  • 41. Data: 2012-03-23 12:38:07
    Temat: Re: Prawo autorskie - kopia
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 23.03.2012 11:16, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Czasami słówko ma znaczenie :)

    > No cóż wtedy ciężko jest Ci udowodnić, że wszedłeś w posiadanie w sposób
    > nielegalny...

    Jeżeli "wtedy" to jest przypadek w/w DVDripu - to nie ma czego
    udowadniać. Wejście w posiadanie jest w legalny sposób.

    Jeżeli mowa o wycieku przedprodukcyjnym - nie był publikowany, a więc
    nie obejmuje go dozwolony użytek własny.

    p. m.

  • 42. Data: 2012-03-23 12:53:13
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Nie wiem, możliwe, że są fałszywie oznaczone jako CC albo inne uwolnione
    > produkty wydania pirackie, ale wydaje mi się, że jest ich mało i że
    > większość nie jest oznaczana jako darmowa/uwolniona. A Prawo Autorskie
    > zakłada płatność z definicji i dopiero ruch wydawcy oznaczający jako
    > bezpłatne daje prawo do bezpłatności.
    >
    > Zresztą, odchodząc od samochodów, popatrzmy na pokrewne do filmów/muzyki
    > dzieła -- oprogramowanie. Tam ustawodawca wręcz w kodeksie karnym
    > zabrania pobierania, a też mógłbyś się tłumaczyć przecież, że nie wiesz
    > czy dany program został udostępniony legalnie czy nie.

    Nie - tu znowu błąd (chyba, że czegoś nie zauważyłem), ściągnąć możesz,
    tylko nie wolno ci go używać i musisz usunąć, jeśli będziesz wiedział,
    że nie wolno Ci go używać.

    > Owszem, tak można porównać np. oglądanie czegoś w TV, słuchanie w radio
    > albo internetowo na jakimś YouTube. Ty korzystasz, oni nadają,
    > faktycznie możesz nie wiedzieć czy jest to oficjalny kanał właściciela
    > praw majątkowych. Jeśli jednak pobierasz z p2p, rapidshare i innych to
    > raczej porównajmy to do samodzielnej jazdy stojącym rowerem.

    Patrz np swojego czasu W.F. SKURCZ rozpowszechniał swojego czasu swoje
    produkcje w sieci p2p. Baa - kilka dystrybucji linuksa, czy też AROS-a
    dostępne są właśnie w sieci p2p.

    > Jak nie
    > było tabliczki ,,rowery miejskie, można jeździć'', to nawet jak nie jest
    > przypięty, to nie wolno ruszać. Podobnie z PA. Mówi ono, że z definicji
    > należy się opłata, więc jak nie ma tabliczki ,,wersja bez opłat,
    > licencja: CC BY'' albo podobnej, to zakładam, że jest to chronione.

    Znowu nieadekwatne porównanie, raczej powinieneś porównać to ze stojąca
    ławką, która nie jest oznaczona, że jest prywatną i nie wolno na niej
    siadać nieuprawnionym, a jak się zmęczysz, to sobie po prostu siadasz,
    jesli jest wolna.

    > Na mój gust interpretacje, że można sobie o tak ściągać jak podleci, są
    > zbyt daleko idące. Dlaczego bowiem właściciel praw majątkowych do
    > filmu/muzyki/zdjęcia ma mieć mniejsze prawa niż właściciel praw
    > majątkowych do programu komputerowego?

    Czemu? Są udostępnione ogólnie, więc korzystasz. Nie musisz się
    zastanawiać, czy ktos to ukradł, czy jest to promocja. Bardziej
    adekwatna analogia jest taka, że wchodząc do marketu, ktoś ma tam
    rozstawiony stragan na którym rozdaje pączki. Możesz sobie wziąć od
    niego tego pączka nie wnikając, czy jest to promocja, czy on to ukradł.
    Miejsce Twoim zdaniem nosi znamiona, że wszystko odbywa się legalnie.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 43. Data: 2012-03-23 14:17:22
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tomasz Kaczanowski napisa?(a):

    > ściągnąlem od znajomego. Nie pamiętam od którego. Marudziłem kilku, że
    > chciałbym obejrzeć... Może sobie kiedys przypomnę, bo w sumie - fakt -
    > przypomnieliście mi, że powinienem podziękować...

    "Ok, nasz ekspert przeszukama ten komputer, czy on należy do pana?
    Dodatkowo proszę podać nazwiska znajomych od których zwykle ściaga pan
    pliki." :)

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 44. Data: 2012-03-23 15:04:41
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-23 14:17, januszek pisze:
    > Tomasz Kaczanowski napisa?(a):

    > "Ok, nasz ekspert przeszukama ten komputer, czy on należy do pana?

    i co znajdzie?

    > Dodatkowo proszę podać nazwiska znajomych od których zwykle ściaga pan
    > pliki." :)

    jak sobie przypomne to podam, nie chce obmawiać bezpodstawnie. Teraz nie
    pamietam.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 45. Data: 2012-03-23 16:16:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 23 Mar 2012 15:04:41 +0100, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

    > i co znajdzie?

    Nieważne co, ważne kiedy ;)

  • 46. Data: 2012-03-23 18:28:57
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 23.03.2012 12:53, Tomasz Kaczanowski pisze:
    > Patrz np swojego czasu W.F. SKURCZ rozpowszechniał swojego czasu swoje
    > produkcje w sieci p2p. Baa - kilka dystrybucji linuksa, czy też AROS-a
    > dostępne są właśnie w sieci p2p.

    Owszem, ale jest to wyraźnie oznaczone licencją i jest zgoda autorów.
    Nie mówię, że prawo zabrania uwolnić utwory. Mówię, że domyślnie są
    nieuwolnione.

> [...]
    > ławką, która nie jest oznaczona, że jest prywatną i nie wolno na niej
    > siadać nieuprawnionym, a jak się zmęczysz, to sobie po prostu siadasz,

    No właśnie nie, bo Prawo Autorskie mówi, że z definicji należy się
    opłata. W przypadku ławeczek, chodników etc. stanem powszechnym i
    typowym jest ich powszechna dostępność bezpłatnie. Więc są to przeciwne
    stany.

    > Czemu? Są udostępnione ogólnie, więc korzystasz.

    A czy na pewno są? Pomijając serwisy ala youtube, które omówiłem
    oddzielnie, wręcz przeciwnie, raczej wszystko wskazuje na to, że nie są.
    Właśnie dlatego, że PA z definicji zakłada opłatę. W serwisach takich
    jak Jamendo.pl, gdzie faktycznie są udostępnione ogólnie, jest to
    wyraźnie oznaczane licencjami CC lub podobnymi, tak jak wymaga Prawo
    Autorskie. Tak samo w Wikipedii i okolicach. Oczywiście pewnie są
    pojedyncze przypadki, jak ten twój skurcz, które wrzucą tam, gdzie
    zwyczajowo jest warez, ale to raczej na zasadzie ,,a tam, polaki mają w
    dupie prawo, to się nie bawimy w oznaczanie jako wolne, wrzucamy i niech
    sobie żyje swoim życiem''.

    Aczkolwiek zasada jest taka, wynikająca z PA, że z definicji należy się
    wynagrodzenie. Więc jak coś nie jest oznaczone tabliczką, że jest to
    wolne albo darmowe, to nie ma co się zasłaniać, że nie wiedziałem.

> [...]
    > niego tego pączka nie wnikając, czy jest to promocja, czy on to ukradł.
    > Miejsce Twoim zdaniem nosi znamiona, że wszystko odbywa się legalnie.

    No właśnie. A Rapidshare, osiolek.com (czy jak mu tam) i inne takie nie
    noszą tych znamion.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 47. Data: 2012-03-23 19:55:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Mar 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Generalnie w moim rozumieniu, Dozwolony użytek osobisty obejmuje 2 sprawy:
    >
    > a)
    [...wycięte, bo tu oczywiscie zgoda...]

    > b) wlazłem na jakiegoś bloga, patrzę fajne zdjęcie, ale nie ma napisu, że CC
    > albo podobnie, czyli chronione prawem autorskim. O w mordę, to gdzie i ile
    > mam przelać za obejrzenie? Uff... Nie, jest Dozwolony Użytek Osobisty, więc
    > mogłem oglądać.

    Nie, to nie jest "dozwolony użytek".
    Zdecydowanie nie.
    To jest użytkowanie zgodne z intencja autora i to jest "pierwotne"
    korzystanie, a nie korzystanie z czegos, do czego prawa nabyła
    inna osoba, tak jak opisałes w p.a
    Jak ktos *wystawia na publiczny widok*, to domniemanie że własnie
    po to żebys sobie popatrzył jest jak najbardziej uprawnione.

    Do tego nie chce mi się przeklejać, ale parę razy zahaczyłes
    nieprawidłowym argumentem - teza, że jak nie oznaczono to "jest
    płatne".
    Nieprawda, z definicji autor ma wszelkie prawa, i (w sumie
    niestety, tak jak przy patentach) nie można "wymusic" na nim
    nabycia utworu, licencji na używanie utworu lub innych praw
    do utworu tak po prostu mu płacac.
    Tylko i wyłacznie wtórny obrót "egzemplarzem" jest wyłaczony
    spod tej zasady (jak autor już sprzedał, to sam sobie winien,
    nabywca może "sprzedać dalej", choc oczywiscie nie może
    wynajmować i użyczać [poza "dozwolonym" rzecz jasna]).
    Posłużę się przykładem: chcesz zgodnie z prawem nabyc Windows 98.
    Jedyna metoda jest odkupienie od kogos, kto kupił kiedy MS$
    sprzedawał.
    Nie możesz tak po prostu zapłacić MS$ i powiedzieć "tu macie
    pieniadze i ja *CHCE* <tup>" :> - bo oni na to "a my nie
    sprzedajemy i możesz sobie podskoczyc..." :>
    Powtarzanie tezy o "domniemaniu odpłatnosci" to jest IMO bład!
    "nie ma takiego przepisu" (a jesli sie mylę, to wskaż)

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2012-03-23 20:44:46
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Nie, to nie jest "dozwolony użytek".

    Ależ jest. :D

    > Zdecydowanie nie.

    Zdecydowanie tak. :D

    > To jest użytkowanie zgodne z intencja autora i to jest "pierwotne"
    > korzystanie,

    Owszem, ale nikt nie mówi, że bezpłatne. Dzięki DUO właśnie możesz
    korzystać.

    > Jak ktos *wystawia na publiczny widok*, to domniemanie że własnie
    > po to żebys sobie popatrzył jest jak najbardziej uprawnione.

    Ale on nie wystawił na publiczny widok. Blog to po prostu gazeta
    internetowa. Wcale nie musi być darmowa.

    > Do tego nie chce mi się przeklejać, ale parę razy zahaczyłes
    > nieprawidłowym argumentem - teza, że jak nie oznaczono to "jest
    > płatne".

    Art. 17.Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne
    prawo do [...] wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    Więc gdyby ustawa w art. 23 nie stanowiła inaczej, to skorzystanie z
    utworu (np. zdjęcia na moim fotoblogu) dawało by prawo twórcy do
    wynagrodzenia za to korzystanie.

    > Nie możesz tak po prostu zapłacić MS$ i powiedzieć "tu macie
    > pieniadze i ja *CHCE* <tup>" :> - bo oni na to "a my nie
    > sprzedajemy i możesz sobie podskoczyc..." :>

    Nie, nie o to chodziło. Chodziło odwrotnie, że jak skorzystasz, to
    twórca ma prawo się zgłosić po kasiurkę.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 49. Data: 2012-03-24 09:14:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Ależ jest. :D

    > Zdecydowanie tak. :D

    W żadnym razie.
    Przeczytanie połowy przepisu nie jest dobra metoda na wyciaganie
    prawidłowych wniosków.
    Warunkiem działania "dozwolonego użytku" jest jego *ZAKRES*.
    Wszystko, co przekracza zakres dozwolonego użytku, dozwolonym
    użytkiem NIE JEST.

    > Owszem, ale nikt nie mówi, że bezpłatne.

    Autor "mówi".

    > Ale on nie wystawił na publiczny widok.

    A kto niby?
    Jak ktos mu "ukradł tresc" i wstawił do swojej gazety, to oczywiscie
    moze tego ktosia scigac na parę czynów karalnych, ale nie tę wersję
    omawiamy.
    Jesli tresc *jest* publikowana bezpłatnie, to owszem, mozesz sobie
    takie "echo miasta" lub czyjsc blog wziac i przeczytac.

    > Blog to po prostu gazeta internetowa.
    > Wcale nie musi być darmowa.

    Oczywiscie że nie musi.
    Tylko nie wpadaj w syndrom trawniczka i nie znikaj art.56 KC.

    > Art. 17.Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo
    > do [...] wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    Oczywiscie, tylko nie uniemozliwia zezwolenia na darmowe korzystanie.

    > Więc gdyby ustawa w art. 23 nie stanowiła inaczej, to skorzystanie z utworu
    > (np. zdjęcia na moim fotoblogu) dawało by prawo twórcy do wynagrodzenia za to
    > korzystanie.

    I tak jest - tylko jeszcze "korzystanie" zdefiniuj.
    Musisz rozróżnic to na co autor w sposób oczywisty *pozwolił* od tego,
    czego autor nie okreslił (i tu jest miejsce na flejm w sprawie tzw.
    "głębokiego linkowania", bo oczywiscie "pozwolił w sposób oczywisty"
    nie jest tożsame z "nie uniemożliwił").

    Uprzedzajac, żeby nie ciagnac flejma, nim wyskoczysz z pytaniem "a gdzie
    autor to napisał", najpierw uważnie przeczytaj art.53 PA.
    Z naciskiem na słowo "przeniesienie".
    (z czego w sposób oczywisty wynika, że *korzystania*, czyli "zwykłej"
    licencji, to *nie* dotyczy, co dodatkowo wynika a contrario z PA.67.5).

    [...inna sprawa...]
    > Nie, nie o to chodziło.

    OK, ale teza tak brzmiała, ze dało się dopasować, to dopasowałem ;)

    > Chodziło odwrotnie, że jak skorzystasz, to twórca ma
    > prawo się zgłosić po kasiurkę.

    O ile wczesniej nie zrzekł się prawa do wynagrodzenia.

    A nawet jeslibys uważał że nie, to i tak musisz sobie znalezc inna
    podstawę prawna do darmowego czytania strony, oczywiscie wyłaczajac
    strony z autorami których pozostajesz "w stosunku".
    Dozwolony użytek to nie jest z definicji. Ustawowej.

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2012-03-26 09:14:28
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > Owszem, ale jest to wyraźnie oznaczone licencją i jest zgoda autorów.
    > Nie mówię, że prawo zabrania uwolnić utwory. Mówię, że domyślnie są
    > nieuwolnione.

    i co to zmienia?

> [...]
    > opłata. W przypadku ławeczek, chodników etc. stanem powszechnym i
    > typowym jest ich powszechna dostępność bezpłatnie. Więc są to przeciwne

    Stanem ławeczek niedostępnych w miejscach publicznych też należy się z
    definicji opłata. Jednak udostępnienie tego to jakby zrzeczenie się tej
    opłaty.

    > A czy na pewno są? Pomijając serwisy ala youtube,

    A czemu akurat te pomijasz?

    > które omówiłem
    > oddzielnie, wręcz przeciwnie, raczej wszystko wskazuje na to, że nie są.

    Raczej Tobie sie to wydaje, bo boisz się sieci p2p.

> [...]
    > pojedyncze przypadki, jak ten twój skurcz, które wrzucą tam, gdzie
    > zwyczajowo jest warez, ale to raczej na zasadzie

    Gdzie Twoim zdaniem jest tylko warez...

    > ,,a tam, polaki mają w
    > dupie prawo, to się nie bawimy w oznaczanie jako wolne, wrzucamy i niech
    > sobie żyje swoim życiem''.

    Nie - raczej potraktowali to jako autoreklame - dzięki temu tworzyli
    przez kilka lat różnego rodzaju filmiki dla stacji typu 4funtv czy
    rebeltv. Jednocześnie nie musieli obciążać swojego łącza.

    > Aczkolwiek zasada jest taka, wynikająca z PA, że z definicji należy się
    > wynagrodzenie. Więc jak coś nie jest oznaczone tabliczką, że jest to
    > wolne albo darmowe, to nie ma co się zasłaniać, że nie wiedziałem.

    Czyli jeśli ktoś wystawia swoje płótna na sprzedażna rynku to też
    powinieneś odwracać głowę, bo inaczej powinieneś zapłacić wg Twojej
    interpretacji prawa...

    > No właśnie. A Rapidshare, osiolek.com (czy jak mu tam) i inne takie nie
    > noszą tych znamion.

    Gdyby nie nosiły to powinny być niedostępne....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl