  • 1. Data: 2003-04-25 18:14:47
    Temat: [ Prawo Telekomunikacyjne vs. Prawo Karne ]
    Od: m...@w...wroc.pl (Mariusz Grad)

    Witam.

    W nowych zmianach Prawa Telekomunikacyjnego (http://ipsec.pl/podsluch) wymusza
    sie aby ISP dostosowal sie do kilku rzeczy. W tym celu ISP musi zaczac
    sniffowac, co znowu jest niezgodne z Prawem Karnym.

    Czy moze ktos to wyjasnic ?
    --
    Mariusz Grad / UNIX Systems Administrator
    tel: +4871 320-2520 mobile: +48 501-134-008

  • 2. Data: 2003-04-25 20:29:57
    Temat: Re: [ Prawo Telekomunikacyjne vs. Prawo Karne ]
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wydaje mi się, że będzie to tzw. lex specjalis, czyli przepis szczególny.
    Konstytucja gwarantuje wszystkim wolność, a niekiedy dopuszczalne jest przez
    prawo pozbawienie tej wolności. Będzie to pewnie na podobnej zasadzie.

    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-04-26 10:07:18
    Od: t...@w...pdi.net

    Mariusz Grad <m...@w...wroc.pl> wrote:
> [...]

    > sie aby ISP dostosowal sie do kilku rzeczy. W tym celu ISP musi zaczac
    > sniffowac, co znowu jest niezgodne z Prawem Karnym.

    A co to znaczy "sniffowac"?

    > Czy moze ktos to wyjasnic ?

    > Mariusz Grad / UNIX Systems Administrator

    Z powazaniem
    Tomasz Leszczynski
    (...)

  • 4. Data: 2003-04-26 12:23:50
    Od: m...@w...wroc.pl (Mariusz Grad)

    ..
    http://webopedia.com/TERM/s/sniffer.html

    --
    Mariusz Grad / UNIX Systems Administrator
    tel: +4871 320-2520 mobile: +48 501-134-008
    Wroclaw Centre for Networking and Supercomputing
    address: Wybrzeze Wyspianskiego 27, Wroclaw, Poland

  • 5. Data: 2003-04-26 12:36:52
    Od: m...@w...wroc.pl (Mariusz Grad)

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > prawo pozbawienie tej wolności. Będzie to pewnie na podobnej zasadzie.
    Czy odnosi sie to rowniez do calodobowego (stalego i ciaglego) dzialania ?
    Rozumiem z tego co napisales, ze dzialania takie moga byc zastosowane w
    przypadkach szczegolnych - wybiorczych. Tutaj natomiast zada sie aby byly wykonywane
    w sposob ciagly.

  • 6. Data: 2003-04-26 14:26:10
    Od: t...@w...pdi.net

    > http://webopedia.com/TERM/s/sniffer.html

    A czy w mysl ustawy operator ma "wysniffowane" dane zbierac czy wystarczy
    gotowosc do zbierania bo tego akurat nie pamietam. Dlatego zreszta pytalem
    co rozumiesz przez "sniffowanie" bo IMHO samo "sniffowanie"
    nielegalne nie jest (np. centrala "sniffuje" wszystkie rozmowy
    telefoniczne). Zreszta w mysl regulaminu operatora pracownik tegoz moze
    niektore rozmowy "podsluchiwac" w celach oczywiscie zwiazanych z utrzymaniem
    ruchu.

  • 7. Data: 2003-04-26 16:30:58
    Od: m...@w...wroc.pl (Mariusz Grad)

    t...@w...pdi.net wrote:

> [...]
    > niektore rozmowy "podsluchiwac" w celach oczywiscie zwiazanych z utrzymaniem
    § 5. Systemy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, zapewniają niezwłocznie w
    ciągu całej doby:
    [ czyli w przypadkach szczegolnych .. ]
    ..
    7) dostęp do danych posiadanych przez operatora, w tym danych posiadanych
    przez innego operatora świadczącego usługi telekomunikacyjne przy
    wykorzystaniu sieci operatora z ostatnich 12 miesięcy.

    Za dane uznaje sie:
    1) danych identyfikujących abonentów, użytkowników i zakończenia sieci
    telekomunikacyjnych oraz danych dotyczących faktu, okoliczności i rodzaju
    połączenia, prób uzyskania połączenia między określonymi zakończeniami sieci
    telekomunikacyjnych, danych identyfikujących zakończenia sieci
    telekomunikacyjnych, między którymi wykonano połączenie, w tym połączenie
    konferencyjne, oraz lokalizacje tych zakończeń, zwanych dalej "danymi",
    posiadanych przez operatora;

    Zatem jesli dobrze rozumiem to jest tutaj rozbicie na dane i tresc.
    Nalezy stworzyc takie warunki, aby tresc mozna bylo przechwytywac w kazdej
    chwili - przypadek szczegolny (nie magazynowac ..). Natomiast dane trzeba
    przechowywac.
    Zatem IMHO cos podobnego do rozmow telefonicznych.
    Bilingi z 12 miesiecy, podsluchiwanie danych na zadanie.

    Co do samego sniffowania nie wydaje mi sie, aby centrala sniffowala.
    Do czego moze posunac sie pracownik (nie mowie teraz tylko o podsluchiwaniu,
    tylko ogolnie o "abuse"):
    - musi sie stosowac do obowiazujacego Prawa
    - do tego co podpisal klient przy zawieraniu umowy
    Tutaj wchodzimy do innego watku dotyczacego zasad dzialania abuse.

  • 8. Data: 2003-04-26 21:32:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie mnie sądzić prawodawców. Skoro taki zapis znajduje się w ustawie, to tak
    ma być. Twarde prawo ale prawo.
    Nie znam się dokładnie nad stroną praktyczną takiego monitoringu. Jeśli to
    będzie generować jakieś nadmierne koszty ze strony operatorów, to jest
    szansa, że za jakiś czas ktoś poleci z tym do Trybunału Konstytucyjnego i
    sprostują to.