  • 11. Data: 2009-09-28 15:52:34
    Temat: Re: Prawa pracownika zatrudnionego na zasadzie "dzialalnosci gospodarczej".
    Od: Kacper <p...@p...onet.pl>

    'Tom N' pisze:
> [...]
    > ustaw1)
    > (Dz. U. z dnia 9 sierpnia 2005 r.)
    > Art. 1.
    > [...]
    > 1) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
    > [...]
    > 2) wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz
    > którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w
    > poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub
    > spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej

    Tylko wtedy, jezeli kiedys tam pracowalem i bylem zatrudniony
    na umowe o prace.

    --
    Pawel Adam Kasprzak
    mail: p...@p...onet.pl

    "Gdyby mozg ludzki byl tak prosty, ze moglibysmy go zrozumiec,
    bylibysmy wtedy tak glupi, ze nie zrozumielibysmy go i tak."
    Jostein Gaarder

  • 12. Data: 2009-09-28 15:54:43
    Od: Kacper <p...@p...onet.pl>

    SDD pisze:
    > Użytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Natomiast widzisz,jakie pojecie maja coniektorzy o tegotypu sprawach...
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    Teoretycznie to wyglada jasno, ale w praktyce moze sie to odbywac tak,
    ze firma zatrudniajaca zaplaci mniej, bo wie, ze przez 24 miesiace
    place skladki n a promocyjnych warunkach, czyl w rezultacie
    dostaje mnie. Fakt - zalezy to od naszych poczatkowych ustalen.

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi.

  • 13. Data: 2009-09-28 17:02:23
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Kacper" <p...@p...onet.pl> wrote
    > Ostatnio popularne jest zatrudnienie na zasadzie otwarcia dzialalnosci
    > gospodarczej. (...)
    > Czy osoba zatrudniona na takiej zasadzie ma prawo dochodzic zobowiazan
    > wynikajacych z pracy w przypadku braku zaplaty

    Osoba nie jest zatrudniona, świadczy usługę klientowi. Nie podlega pod
    Kodeks Pracy. Należności może sobie dochodzić na zasadach ogólnych, tak jak
    firmy między sobą za niezapłacone faktury. A wiec do sądu ->sprawa cywilna.

  • 14. Data: 2009-09-28 17:05:09
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Kacper" napisał:
    > Ostatnio popularne jest zatrudnienie na zasadzie otwarcia dzialalnosci
    > gospodarczej. W zwiazku z tym mam pytanie:
    > Czy osoba zatrudniona na takiej zasadzie ma prawo dochodzic zobowiazan
    > wynikajacych z pracy w przypadku braku zaplaty ze strony "firmy
    > zatrudniajacej"?
    > A dodatkowo czy, jezeli otwieram dzialalnosc na preferencyjnych zasadach
    > (przez 24 miesiace nizsze skladki na ZUS) to pieniadze, ktore
    > zaoszczedzam zasilaja moje konto czy konto fimry, ktore mnie "zatrudnia"?

    zasada jest taka że zatrudnianie DG jako pracownika jest nielegalne, ale u
    pracodawców to jest popularne bo im się to opłaca, czyli zwalają na ciebie
    swoją odpowiedzialność wynikającą z KP, czyli urlopy, renty, ubrania
    robocze i takie tam, i dodatkowo ta oszczędnosć na ulgowym ZUSie jest tylko
    i wyłącznie dla pracodawcy, to jemu zostanie w kieszeni, a tonie nic, a
    jesli zachorujesz to ZUS będzie ci płacił jakieś "ulgowe" chorobowe i z
    rentą podobnie:O)

    tak czy siak jak cię pracodawca wkur... to go pod... do PIPu i pracodawca
    leci:O)

    acha, i jeszcze jak coś namieszasz w ksiegowości "swojej" DG i jak się
    US/ZUS kapnie to dowali ci whuj kary i jeszcze trochę!!!!

  • 15. Data: 2009-09-28 17:12:26
    Od: to <t...@a...xyz>

    Kacper wrote:

> [...]
    > takiej zasadzie ma prawo dochodzic zobowiazan
    > wynikajacych z pracy w przypadku braku zaplaty ze strony "firmy

    Prowadząc DG nie jesteś pracownikiem, Wasze relacje wyglądają tak jak
    relacje pomiędzy firmami. I w taki też sposób możesz dochodzić ew.
    roszczeń.

> [...]
    > (przez 24 miesiace nizsze skladki na ZUS) to pieniadze, ktore
    > zaoszczedzam zasilaja moje konto czy konto fimry, ktore mnie

    Sam przecież płacisz ZUS, przez pierwsze 2 lata płacisz po prostu mniej.

    --
    cokolwiek

  • 16. Data: 2009-09-28 18:52:34
    Od: "andreas" <a...@o...pl>

    > Prowadząc DG nie jesteś pracownikiem, Wasze relacje wyglądają tak jak
    > relacje pomiędzy firmami.

    Pod warunkiem, że nie podpada pod art. 22 Kodeksu Pracy.

    --
    andreas

  • 17. Data: 2009-09-28 19:30:11
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    andreas w <news:h9r0ll$b35$1@news.onet.pl>:

    > Użytkownik "to" <t...@a...xyz> napisał w wiadomości

    > Pod warunkiem, że nie podpada pod art. 22 Kodeksu Pracy.

    A może równiez okazać się, że:

    Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli
    łącznie spełnione są następujące warunki:
    odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich
    wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów
    niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
    są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych
    przez zlecającego te czynności,
    wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z
    prowadzoną działalnością.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 18. Data: 2009-09-29 05:43:00
    Od: gr <j...@w...pl>

    On 28 Wrz, 17:54, Kacper <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Teoretycznie to wyglada jasno, ale w praktyce moze sie to odbywac tak,

    W praktyce też jest bardzo jasne. Po prostu podpisujesz z "pracodawcą"
    umowę na wykonywanie jakiejś pracy za jakąś kwotę i tyle.
    Resztę ci wytłumaczyli przedmówcy.

  • 19. Data: 2009-09-29 06:17:13
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Są firmy, które wszystkich "pracowników" tak "zatrudniają", a w "umowie o
    współpracę" która ma czasem i kilkanaście stron zawierają punkty bliźniaczo
    podobne do kodeksu pracy np. praca 11 miesięcy w roku zgodnie z
    harmonogramem, abonament w prywatnej klinice, opłacanie 400zł rachunku tel
    komórkowego itd itd Do obsługi finansowo-księgowej "pracownik" zatrudnia
    księgową korporacji. Formalnie więc jesteś na samozatrudnieniu, nie widzisz
    żadnego papierka, żadnej deklaracji, nic nie robisz w temacie finansowo
    księgowym, miejscem prowadzenia działalności i przechowywania papierów
    księgowych jest siedziba korporacji. Masz biurko, przekładasz papiery,
    robisz robote od 8:00 do 16:00 i 15-dnia każdego miesiąca kasę na własnym
    koncie bankowym.
    Oczywiście ZUSy zazwyczaj deklarowane są najniższe z ustawowo mozliwych a
    co za tym idzie w wieku 65-70 lat odczujesz jaki byłeś głupi, no chyba, ze
    myślisz i z zarobków odkładasz sobie prywatnie na starość

    Przychodzisz pewnego dnia do biura, szef dzwoni po wewnętrznym abyś się
    stawił w "gabinecie" pokazuje ci punkt w umowie, na koncie znajdujesz co
    prawda należność za 2 miesiące na przyszłość, ale od jutra przy Twoim
    biurku siedzi kto inny.

    Tak więc wszystko zależy co jest napisane w "umowie o współpracy".

    No i jeśli jakiś spór, to nie do sądu pracy...

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Cmentarz Komunalny Południowy Antoninów
    http://foto.3mam.net/album2/Cmentarz-Poludniowy/inde
    x3.php

  • 20. Data: 2009-09-29 09:16:44
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 16:43:55 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Firma nie żąda tego typu potwierdzeń, ponieważ to nie jej sprawa.

    Przelewów oczywiście nie, ale już zaświadczenia o czynnym płatniku - jak
    najbardziej jest zasadne i "chronią dupę" temu "ekhmmm....zlecającemu" ;)
    A żeby uzyskać takie zaświadczenie, trzeba wystąpić do US... :))) - i
    sprawa jest już chyba jasna :)