  • 21. Data: 2024-01-17 17:05:19
    Temat: Re: Producent oprogramowania zakazuje korzystania z zakupionych licencji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.01.2024 o 12:49, J.F pisze:
    > W aptekach cos porobili, i zdaje się teraz jest zapamiętane który nr
    > seryjny leku na którą receptę wydali. Nie wiem, czy jest możliwość
    > zwrotu ... tak żeby recepta była ciągle do wykupienia. Paragonu przed
    > płatnością raczej nie powinni drukować, ale ty już zapłaciłes..

    Są przepisy zabraniające zwrotu leku. Tu nie ma różnicy, czy jest to
    kilka sekund po zakupie, czy kilka dni. Dlatego też apteka chyba nie ma
    technicznej możliwości przyjęcia leku, a jeśli nie ma, to klient nie ma
    recepty, na którą by mógł wykupić nowy lek.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 22. Data: 2024-01-18 08:07:52
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.01.2024 12:49, J.F wrote:
    > W aptekach cos porobili, i zdaje się teraz jest zapamiętane który nr
    > seryjny leku na którą receptę wydali.
    > Nie wiem, czy jest możliwość zwrotu ... tak żeby recepta była ciągle
    > do wykupienia.

    Może to to https://www.nmvo.pl/pl/plmvs/

    Podmioty uprawnione handlujące lekami, przy każdej sprzedaży (czy tam
    innym obrocie) są zobowiązane skanować (wpisywać do tej bazy) leki
    którymi obracają.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 23. Data: 2024-01-18 08:29:10
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.01.2024 13:04, J.F wrote:

    > A jak opisuje "komercyjna" i "enterprise" ?

    "Licencje Komercyjne lub Enterprise są wymagane dla firm z przychodami
    lub finansowaniem przekraczającymi 1 mln PLN w ciągu ostatnich 12
    miesięcy oraz dla tych, którzy z nimi współpracują. Licencje Komercyjne
    i Enterprise nie mają ograniczeń finansowych - każdy może z nich
    skorzystać. Należy pamiętać, że licencja Enterprise jest przeznaczony
    dla większych zespołów i wymaga zakupu co najmniej 20 stanowisk."

    Także wszystko rozbija się o wyjątek, który zacytowałem wcześniej.

    "Licencja branżowa to wymagana ścieżka dostępu dla klientów branżowych."

    Jak uznają że jesteś "wyjątkowy", to jednak licencja komercyjna się nie
    należy.

    > Bo opis taki ... wieloznaczny i nieprecyzyjny.
    > Wydaje sie jednak, ze kluczowe jest "projekty do użytku
    > przemysłowego".
    >
    > No ale jak projektuje blok mieszkalny?
    > We własnej firmie budowlanej/deweloperskiej, która go wybuduje?
    >
    > A jak we własnej firmie projektowej, na zlecenie firmy deweloperskiej?

    Jak robisz kilka projektów małych i dużych, dla różnych "branż", to się
    też zabezpieczyli.

    "Czy mogę mieszać licencje w ramach mojej firmy?
    Nie, musisz wybrać jeden typ licencji. Mieszanie licencji Komercyjnej,
    Enterprise i Branżowej jest niedozwolone."

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 24. Data: 2024-01-18 08:39:51
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.01.2024 12:46, J.F wrote:
    > Ale na co pozwala wersja "komercyjna" ?

    W gruncie na to samo, co "branżowa" ale dla niektórych niedostępna jak
    widać. Odpisałem na ten temat, też powyżej.

    > Te "komercyjne" też ?

    O tych komercyjnych napisałem. Ta branżowa jest jeszcze 2,6x droższa -
    dlatego zabolało ;-o Niby tam dają specjalny support, wgląd w źródła i
    kilka innych "pierdół" - ale wiecie jak to jest. Nie potrzebne to
    większości do niczego, ale - "patrz pan ile w zamian dostaniesz!".

    Jak uznają że jesteś "big enough", to płać i płacz. Dlatego się pytałem,
    czemu w oprogramowaniu tak można a w biedronce czy lidlu jakby cena była
    różna w zależności od tego czy przyszedłeś w garniaku czy dresie, to
    zaraz by trąbili na głośniej niż o tych naszych "więźniach politycznych".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 25. Data: 2024-01-18 09:47:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Jak uznają że jesteś "wyjątkowy", to jednak licencja komercyjna się nie
    > należy.

    Nie wiem, o jakim programie piszesz. Być może gdzieś jest to zaszyte w
    tym wątku, ale nie chce mi się szukać. Ale przeważnie daje się znaleźć
    tańszy odpowiednik. Może mniej "wypasiony". Może nie taki wprost, tylko
    zrobiony w oparciu o dostępne bazy danych i oparty o otwarte, albo
    posiadane przez Was oprogramowanie.

    Jeśli Ty zrezygnujesz z tej licencji, to pewnie autor oprogramowania
    tego nawet nie zauważy. Jak kilka firm wkurzonych mieszaniem w tych
    licencjach to zrobi, to nagle się okaże, że nie warto. Ja pamiętam
    czasy, gdy system operacyjny Windows kosztował tyle, co cały komputer.
    Większość ludzi miało piraty. Jak na szkoleniach zwracałem uwagę
    przedstawicielom Microsoft, że system jest za drogi, to wyjaśniali, że w
    cenę legalnej licencji wliczaj 10 kolejnych, które są spiracone. Teraz
    cena systemu jest na tyle niska, że od dawna nie widziałem pirackiego
    systemu.

    Po za tym wiele razy na tym forum zwracałem uwagę, że jeśli jakaś umowa
    (tu licencja) są skomplikowane w sposób nieadekwatny do potrzeb, to
    należy podchodzić do takich umów z ostrożnością i ich unikać. Bo
    przeważnie ma to sens, tylko nie dostrzeżesz go.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 26. Data: 2024-01-18 10:09:00
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

> [...]
    > różna w zależności od tego czy przyszedłeś w garniaku czy dresie, to
    > zaraz by trąbili na głośniej niż o tych naszych "więźniach politycznych".

    Zakładając, że jesteś właścicielem dwóch sklepów detalicznych, to jeden
    robisz "dla biednych", a drugi wypasiony "dla bogatych". To samo mleko w
    jednym będzie tańsze, a w drugim droższe.
    Czyli można.

    Inny przykład: kładziesz kafelki. Widzisz bogatego, to rzucisz mu cenę
    1000 pln/m2, a biedniejszemu 400 pln/m2. Klient się zgadza na taką cenę,
    albo nie.
    Itd.

    Z licencjami sprawa jest bardziej skomplikowana, bo sprzedajesz prawa do
    używania, a nie produkt. Jako twórca (czy tam właściciel praw
    majątkowych) możesz wyznaczać granice tego używania w zależności od opłaty.
    Możesz lubić studentów i dać im prawo do używania za darmo, a nie lubić
    korporacji i rzucić ceną 10000000000 pln. :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 27. Data: 2024-01-18 14:46:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jan 2024 08:29:10 +0100, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    >
    > "Licencja branżowa to wymagana ścieżka dostępu dla klientów branżowych."
    >
    > Jak uznają że jesteś "wyjątkowy", to jednak licencja komercyjna się nie

    Dziwne trochę. Napisali powyżej, ze komercyjna wymagana.
    Co jest zrozumiałe.
    Ba - "nie mają ograniczen finansowych". Wiec ... kazda firma może
    kupić?

    Rozumiem, ze ta komercyjna tańsza niz branżowa?

    Bo jeszcze widzę "oraz tych, którzy z nimi współpracują".
    No to współpracujecie, albo zamierzacie współpracować, albo macie w
    bliskich planach i jest wymagana Komercyjna :-)

    > Jak robisz kilka projektów małych i dużych, dla różnych "branż", to się
    > też zabezpieczyli.

    No ale czy projekt bloku mieszkalnego to jest "do użytku
    przemysłowego" ?

    > "Czy mogę mieszać licencje w ramach mojej firmy?
    > Nie, musisz wybrać jeden typ licencji. Mieszanie licencji Komercyjnej,
    > Enterprise i Branżowej jest niedozwolone."

    I co proponują w związku z tym?

    Bo właśnie używacie Komercyjnej, i nie wolno wam już kupic Branżowej
    :-)

    Ta Branżowa jakaś lepsza?

    J.

  • 28. Data: 2024-01-18 14:50:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jan 2024 08:39:51 +0100, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    > większości do niczego, ale - "patrz pan ile w zamian dostaniesz!".
    >
    > Jak uznają że jesteś "big enough", to płać i płacz.

    ale przeciez napisali wyraźnie, ze jak jestes big enough, to wymagana
    Komercyjna lub Enterprise :-)

> [...]
    > różna w zależności od tego czy przyszedłeś w garniaku czy dresie, to
    > zaraz by trąbili na głośniej niż o tych naszych "więźniach politycznych".

    Niby tak, ale w programach ma to długą tradycje.

    A chocby "znizka edukacyjna"?
    W tym także na sprzęt.

    J.

  • 29. Data: 2024-01-18 15:36:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jan 2024 09:47:28 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > przedstawicielom Microsoft, że system jest za drogi, to wyjaśniali, że w
    > cenę legalnej licencji wliczaj 10 kolejnych, które są spiracone.

    No, programistów i resztę firmy trzeba jakos utrzymać :-)

    > Teraz
    > cena systemu jest na tyle niska, że od dawna nie widziałem pirackiego
    > systemu.

    Przybyło tez komputerow, wiec sprzedają miliardy.
    Zabezpieczyli sie lepiej, to trudniej piratować. Szczególnie,
    ze doszedł internet - teraz Windows sie może co godzinę sprawdzać.

    Zmienili tez sposób dystrubucji - daje sie kupić windows luzem?
    Moze i daje, ale chyba nadal drogi.
    Za to doprowadzili do tego, ze duzi sprzedawcy instalują fabrycznie.
    W czym oczywiscie obnizka ceny tez pomaga.

> [...]
    > należy podchodzić do takich umów z ostrożnością i ich unikać. Bo
    > przeważnie ma to sens, tylko nie dostrzeżesz go.

    No ale co zrobisz? Kupisz Windows od innej firmy?

    Program o którym tu mowa być moze ma konkurencje ...

    J.

  • 30. Data: 2024-01-18 15:40:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jan 2024 10:09:00 +0100, Kviat wrote:

> [...]
    > robisz "dla biednych", a drugi wypasiony "dla bogatych". To samo mleko w
    > jednym będzie tańsze, a w drugim droższe.

    No, trzeba zachęcic tych bogatych do przyjscia, lub dopłacać do mleka.
    Ale owszem - potrafi to i tak działać.

    > Inny przykład: kładziesz kafelki. Widzisz bogatego, to rzucisz mu cenę
    > 1000 pln/m2, a biedniejszemu 400 pln/m2. Klient się zgadza na taką cenę,
    > albo nie. Itd.

    No ale za 1000zl/m to trzeba się postarać. Rowno ułożyc, i nie połamać
    za duzo kafelek, bo one moze nawet droższe :-)

> [...]
    > Możesz lubić studentów i dać im prawo do używania za darmo, a nie lubić
    > korporacji i rzucić ceną 10000000000 pln. :)

    Ale lubisz korporacje. Wrecz kochasz, bo one płacą dużo zer :-)

    J.