  • 1. Data: 2007-07-18 14:27:44
    Temat: Prawo spadkowe po zmianach
    Od: "Ewaska" <e...@w...wpl>

    Witam
    i proszę uprzejmie o wskazówkę odnośnie prawa spadkowego.

    Z pewnością rzecz była już tu omawiana, jednak sprawa jest pilna
    więc proszę wybaczyć niechęć do przeglądania archiwum (na wolnym łączu).

    Istnieją sprzeczne interpretacje. Dyrektor banku, w którym jest konto
    spadkodawcy twierdzi, że przeleje pieniądze na konta spadkobierców
    na podstawie prawomocnego postanowienia sądu (które istnieje z datą
    sprzed miesiąca, gdzie __spadkodawca zmarł w roku ubiegłym__)
    i że Urząd Skarbowy w świetle nowych przepisów nie ma nic do tych pieniędzy
    (w szczególności nie może ich opodatkować).

    Urząd Skarbowy natomiast żąda wykazania wkładu w zeznaniu podatkowym
    z zamiarem jego opodatkowania, i twierdzi, ze bank nie wypłaci pieniędzy
    dopóki nie będzie dowodu opłacenia podatku.

    Druga sprawa - Urząd Skarbowy żąda podpisania oświadczenia, że spadkobiercy
    nie będą chcieli mieć wglądu w akta sprawy podatkowej - co jest dla mnie
    kompletnie niezrozumiałe. Jakie okoliczności usprawiedliwiają takie żądanie
    i gdzie o nich można przeczytać.
    Nie miałam zamiaru oglądać akt sprawy podatkowej, ale wobec tego żądania
    podpisu oświadczenia, rzecz staje się dziwna i wręcz zachęca do przejrzenia
    akt.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Ewa S.

  • 2. Data: 2007-07-18 15:21:15
    Temat: Re: Prawo spadkowe po zmianach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jul 2007, Ewaska wrote:

> [...]
    > i że Urząd Skarbowy w świetle nowych przepisów nie ma nic do tych pieniędzy
    > (w szczególności nie może ich opodatkować).

    IMVHO, o ile mnie pamięć nie myli (piszę "z głowy czyli z niczego" a nie
    z treści ustawy) - ma rację.
    Podatek należy się od "uprawomocnionego" spadku - niedawno było na
    grupie :)
    BTW: jest grupa .prawo.podatki

    Tu zastrzeżenie: nic nie piszesz o KTÓRY podatek chodzi i w wyniku
    KTÓREJ czynności.
    Pic polega na tym, że w tej chwili sam spadek opodatkowany AFAIK
    nie jest.
    Ale jest taka osobna czynność prawna, nazywająca się "dział spadku".
    Następuje *po* spadku - w wyniku spadku spadkobiercy dostają *wszystko*
    na współwłasność, inne rozdzielenie majątku jest właśnie "działem".
    Owa czynność *bywa* opodatkowana - osobnym podatkiem, PCC (od czynności
    cywilnoprawnych).
    Dajmy na to - spadkodawca zostawił dom i wkład bankowy, spadkobiercy
    zgodnie postanawiają ze jeden bierze dom, drugi (lub reszta jak jest
    ich więcej) dzieli się pieniędzmi.
    W takich przypadkach, jeśli występują spłaty lub dopłaty, to owszem,
    ów podatek (PCC) pozostał, AFAIR!

    > Urząd Skarbowy natomiast żąda wykazania wkładu w zeznaniu podatkowym
    > z zamiarem jego opodatkowania, i twierdzi, ze bank nie wypłaci pieniędzy
    > dopóki nie będzie dowodu opłacenia podatku.

    Dali na piśmie?
    Powinna być podstawa prawna.
    Może jeszcze mają "zeszłoroczne" zwyczaje :)

    > Druga sprawa - Urząd Skarbowy żąda podpisania oświadczenia, że spadkobiercy
    > nie będą chcieli mieć wglądu w akta sprawy podatkowej

    :O
    O czymś takim jeszcze nie czytałem :)

    > - co jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe.

    podejrzewam, że jest również prawnie bezskuteczne, bo przecież prawo
    "wglądu do akt" wynika z ustawy, a nie z umowy zawieranej z urzędem :>
    Może ktoś skomentować?

    > Nie miałam zamiaru oglądać akt sprawy podatkowej, ale wobec tego żądania
    > podpisu oświadczenia, rzecz staje się dziwna i wręcz zachęca do przejrzenia
    > akt.

    Nie inaczej :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-18 16:39:59
    Od: "Ewaska" <e...@w...wpl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> w wiadomości
    /.../

    /.../

> [...]
    > z treści ustawy) - ma rację.
    > Podatek należy się od "uprawomocnionego" spadku - niedawno było na

    Dziękuję już za to. Poszukam grupy podatki, ale tez znalazłam już aktualny
    przepis
    regulujacy tę sprawę w ustawie obowiązującej od 1 stycznia tego roku.
    Jest to:

    Art. 4a o treści:

    1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych
    przez
    małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę,
    jeżeli:
    1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu
    naczelnikowi
    urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku
    podatkowego
    powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku
    nabycia w drodze
    dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia
    sądu
    stwierdzającego nabycie spadku,

    a więc jest tu tylko warunek jednego miesiąca od uprawomocnienia się
    postanowienia.

    Ustawa w całości jest tu:
    http://bap-psp.lex.pl/serwis/podatki/akty/04.142.151
    4.htm#prz11

    /.../
    > Ale jest taka osobna czynność prawna, nazywająca się "dział spadku".
    > Następuje *po* spadku - w wyniku spadku spadkobiercy dostają *wszystko*
    > na współwłasność, inne rozdzielenie majątku jest właśnie "działem".

    W tym przypadku sąd ustalił udziały w dziedziczeniu ustawowym i tego sie
    trzymam.

    /.../

    > Dali na piśmie?
    > Powinna być podstawa prawna.
    > Może jeszcze mają "zeszłoroczne" zwyczaje :)

    Będę próbowała to jeszcze wyjaśnić, a przede wszystkim poprosic o podstawę
    prawną.

> [...]
    >
    > podejrzewam, że jest również prawnie bezskuteczne, bo przecież prawo
    > "wglądu do akt" wynika z ustawy, a nie z umowy zawieranej z urzędem :>

    To też, jak widzę wymaga wyjasnienia i podania podstawy prawnej.
    Ale może rzeczywiście ktoś cos wie na ten temat?

    dziękuję i pozdrawiam
    Ewa S.

  • 4. Data: 2007-07-18 17:47:57
    Od: "william" <n...@m...mnie.pl>

    > Urząd Skarbowy natomiast żąda wykazania wkładu w zeznaniu podatkowym
    > z zamiarem jego opodatkowania, i twierdzi, ze bank nie wypłaci pieniędzy
    > dopóki nie będzie dowodu opłacenia podatku.

    IMHO nowe przepisy nie zwalniają cię z obowiazku złożenia zeznania
    podatkowego. Otrzymasz decyzję z klauzulą "zobowiażanie nie występuje" i
    posługujesz się nim w banku, wydziale komunikacji itd.

    Co do tych akt może żle zinterpretowałeś urzedniczą grafomanię i chodzi im o
    to, że ZAPOZNAŁEŚ sie z aktami sprawy przed jej zakończeniem i że nie
    wnosisz zastrzeżeń do wyceny nieruchomości itd. ? U mnie tego właśnie żądano
    i jest to logiczne bo kończy polubowną część ustalenia wartosci masy
    spadkowej.