  • 41. Data: 2007-06-16 14:50:10
    Temat: Re: Program komputerowy a prawo
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    " ML" <o...@g...SKASUJ-TO.pl> writes:

    > Nie dowolny, np. algorytm gotowania jajka na twardo może być trudno
    > zapisać w postaci programu, ale z tego co widzę, w tym wątku jest
    > mowa właśnie o programach komputerowych. Tak więc jeśli ktoś wymyśli
    > np. nowy algorytm sortowania lepszy od quicksorta, to moim zdaniem
    > nie będzie on podlegał pod polskie prawo autorskie (co najwyżej
    > konkretny sposób jego zapisu może być chroniony).

    Sortowanie przez kopcowanie. Samo sortowanie przez kopcowanie nie
    jest ani ideą, ani zasadą. Ideą w tym przypadku jest użycie
    konkretnej struktury danych (kopiec) dla celu rozwiązania problemu
    sortowania. Zasadami są wszystkie zbiorów częściowo uporządkowanych.
    Pozostaje pytanie, czy można ten algorytm rozpatrywać w kategoriach
    wynalazku, czy jest to po prostu odkrycie.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 42. Data: 2007-06-16 14:58:31
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    " ML" <o...@g...SKASUJ-TO.pl> writes:

> [...]

    jest ani ideą, ani zasadą. Ideą w tym przypadku jest użycie
    konkretnej struktury danych (kopiec) dla celu rozwiązania problemu
    sortowania. Zasadami są wszystkie własności zbiorów częściowo

  • 43. Data: 2007-06-16 15:29:13
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 16 Jun 2007 14:25:45 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > Nie, treścią.

    To widać muszę się przerzucić na jakiś język wyższego poziomu niż
    php czy pl/sql bo w nich algorytm to tylko spis treści wg którego koduję.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 44. Data: 2007-06-16 16:35:14
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> writes:

    > To widać muszę się przerzucić na jakiś język wyższego poziomu niż
    > php czy pl/sql bo w nich algorytm to tylko spis treści wg którego
    > koduję.

    Raczej korzystasz z opisanego już algorytmu celem opracowania
    własnego, który zapisujesz w PHP lub PL/SQL.

  • 45. Data: 2007-06-17 20:50:24
    Temat: Definicja algorytmu (było: Program komputerowy a prawo)
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    [...]

    > Uporządkowany zupełnie zbiór elementarnych czynności, wykonanie
    > których spowoduje osiągnięcie zamierzonego celu.

    Gdyby ktoś był ciekaw, to w powyższej definicji jest oczywiście błąd,
    podobnie zresztą jak w definicji algorytmu znajdującej się w słowniku
    udostępnionym pod adresem http://www.sjp.pwn.pl.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 46. Data: 2007-06-18 12:05:00
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sun, 17 Jun 2007 22:50:24 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > Gdyby ktoś był ciekaw, to w powyższej definicji jest oczywiście błąd,
    > podobnie zresztą jak w definicji algorytmu znajdującej się w słowniku
    > udostępnionym pod adresem http://www.sjp.pwn.pl.

    To podaj właściwą definicję.

    Henry

  • 47. Data: 2007-06-18 12:38:03
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 16 Jun 2007 18:35:14 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > Raczej korzystasz z opisanego już algorytmu celem opracowania
    > własnego, który zapisujesz w PHP lub PL/SQL.

    No akurat algorytm opracowuję sam. Za to kodowanie czasami
    zlecam koledze.
    Algorytm to na przykład:
    1. pobierz dane klienta i cenę za minutę połączenia
    2. wczytaj listę numerów telefonów klienta
    2.1 dla każdego numeru zlicz minuty
    2.2 wylicz opłatę i zwróć wynik w postaci wiersza danych
    3. oznacz klietna jako przetworzonego

    I jest to zupełnie inny poziom abstrakcji niż:
    --1.
    Select Nazwa, cena into vNazwa, nCena From Klienci Where Klient=pKlient;
    --2.
    For numery in (Select * From telefony Where klient=pKlient) LOOP

    Bo to co mam tutaj mogę w każdej chwili wymienić na kod php czy vbasic'a
    - a algorytm de facto cały czas będzie ten sam.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 48. Data: 2007-06-18 14:17:32
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    > To podaj właściwą definicję.

    Większość definicji, z którymi się spotkałem, ogranicza zbiór
    algorytmów do zbioru takich sekwencji czynności, wykonanie których
    spowoduje osiągnięcie zamierzonego celu w skończonej liczbie kroków.
    Zgodnie z tą definicją nie istnieje algorytm wypisania pełnego
    rozwinięcia binarnego liczby 'pi'.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 49. Data: 2007-06-18 14:55:15
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]
    >
    > Bo to co mam tutaj mogę w każdej chwili wymienić na kod php czy
    > vbasic'a - a algorytm de facto cały czas będzie ten sam.

    Pomijając to, że w twojej specyfikacji algorytmu znajdują się błędy,
    to -- na pewnym poziomie abstrakcji -- z pewnością tak.

  • 50. Data: 2007-06-18 15:44:45
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 18 Jun 2007 16:17:32 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

> [...]
    > spowoduje osiągnięcie zamierzonego celu w skończonej liczbie kroków.
    > Zgodnie z tą definicją nie istnieje algorytm wypisania pełnego

    Też się z nia spotkałem i imho odpowiada ona definicji podanej powyżej.
    W końcu "osiągniecie celu" zakłada że jest on "osiągalny". Czyli
    opis na wyliczenie liczby pi z dokładnością do 20 cyfr po przecinku
    już algorytmem będzie. Z drugiej strony istnieją algorytmy rekurencyjne
    - na przykład taki rysujący fraktale w teorii może być nieskończony -
    ale to już nie w wersji komputerowej ;-)

    Tak w ogóle to NTG ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry