  • 21. Data: 2008-11-25 01:12:07
    Temat: Re: Prawo pracy - dwa szybkie pytania
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    lolka wrote:

    > Jak najbardziej sie nalezy. Czemu nie? Pracownica jest zatrudniona na umowe o
    > prace, pelen etat, czas nieokreslony, ma roczne dziecko, nie korzystala dotad
    > z urlopu wych., ojciec dziecka takoz nie.

    no to składa wniosek i czeka na odpowiedź.

  • 22. Data: 2008-11-25 01:30:45
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ggfija$caa$1@news.interia.pl witek
    <w...@g...pl.invalid> pisze:

    > Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej1) z dnia
    > 16 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania urlopu
    > wychowawczego
    > § 2. 1. We wniosku o udzielenie urlopu wychowawczego pracownik wskazuje:
    > 1) datę rozpoczęcia i zakończenia urlopu wychowawczego
    > § 3
    > 2. Pracodawca udziela urlopu wychowawczego na okres wskazany we wniosku.

    §1 Wniosek o udzielenie urlopu wychowawczego składa się pracodawcy w formie
    pisemnej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem okresu, w którym zamierza się
    korzystać z tego urlopu.

    §3 pkt 3 Jeżeli wniosek o udzielenie urlopu wychowawczego zostanie złożony
    bez
    zachowania terminu, o którym mowa w § 1, pracodawca udziela urlopu
    wychowawczego nie później, niż z dniem upływu dwóch tygodni od dnia
    złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie tego urlopu.

    > jest nowsze rozporzadzenie?
    Nie. Ale trzeba czytać cały akt prawny.

    --
    Jotte

  • 23. Data: 2008-11-25 13:54:06
    Od: "lukeg" <n...@n...com>

    > Ad. 2 - Po kiego grzyba wyprawiać takie sztuczki 1.12.2008 roku, by
    > uzyskać
    > urlop w październiku następnego roku? Pewne pomyliłaś daty, ale do niczego
    > one nie pasują.

    Nie pomylilam.
    "Pracodawca nie moze wypowiedziec ani rozwiazac umowy o pracęe w
    okresie od dnia zlozenia przez pracownika wniosku o udzielenie urlopu
    wychowawczego do dnia zakonczenia tego urlopu. "

    Pytanie nadal brzmi j.w.
    -----------------------------------

    Art. 8. Nie można czynić ze swego prawa użytku, który byłby sprzeczny ze
    społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub zasadami współżycia
    społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane
    za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony

    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2008-11-25 19:43:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > z tym, ze nie przysługuje ci urlop jak go jeszcze nie ma, więc nie za
    > bardzo masz co składać.

    No właśnie rzecz w tym, że gruncie rzeczy po pobieżnym przejrzeniu ustawy
    nie znalazłem zakazu złożenia wniosku o urlop na przyszłość. Wszak
    kluczowym jest, by przysługiwał on w chwili udzielania.

  • 25. Data: 2008-11-25 20:03:28
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gghl7r$suv$1@news.onet.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    > No właśnie rzecz w tym, że gruncie rzeczy po pobieżnym przejrzeniu ustawy
    > nie znalazłem zakazu złożenia wniosku o urlop na przyszłość.
    To przejrzyj dokładniej i nie ograniczaj się do ustawy, KP także ma akty
    wykonawcze - rozporządzenia.
    A wspomnianego zakazu nie ma.
    Jest za to nakaz.

    > Wszak kluczowym jest, by przysługiwał on w chwili udzielania.
    Nie. Nie można traktować przepisów wybiórczo.
    Należy zapoznać się z całością procedury.

    --
    Jotte

  • 26. Data: 2008-11-25 21:26:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie. Nie można traktować przepisów wybiórczo.
    > Należy zapoznać się z całością procedury.

    Przecież tego poważnie nie pisałem :-)

  • 27. Data: 2008-11-25 22:18:56
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gghqmh$kea$1@news.onet.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    > Przecież tego poważnie nie pisałem :-)
    Ahaaaa... ;)

    --
    Jotte

  • 28. Data: 2008-11-26 06:53:54
    Od: Tomek Głowacki <t...@t...o2.pl-invalid>

    Jotte pisze:
> [...]
    > wychowawczego nie później, niż z dniem upływu dwóch tygodni od dnia
    > złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie tego urlopu.

    A mnie się wydaje, że z powyższego dość jasno wynika taki scenariusz:
    - aby wszystko było zgodnie z tym co wyżej napisane to: składa ktoś
    wniosek 1.05.2008, chce urlopu od 15.05.2008. Wręcz nie wynika z tego,
    żeby można było złożyć dzień później ani dzień wcześniej. Ma być dwa
    tygodnie równiutko i koniec kropka. Wniosek ma być konkretny i
    sporządzony tak, żeby te dwa tygodnie wyraźnie z niego wynikały.

    - jak nie zostanie zachowane powyższe, po analizie wniosku, to wtedy
    pracodawca udziela tego urlopu z tym dwutygodniowym buforem który bu
    daje paragraf 3 pkt 3 i koniec kropka (powiedzmy, że złożył wniosek
    30.04.2008, więc dostanie najpóźniej 14.05.2008)

    - nie da rady, w związku z tym, co przytoczyłeś, udzielić urlopu do
    "przodu" na kilka miesięcy, bo pracodawca od momentu złożenia wniosku
    przez pracownika ma po prostu równe dwa tygodnie na udzielenie urlopu
    (do dwóch tygodni, może podjąć decyzję wcześniej, np. następnego dnia po
    złożeniu wniosku)

    Tak na chłopski rozum...

    Pozdr,
    Tomek

  • 29. Data: 2008-11-26 19:48:18
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ggirpq$8p7$1@portraits.wsisiz.edu.pl Tomek Głowacki
    <t...@t...o2.pl-invalid> pisze:

> [...]
    > przez pracownika ma po prostu równe dwa tygodnie na udzielenie urlopu (do
    > dwóch tygodni, może podjąć decyzję wcześniej, np. następnego dnia po
    Rozum a prawo to często podążają w odmiennych kierunkach.
    Nie będę się sprzeczał bo pewien nie jestem.
    Wydaje mi się tylko, że jeśli pracownik ma prawo do urlopu wychowawczego
    (warunek sine qua non) to złożenie z jego inicjatywy wniosku z wyprzedzeniem
    dłuższym niż przewidziane rozporządzeniem stanowi korzyść dla pracodawcy,
    zaś wcale nie szkodzi pracownikowi, stąd takie rozwiązanie nie wydaje mi się
    absolutnie niedopuszczalne.

    --
    Jotte

  • 30. Data: 2008-11-27 22:14:18
    Od: Tomek Głowacki <t...@t...o2.pl-invalid>

    Jotte pisze:

> [...]
    > dla pracodawcy, zaś wcale nie szkodzi pracownikowi, stąd takie
    > rozwiązanie nie wydaje mi się absolutnie niedopuszczalne.

    Jasne, masz rację. Niestety, z pewnego doświadczenia (a raczej
    obserwacji) wiem, że mechanizm urlopu wychowawczego jest dość mocno
    nadużywany. Stąd, na początku pomyślałem o złych intencjach
    wnioskującego i tak też właśnie rozumiałem pierwszy post w wątku.

    W normalnych warunkach, to oczywiste, że dużo wcześniejsze uprzedzenie
    pracodawcy o planowanym urlopie wychowawczym (i złożenie wniosku) jest
    na rękę obydwu stronom (jedno uprzedza uczciwie, drugie może się na to
    przygotować w odpowiedni sposób)

    Pozdrawiam,
    Tomek