  • 21. Data: 2008-10-14 12:20:04
    Temat: Re: Prawidłowy skręt w prawo
    Od: "E" <...@p...onet.pl>

    Użytkownik "przypadek" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:19cf2b01-6a6c-4014-9729-f1bb4a04daa2@m44g2000hs
    c.googlegroups.com...
    On 14 Paź, 12:14, "E" <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Chyba pomyliłeś suwak z cwaniactwem. Suwak jest "wykorzystywany " wówczas,
    > gdy kończy się pas ruchu. Samochody dojeżdzają do samego końca takiego
    > pasa
    > ruchu - wtedy nie ma mowy o blokowaniu. W opisanym przypadku pas ruchu nie
    > kończy się. Obok cwaniactwa jest to także blokowanie pasa ruchu, za co
    > przewidziany jest mandat (tak samo jak za jazdę bądź stanie na 2 pasach
    > ruchu).

    > Który przepis?

    Znalazłem.

    Tutaj wypowiada się drogówka:

    http://ww6.tvp.pl/6287,20080901782382.strona

    Tutaj kilka ciekawych informacji:

    http://ww6.tvp.pl/6287,20080818774286.strona

    http://ww6.tvp.pl/6287,20080825778347.strona

    Pozdrawiam.

  • 22. Data: 2008-10-14 12:20:07
    Od: "E" <...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Szawurski" <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:gd20fr$19d$1@inews.gazeta.pl...

  • 23. Data: 2008-10-14 12:25:36
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 14 październik 2008 12:08
    (autor przypadek
    publikowane na pl.misc.samochody,
    wasz znak:
    <1...@f...go
    oglegroups.com>):

    > gdyby wszyscy się stosowali do przepisów
    > i nikt nikogo nie wpuszczał

    Przepisy nie zabraniają wpuszczania, wręcz nakazują zapewnić płynność ruchu.
    Skoro tutaj wyraźnie mamy taki problem z płynnością, suwak jest również
    wskazany.

    --
    Tristan

  • 24. Data: 2008-10-14 12:27:43
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 14 październik 2008 12:31
    (autor Maddy
    publikowane na pl.misc.samochody,
    wasz znak: <gd1shr$f48$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > Zwróćcie uwagę, że w opisanej sytuacji jazda na suwak nie ma
    > uzasadnienia - niczego nie usprawnia - bo kolejka aut na prawym pasie
    > (do skrętu w prawo) zatrzymuje się kiedy ma czerwone światło i nie ma
    > gdzie wpuścić tych z lewej (z pasa do jazdy prosto). A ci z lewej
    > blokują pas dla jadących prosto.

    Zależy od sytuacji. W zabrzu światło na wprost i w prawo włącza się
    jednocześnie. Wcześniej, gdy jest czerwnone, na skrzyżowaniu wcześniej
    pojawiają się auta i robi się trąbienie, awantury i walka. A gdyby wjechały
    na dwa pasy i później zjeżdżały suwakiem w prawo (bo na wprost praktycznie
    nikt nie jedzie, bo na wprost jest dzielnica śmierci :D, a w prawo jest
    główna trasa przez Zabrze.

    --
    Tristan

  • 25. Data: 2008-10-14 12:50:28
    Od: Jan <j...@g...pl>

    Maddy pisze:

    > Jazda na suwak to nie jakiś fetysz, trzeba wiedzieć kiedy ma sens a
    > kiedy służy usprawiedliwianiu zwykłego chamstwa "bo mój czas ważniejszy
    > niż frajerów w korku".

    O to idzie! Popieram, tak właśnie należy to rozumieć,
    jeśli chce się zachować resztki zdrowego rozsądku
    i poczucia sensu. Nawet policja wie o tym, że podczas
    zakorkowania reguły przestają działać. Nie to, że
    prawo drogowe zanika, ale że emocje biorą górę.
    Jak to ujął jeden filozof: Istotne są wtedy prawa
    przetrwania. Wtedy tworzy się prawa nadzwyczajne,
    na zasadzie przyzwolenia społeczności na zachowanie
    wyjątkowe. A że u nas zdarza się to częściej niż
    w takiej np. Holandii, to niektórzy się za bardzo
    przyzwyczajają. I wchodzi im to w nawyk. Kiedyś
    zapytałem znajomego, dlaczego tak szybko jeździ,
    całkiem bez konkretnej potrzeby. Odpowiedział, że
    tak lubi. Najwyraźniej należy on do grupy, która
    najszybciej odstępuje od jazdy przepisowej.
    Całkiem spontanicznie.

    Rozumiem, że trzeba ścigać tych, którzy stwarzają
    konkretne zagrożenia. Ale i z bezwzględnym wpychaniem
    się w każdą lukę sie nie zgadzam.

    Poza tym jestem zdania, że należy trzymać się
    prawa jak długo się da. Robienie sobie własnej
    interpretacji powoduje uciążliwości dla tych,
    którzy się przepisów trzymają. Na przykład udzielanie
    pierwszeństwa na skrzyżowaniu ze światłami komuś,
    kto powinien poczekać na zmianę świateł, czyli
    na swoją kolejkę. To zjawisko da się wytłumaczyć
    tylko psychologią: Ustąpię, bo mam taki kaprys.
    A tym za mną nic do tego!

    Jan

  • 26. Data: 2008-10-14 12:50:33
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    przypadek pisze:

    > światła, coś co blokuje ruch. Skrzyżowanie jest powiedzmy technicznie
    > tak zorganizowane, że jedynie z prawego pasa da się skręcić w prawo,
    > podobnie na to wskazują znaki poziome i pionowe, no i ten pas jest
    > dajmy na to 50 m przed skrzyżowaniem oddzielony linią ciągłą.

    Czyli rozumiem, że pas środkowy jest oznakowany znakiem poziomym P-8a ?
    W takim wypadku ponosi odpowiedzialność z art. 22 ust. 2, co daje 150PLN
    mandatu.

    > Czy postępowanie opisane w powyższym paragrafie jest zgodne z prawem?

    Nie jest.

    > Czy też jakiś przepis nakazuje się raczej ustawiać w kolejce pół
    > kilometra przed skrzyżowaniem?

    Wspomniany powyżej art. 22 ust. 2 kodeksu drogowego, w połączeniu z
    niezastosowaniem się do znaku P-8a i P-8b oraz F-10 i/lub F-11.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 27. Data: 2008-10-14 13:24:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >całkiem bez konkretnej potrzeby. Odpowiedział, że
    >tak lubi. Najwyraźniej należy on do grupy, która
    >najszybciej odstępuje od jazdy przepisowej.

    Ale oprocz tego ze tak lubi to:
    -po co sie wlec,
    -jeszcze sie bedzie wlokl, wiec trzeba gonic poki mozna,
    -zasnac trudniej,
    -piesi nie wchodza pod kola ..

> [...]

    >Poza tym jestem zdania, że należy trzymać się
    >prawa jak długo się da. Robienie sobie własnej
    >interpretacji powoduje uciążliwości dla tych,

    Tylko jak to zrozumiec w tej konkretnej sytuacji.
    Nie wpuszczac nikogo z lewego pasa ?
    Czy jechac lewym mozliwie do konca i wcinac sie w prawo .. bo
    zasadniczo omijanie/wyprzedzanie nie jest zabronione ...

    J.

  • 28. Data: 2008-10-14 13:33:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "E" <...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (stanie) na 2 pasach ruchu (podczas "wciskania się"). Niestety
    > nie pamiętam konkretnych przepisów na które powoływała się

    No i rob tu programy dla ludzi, a oni i tak nie zrozumieja :-)

    Ci krakowiacy glownie walczyli z kierowcami ktorzy celowo zjechali
    na lewo i tam sobie stali, i blokowali ruch "cwaniakom" ktorzy
    chcieli korek ominac.

    Zaden przepis nie zabrania zmiany pasa w dowolnie wybranym
    momencie, a jak trzebe to sie stoi i czeka.

    Owszem - w niemieckich przepisach w takim wypadku [konczacy sie
    pas] jest nakaz jazdy az do konca i dopiero tam zmiany pasa, co
    jest bardzo rozsadne.

    J.

  • 29. Data: 2008-10-14 13:46:36
    Od: "przypadek" <p...@g...pl>

    Sebcio <s...@n...com> napisał(a):

    > Czyli rozumiem, że pas środkowy jest oznakowany znakiem poziomym P-8a ?

    Przepisy:

    Strzałka kierunkowa na wprost Oznacza, że jazda z pasa ruchu, na którym jest
    umieszczona, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką; połączone
    symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach
    wskazanych strzałkami kierunkowymi.

    Ja bym się spierał, że ta strzałka obowiązuje dopiero od linii ciągłej, ale to
    nie jest przedmiotem dyskusji. Przyjmijmy, że zatrzymamy się w takim miejscu,
    w którym możliwa jest legalna zmiana pasa na prawy.

    > W takim wypadku ponosi odpowiedzialność z art. 22 ust. 2, co daje 150PLN
    > mandatu.

    2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

    1. do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;

    zbliża się, jak najbardziej. Czeka na wpuszczenie, żeby móc się zbliżyć. Nie
    widzę złamania przepisu

    > Nie jest.

    > Wspomniany powyżej art. 22 ust. 2 kodeksu drogowego, w połączeniu z
    > niezastosowaniem się do znaku P-8a i P-8b oraz F-10 i/lub F-11.

    A gdzież tam jest nakaz antycypowania, że kolejka stoi akurat do skrętu w
    prawo i ustawiania się w tej kolejce? Moim zdaniem nie można z tego
    wywnioskować nic innego, niż nakaz zbliżenia się legalnymi metodami (bez
    rozstrzygania czy stojąc w kolejce czy czekając na możliwość zbliżenia
    później, w ostatnim momencie w którym jest to prawnie dozwolone) do prawej
    krawędzi jezdni.

  • 30. Data: 2008-10-14 14:10:42
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    przypadek pisze:

> [...]
    > rozstrzygania czy stojąc w kolejce czy czekając na możliwość zbliżenia
    > później, w ostatnim momencie w którym jest to prawnie dozwolone) do prawej

    Ok, moja wina :) - przeoczyłem że cała droga jest trzypasmowa i nie
    wiem czemu założyłem że dopiero za znakiem F-10 rozdziela się na trzy
    pasy. W podanym przypadku zachowanie kierowcy nie narusza przepisów
    regulujących ruch na drogach. Ponadto, mogłoby się okazać że jego
    zachowanie nie jest cwaniactwem, szczególnie jeśli wcześniej z prawej
    strony znajdowałby się wylot ulicy podporządkowanej, szczególnie jeśli
    lewy pas uprawniałby także do jazdy na wprost. Zasada jazdy na zamek
    błyskawiczny ma tu jak najbardziej zastosowanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio