  • 1. Data: 2006-12-12 14:47:26
    Temat: Prawo autorskie, impreza plenerowa.
    Od: "Adam Maksymiuk" <b...@W...gazeta.pl>

    Witam serdecznie.
    Bedac na tegorocznych wakacjach mialem okazje obserwowac pewna impreze
    uliczna. Byla to parada z muzyka, kostiumami etc. odbywajaca sie na glownych
    ulicach miejscowosci. Ulice byly wylaczone z ruchu kolowego, natomiast ruch
    pieszych nie byl w zaden sposob ograniczany. Zadnych barierek, kompletnie nic.
    Mialem ze soba aparat i postanowilem to wydarzenie uwiecznic. Opublikowalem
    zdjecia na swojej stronie internetowej i teraz przegladajac strone
    organizatora... znalazlem je! Wykorzystali je bez mojej wiedzy i zgody, za to
    z wyraznym sprzeciwem (na stronie jest umieszczona klauzula, informujaca o tym
    ze wykorzystywanie materialow bez mojej wiedzy jest zabronione).
    Pytanie brzmi... czy mieli prawo to zrobic? W koncu to byla ich impreza ktora
    ja fotografowalem... Czy moze nie mieli, a ja moge przed sadem dochodzic
    roszczen z tytulu naruszenia praw autorskich?

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedz.

    --
    Adam Maksymiuk

  • 2. Data: 2006-12-12 15:07:26
    Temat: Re: Prawo autorskie, impreza plenerowa.
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2006 14:47:26 +0000 (UTC), Adam Maksymiuk napisał(a):

    > Pytanie brzmi... czy mieli prawo to zrobic?

    Nie.

    > Czy moze nie mieli, a ja moge przed sadem dochodzic
    > roszczen z tytulu naruszenia praw autorskich?

    Mozesz.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2006-12-12 16:52:03
    Od: "Adam Maksymiuk" <b...@N...gazeta.pl>

    scream <n...@p...pl> napisał(a):

    > Nie.
    > Mozesz.

    Czytalem kilka poprzednich watkow i pojawila sie tam watpliwosc, czy
    fotografujac impreze bez zgody organizatora nie lamie jego praw autorskich...
    Jak to wyglada w rzeczywistosci?

    --
    Adam Maksymiuk

  • 4. Data: 2006-12-12 17:03:05
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2006 16:52:03 +0000 (UTC), Adam Maksymiuk napisał(a):

    > Czytalem kilka poprzednich watkow i pojawila sie tam watpliwosc, czy
    > fotografujac impreze bez zgody organizatora nie lamie jego praw autorskich...
    > Jak to wyglada w rzeczywistosci?

    Fotografując nie łamiesz żadnych praw. Chyba że fotografujesz zwierzątka
    pod ochroną.
    Co innego z publikacją. Ale tu też nie łamiesz bo robisz zdjęcia a nie
    filmujesz - a organizator/wykonawca ma tylko prawa do utworu
    audiowizualnego. Przynajmniej tak zrozumiałem PA.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 5. Data: 2006-12-12 19:34:57
    Od: "fotomania" <jacek@WYWAL__TO.FOTOMANIA.PL>

    Użytkownik "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał
    w wiadomości

> [...]
    > filmujesz - a organizator/wykonawca ma tylko prawa do utworu
    > audiowizualnego. Przynajmniej tak zrozumiałem PA.

    Chyba ze wprowadzil ograniczenie na podstawie jakiegos biletu albo
    zaproszenia , ale tutaj taka sytuacja miejsca chyba nie ma .

    Jaca

  • 6. Data: 2006-12-12 20:17:40
    Od: "lalalala" <l...@l...com>

    Użytkownik "Adam Maksymiuk" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Czytalem kilka poprzednich watkow i pojawila sie tam watpliwosc, czy
    > fotografujac impreze bez zgody organizatora nie lamie jego praw
> [...]

    Fotografowanie grup ludzi jest jak najbardziej dozwolone. Bez przesady.

  • 7. Data: 2006-12-12 22:40:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.12.2006 fotomania <jacek@WYWAL__TO.FOTOMANIA.PL> napisał/a:
    > Chyba ze wprowadzil ograniczenie na podstawie jakiegos biletu albo
    > zaproszenia , ale tutaj taka sytuacja miejsca chyba nie ma .

    Tyle, że ma się to nijak do odpowiedzialności z tyt. prawa autorskiego. W
    grę wchodzi MZ jedynie ewentualnie odpowiedzialnośc cywilno-prawna lub
    dość dyskusyjna karna ale nie wynikająca z PA.
    Oczywiście filmować mu też wolno.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2006-12-12 22:43:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.12.2006 Adam Maksymiuk <b...@W...gazeta.pl> napisał/a:
> [...]
    > ja fotografowalem... Czy moze nie mieli, a ja moge przed sadem dochodzic
    > roszczen z tytulu naruszenia praw autorskich?

    Nie mieli prawa tego zrobić. Dodatkowo jak rozumumiem przywłaszczyli sobie
    jeszcze ich autorstwo za co grozi dodatkowa odpowiedzialność karna.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2006-12-12 22:49:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.12.2006 Adam Maksymiuk <b...@N...gazeta.pl> napisał/a:

    > Czytalem kilka poprzednich watkow i pojawila sie tam watpliwosc, czy
    > fotografujac impreze bez zgody organizatora nie lamie jego praw autorskich...
    > Jak to wyglada w rzeczywistosci?

    Fotografując nie z tym, że jeśli opublikowałeś na swojej stronie zdjęcia
    osób i są one głównym obiektem tego zdjęcia (np. jakies zbliżenia) to
    taka publikacja wymaga zgody tych osób vide art. 81.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2006-12-12 23:18:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.12.2006 Henry (k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:

> [...]
    > filmujesz - a organizator/wykonawca ma tylko prawa do utworu
    > audiowizualnego. Przynajmniej tak zrozumiałem PA.

    Drogi Henry. Czasami nie wystarczy coś przeczytać. To nie ma znaczenia czy
    są to zwierzątka i co w ogóle jest to za obiekt. PA nie rozróżnia obiektów
    fotografowanych w omawianym kontekscie (odróżnia w wąskim zakresie przy
    ochronie wizerunku i ochronie PA fotografowanych obiektów będących
    utworami). W przypadku zwierzątek w grę wchodzi co najwyżej prawo związane
    z ich ochroną i zapewne nie dotyczy również samej rejestracji obrazu. Z
    ochroną praw autorskich nie ma to nic wspólnego. Filmować też można do
    woli a jeśli wiesz coś innego to wierzę, że potrafisz to poprzeć stosownym
    art. z PA i podzielisz się tą unikatową wiedzą z innymi uczestnikami tej
    grupy.

    --
    Marcin