potrzebne wg. 75 PA informacje o programie są "łatwo dostępne".
    Nie umiesz znaleźć niedostępnej? ;)
    Czy zarzucasz mi że czytanie legalnie otrzymanego listingu jest
    nielegalne? :O

    Skądinąd rozumiem, że przekazując tajemnicę w postaci wskazania
    konkretnych rejestów naruszyłem 75.3.2, ale a nuż ktoś z grupowiczów
    tego potrzebował do "osiągnięcia współdziałania niezależnie
    stworzonego programu" (napisali "chyba że")
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2007-10-23 21:55:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Zdaje się, że algorytmy mogą podlegać ochronie jako tajemnica
    > przemysłowa.

    To dość trudne jak na mnie :( Co by taki algorytm miał robić?
    Znaczy mam kłopot z wymyśleniem przykładu :)

    > Z drugiej strony -- prawo autorskie zezwala na
    > testowanie, badanie i obserwowanie zachowania programu komputerowego
    > celem poznania zaimplementowanych w nim algorytmów.

    Dla algorytmów nawet jest oddzielne, wyraźne wyłączenie: "Idee i zasady
    będšce podstawš jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym
    podstawš łšczy, nie podlegajš ochronie."
    Warto podkreślić: WCALE nie podlegają.
    Odmiennie od prawa do "badania, analizowania itepe" które jest warunkowe :)
    Inaczej mówiąc, wyniki badania, jeśli ograniczają się do algorytmów
    i specyfikacji można upublicznić i nikomu nic do tego.
    Zdesassemblowanego (w ramach "badania") kodu czy innych informacji
    pośrednich już nie bardzo.

    pzdr, Gotfryd