  • 51. Data: 2024-01-11 10:53:13
    Temat: Re: Prawo działa czy nie działa wstecz?
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.01.2024 o 10:14, J.F pisze:

    > Kiedys wszyscy takie mieli, i wiekszosc bezterminowe.
    > Wczesniej kartonik był nielaminowany, jeszcze wczesniej była
    > książeczka ... i te książeczki jakos wymienili na tekturki, i nikt
    > dramy nie robił :-)

    No i złodziej mnie kiedyś okradł z gotówki i nie wyłysiałem od tego :-)

  • 52. Data: 2024-01-11 10:58:35
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 10:48, io pisze:

    > Po prostu pieprzysz bzdury. Można dalej używać starych dokumentów prawa
    > jazdy tak, jak używa się dolarów. Nie ma przede wszystkim żadnego powodu
    > by wymieniać je na dokumenty o krótszej ważności.

    Pieprzysz bzdury. Książeczkowe straciły ważność w 2005 (czy tam w 2006)
    i świat się nie zawalił.
    Powodów jest wiele, ale ich nie rozumiesz.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 53. Data: 2024-01-11 11:16:30
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 10:30, Wiesiaczek pisze:

    > To jak widzę był dowcip?
    >
    > Nikt nie robił dramy bo nic się nie zmieniło w uprawnieniach.
    > Jak było bezterminowe to i tak zostało.
    To tak jak teraz.

    > Teraz uprawnienia zostają zmienione - skrócony czas ważności i to jest
    > już istotna zmiana.

    Określony czas ważności dokumentu, a nie uprawnień.
    Ile razy trzeba to jeszcze powtórzyć, żeby dotarło?

    > Udajesz że nie rozumiesz czy co?
    >
    > Nie mam nic przeciwko zmianie jednego plastiku na drugi, ale chcę mieć
    > takie samo prawo jazdy jak miałem - bezterminowe!

    Jak ktoś nadal ma książeczkowe, to samochodem nie jeździ od 2005 (czy
    tam 2006), ale może pójść do urzędu i wyrobić nowe.
    To dokładnie taka sama sytuacja.

    Gdzie widzisz różnicę?

    Termin wymiany nie oznacza, że jeżeli w tym terminie nie wymienisz, to
    stracisz uprawnienia.
    Dokładnie tak samo było z książeczkowymi.

    Jak dowód osobisty traci ważność, to nie oznacza, że tracisz obywatelstwo.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 54. Data: 2024-01-11 11:47:47
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-01-11 o 11:16, Kviat pisze:

    > Termin wymiany nie oznacza, że jeżeli w tym terminie nie wymienisz, to
    > stracisz uprawnienia.

    Stracić może nie, ale mogą nie być ważne chwilowo.
    W linku podanym już w tym wątku:

    https://www.money.pl/gospodarka/bezterminowe-prawa-j
    azdy-straca-waznosc-o-tych-datach-nalezy-pamietac-69
    14850890381984a.html

    Cytuję:
    "Wymiana bezterminowych dokumentów rozpocznie się już w 2028 roku i
    trwać będzie przez najbliższe 5 lat, do 2033 roku. Jedno jest pewne, do
    2033 roku nikt nie będzie posiadał już bezterminowego prawa jazdy.
    Wszystkie osoby, które chcą, aby ich uprawnienia były ważne, muszą to
    zrobić.
    Niestety nie ma możliwości ominięcia prawa. W przeciwnym razie grozi nam
    mandat w wysokości minimum 1,5 tys. i zakaz prowadzenia pojazdów
    mechanicznych. W sensie prawnym wygaśnięcie dokumentu i uprawnień
    oznacza, że prowadzący zostanie potraktowany jak osoba, która prawa
    jazdy nie uzyskała nigdy."

    Przeczytałem trochę informacji na ten temat i gdzieś też obiło mi się o
    oczy,
    że nieodnowienie dokumentu w systemie ma dawać wynik brak uprawnień.
    Czyli jak nie wymienię prawka i nie będę miał go przy sobie, to w systemie
    będzie widać tak jakbym uprawnień nie miał.
    Nie jest to utrata uprawnień, ale jest to utrudnienie :-)

  • 55. Data: 2024-01-11 11:53:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 11:16:30 +0100, Kviat wrote:

> [...]
    > Dokładnie tak samo było z książeczkowymi.
    >
    > Jak dowód osobisty traci ważność, to nie oznacza, że tracisz obywatelstwo.

    A PJ?

    Uprawnien teoretycznie nie straciłes, ale dawniej wylegitymować sie
    ważnym dokumentem nie mogłes ... kara 50zl, czy większa?

    A teraz mozna (po Polsce) bez dokumentów, a w sytemie co zapisane:
    -moze jeździć bezterminowo,
    -PJ utraciło ważność ?

    J.

  • 56. Data: 2024-01-11 12:44:58
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.01.2024 o 10:58, Kviat pisze:

    > Pieprzysz bzdury. Książeczkowe straciły ważność w 2005 (czy tam w 2006)
    > i świat się nie zawalił.

    Bez związku.

    > Powodów jest wiele, ale ich nie rozumiesz.

    Ty nie zrozumiesz, że robisz za frajera.

    > Powrotu do zdrowia życzę.

    No to wracaj.

  • 57. Data: 2024-01-11 13:10:27
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    W dniu 08.01.2024 o 12:39, Kviat pisze:
    > Twierdzisz, że powinno się nadal móc płacić w sklepach banknotami sprzed
    > denominacji?

    Czy jeśli ktoś ma stare banknoty to może je wymienić na nowe?
    Opowiadali mi, że w 1995 roku był okres, kiedy w obiegu były nowe i
    stare, ale stare jak trafiły do banku, to bank nie mógł ich puszczać
    dalej w obieg.
    W banku otrzymywało się tylko nowe.

    Teraz chyba stare można wymienić tylko w NBP.

    Wiem, że nie ma nieważnych dolarów, żadne wzory dolarów nie zostały
    wycofane, ale banki USA nie wprowadzają do obiegu starych.

  • 58. Data: 2024-01-11 13:36:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 13:10:27 +0100, Monika Głowacka wrote:

    > Czy jeśli ktoś ma stare banknoty to może je wymienić na nowe?

    Był jakis okres, gdy mógl.

> [...]
    > dalej w obieg.
    > W banku otrzymywało się tylko nowe.
    > Teraz chyba stare można wymienić tylko w NBP.

    Jakos tak w normalnym kraju organizuje się wymianę pieniędzy.

    Pozostają nienormalne jak PRL, lub UK/GB, USA :-)

    > Wiem, że nie ma nieważnych dolarów, żadne wzory dolarów nie zostały
    > wycofane, ale banki USA nie wprowadzają do obiegu starych.

    Tym niemniej może być problem, jakby ktoś chciał takim starym
    zapłacic. Kasjer w sklepie nie zna, kasjer w banku być moze też nie
    zna, podejrzane im się wydają.

    Monety też ulegają dewaluacji, i nie wiadomo, czy np automat
    wspólczesny przyjmie te stare monety ... choć ciągle w obowiązującym
    wzorze :-)

    UK w ogóle był problem, ze w pewnym okresie nie chcieli przyjmować w
    sklepach niektórych banknotów, np 50 funtów, bo jakoś często
    podrabiane.
    Czy teraz przyjmą ? W sklepie pewnie nie.

    J.

  • 59. Data: 2024-01-11 13:51:55
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 11:47, cef pisze:

    > Stracić może nie, ale mogą nie być ważne chwilowo.

    Tak samo było z książeczkowymi.
    Uprawnień nie zabierało, ale do czasu wymiany na nowy jechać nie było wolno.

    > Przeczytałem trochę informacji na ten temat i gdzieś też obiło mi się o
    > oczy,
    > że nieodnowienie dokumentu w systemie ma dawać wynik brak uprawnień.

    Może programiści dali dupy i zapomnieli dać dodatkowego "ptaszka" :)

    Na pierwszy rzut oka faktycznie wyglądałoby logiczniej, że powinny być
    przynajmniej dwa "ptaszki".
    - ma uprawnienia
    - ma aktualny dokument

    Ale raczej chodzi o to, że nawet jak masz uprawnienia bezterminowe, a
    nie ma obowiązku wożenia ze sobą prawa jazdy, to w systemie powinno być
    aktualne zdjęcie żeby funkcjonariusz mógł zidentyfikować.
    Nie wiem czy zdjęcia ze starych praw jazdy są w systemie, ale jeżeli są,
    to będzie zdjęcie 18 latka, a kontrolują np. 60-letniego faceta.

    Zgaduję, że może być taki powód. Aby również w systemie było w miarę
    aktualne zdjęcie, nie starsze niż 15 lat.

    > Czyli jak nie wymienię prawka i nie będę miał go przy sobie, to w systemie
    > będzie widać tak jakbym uprawnień nie miał.
    > Nie jest to utrata uprawnień, ale jest to utrudnienie :-)

    Całkiem niedawno robiłem nowy dowód osobisty (bo ważność starego się
    skończyła) i w aplikacji mObywatel widzę, że i w mDowód i w mPrawo jazdy
    jest to nowe zdjęcie, chociaż mam stare-laminowane prawo jazdy ze starym
    zdjęciem.
    Więc skoro nie muszę mieć przy sobie prawa jazdy, to funkcjonariusz w
    systemie widzi już moje nowe zdjęcie. Więc na cholerę mi to nowe
    plastikowe prawo jazdy?

    Ale jeżeli ktoś nie odnowi dowodu osobistego, bo nie potrzebuje, czy coś
    tam, to jeżeli będzie chciał jeździć, to będzie musiał wyrobić nowe
    prawo jazdy żeby dać aktualne zdjęcie.
    (Ciekawe, czy wtedy to nowe zdjęcie automagicznie w mObywatelu
    przepisuje się z mPrawa jazdy do mDowodu... czy to działa w obie strony).

    I pewnie dopóki ktoś nie wyjeżdża za granicę, to z jego punktu widzenia,
    skoro w systemie jest aktualne zdjęcie, to w ogóle wydawanie fizycznego
    plastiku prawa jazdy (terminowego, czy bezterminowego) nie ma sensu.

    Czy funkcjonariusze z dowolnego państwa w UE mają wgląd do naszego
    systemu żeby sobie pooglądać aktualne zdjęcie i sprawdzić termin
    uprawnień zatrzymanego do kontroli kierowcy?
    Bo jeżeli tak, to sens wydawania nowego, fizycznego plastiku, byłby
    tylko przy wyjeżdżaniu poza UE.

    Ja bym tak zrobił. Nie chcesz wyjeżdżać, nie musisz mieć plastiku, to go
    nie bierz z urzędu. Aktualne zdjęcie w dowodzie osobistym (w systemie)
    powinno wystarczyć.
    Po nowy plastik prawa jazdy idzie ten, kto chce sobie pojeździć gdzieś
    dalej.
    Ale może są jeszcze jakieś inne powody.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 60. Data: 2024-01-11 13:53:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 10:30:52 +0100, Wiesiaczek wrote:

> [...]
    > Jak było bezterminowe to i tak zostało.
    >
    > Teraz uprawnienia zostają zmienione - skrócony czas ważności i to jest

    Ale nic mi nie wiadomo, aby uprawnienia były skrócone.

    No chyba, ze są powiązane z datą ważnosci dokumentu, i wystarczy
    zgłosic sie po nowy, ale kto tego nie zrobi ... wielkim przestępcą
    zostaje?

    > Nie mam nic przeciwko zmianie jednego plastiku na drugi, ale chcę mieć
    > takie samo prawo jazdy jak miałem - bezterminowe!

    Ktore jak widać za pare lat będą mogli ogłosić nieważnym :-)

    J.