eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrawo autorskie - muzyka
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 3

  • 1. Data: 2002-11-16 13:46:11
    Temat: Prawo autorskie - muzyka
    Od: " qdlacz" <q...@N...gazeta.pl>

    Hm, przedstawie w skrócie sprawę.
    Jakiś czas temu skomponowałem pioseneczkę (będąc w zespole A) - tzn. cała
    muzyka została wymyślona przeze mnie, tekst natomiast przez moją koleżankę,
    wówczas wokalistkę zespołu A. Jakiś czas potem odeszliśmy od zespołu i
    zarządaliśmy a by nie wykonywali tej piosenki - pomimo, że zgodzili się i tak
    ją publicznie później wykonali. Teraz jesteśmy w nowym zespole, a ten pierwszy
    ma do nas wielkie pretensje, czemu wykonujemy ich piosenke, bo przeciez co z
    tego, iz ja ja skomponowalem - zespol jest jej wlascicielem, a my z niego
    odeszlismy (zaznaczam, ze zespol nie jest w zaden sposob zarejestrowany or
    sth). No i wlasnie. Czego moge wg prawa wymagac ? I jak ewentualnie takie
    utwory zabezpieczac na przyszlosc?


    Tomasz Szkudlarek

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/


  • 2. Data: 2002-11-16 14:11:52
    Temat: Re: Prawo autorskie - muzyka
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    qdlacz wrote:
    [..]
    > tego, iz ja ja skomponowalem - zespol jest jej wlascicielem,
    [..]

    Bez wątpienia Ty jesteś właścicielem tej muzyki.
    No chyba, że PISEMNIE przekazałeś majątkowe prawa autorskie
    na rzecz innych członków zespołu. Jeśli nie - to wsio jest
    Twoje.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm


  • 3. Data: 2002-11-18 16:51:34
    Temat: Re: Prawo autorskie - muzyka
    Od: "Alki" <a...@b...gnet.pl>

    prosze powinno rozwaic to wszelkie watpliwosc, jesli jednak zespol nie byl
    nigdzie rejestrowany, pozostaje wam jedynie polubowne dogadanie sie miedzy
    soba, ustawa dotyczy tylko, oficjalnie dzilajacych firm, instytucji, osob
    prywatnych.


    Rozdział 2
    Podmiot prawa autorskiego

    Art. 8. 1. Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi
    inaczej.
    2. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze
    uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do
    publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z
    rozpowszechnianiem utworu.
    3. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa
    autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku -
    właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

    Art. 9. 1. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa
    się, że wielkości udziałów są równe. Każdy ze współtwórców może żądać
    określenia wielkości udziałów przez sąd, na podstawie wkładów pracy
    twórczej.
    2. Każdy ze współtwórców może wykonywać prawo autorskie do swojej części
    utworu mającej samodzielne znaczenie, bez uszczerbku dla praw pozostałych
    współtwórców.
    3. Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu potrzebna jest zgoda
    wszystkich współtwórców. W przypadku braku takiej zgody każdy ze
    współtwórców może żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeka
    uwzględniając interesy wszystkich współtwórców.
    4. Każdy ze współtwórców może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia prawa
    autorskiego do całości utworu. Uzyskane świadczenie przypada wszystkim
    współtwórcom, stosownie do wielkości ich udziałów.
    5. Do autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom stosuje się
    odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o współwłasności w częściach
    ułamkowych.

    Art. 10. Jeżeli twórcy połączyli swoje odrębne utwory w celu wspólnego
    rozpowszechniania, każdy z nich może żądać od pozostałych twórców udzielenia
    zezwolenia na rozpowszechnianie tak powstałej całości, chyba że istnieje
    słuszna podstawa odmowy, a umowa nie stanowi inaczej. Przepisy art. 9 ust.
    2-4 stosuje się odpowiednio.

    Art. 11. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do
    encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysługują producentowi lub
    wydawcy, a do poszczególnych części mających samodzielne znaczenie - ich
    twórcom. Domniemywa się, że producentowi lub wydawcy przysługuje prawo do
    tytułu.

    Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej,
    pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków
    ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa
    majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru
    stron.
    2. Jeżeli pracodawca, w okresie dwóch lat od daty przyjęcia utworu, nie
    przystąpi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do
    rozpowszechnienia, twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni
    termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, że po jego bezskutecznym
    upływie prawa uzyskane przez pracodawcę wraz z własnością przedmiotu, na
    którym utwór utrwalono, powracają do twórcy, chyba że umowa stanowi inaczej.
    Strony mogą określić inny termin na przystąpienie do rozpowszechniania
    utworu.
    3. Jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, z chwilą przyjęcia utworu
    pracodawca nabywa własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono.

    Art. 13. Jeżeli pracodawca nie zawiadomi twórcy w terminie sześciu miesięcy
    od dostarczenia utworu o jego przyjęciu, nieprzyjęciu lub uzależnieniu
    przyjęcia od dokonania określonych zmian w wyznaczonym w tym celu
    odpowiednim terminie, uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń.
    Strony mogą określić inny termin.

    Art. 14. 1. Jeżeli w umowie o pracę nie postanowiono inaczej, instytucji
    naukowej przysługuje pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego
    pracownika, który stworzył ten utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze
    stosunku pracy. Twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia. Pierwszeństwo
    opublikowania wygasa, jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od dostarczenia utworu
    nie zawarto z twórcą umowy o wydanie utworu albo jeżeli w okresie dwóch lat
    od daty jego przyjęcia utwór nie został opublikowany.
    2. Instytucja naukowa może, bez odrębnego wynagrodzenia, korzystać z
    materiału naukowego zawartego w utworze, o którym mowa w ust. 1, oraz
    udostępniać ten materiał osobom trzecim, jeżeli to wynika z uzgodnionego
    przeznaczenia utworu lub zostało postanowione w umowie.

    Art. 15. Domniemywa się, że producentem lub wydawcą jest osoba, której
    nazwisko lub nazwę uwidoczniono w tym charakterze na przedmiotach, na
    których utwór utrwalono, albo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek
    sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.




    Użytkownik " qdlacz" <q...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:ar5i73$qe5$1@news.gazeta.pl...
    > Hm, przedstawie w skrócie sprawę.
    > Jakiś czas temu skomponowałem pioseneczkę (będąc w zespole A) - tzn. cała
    > muzyka została wymyślona przeze mnie, tekst natomiast przez moją
    koleżankę,
    > wówczas wokalistkę zespołu A. Jakiś czas potem odeszliśmy od zespołu i
    > zarządaliśmy a by nie wykonywali tej piosenki - pomimo, że zgodzili się i
    tak
    > ją publicznie później wykonali. Teraz jesteśmy w nowym zespole, a ten
    pierwszy
    > ma do nas wielkie pretensje, czemu wykonujemy ich piosenke, bo przeciez co
    z
    > tego, iz ja ja skomponowalem - zespol jest jej wlascicielem, a my z niego
    > odeszlismy (zaznaczam, ze zespol nie jest w zaden sposob zarejestrowany or
    > sth). No i wlasnie. Czego moge wg prawa wymagac ? I jak ewentualnie takie
    > utwory zabezpieczac na przyszlosc?
    >
    >
    > Tomasz Szkudlarek
    >
    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
    http://www.gazeta.pl/usenet/


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1