-
1. Data: 2014-05-29 01:10:46
Temat: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: Max <m...@g...com>
Dzień dobry, dobry wieczór.
Droga grupo, czy ktoś z Was tu obecnych orientuje się dobrze w temacie praw i
obowiązków pracownika zatrudnionego na stanowisku sprzedawcy przy dywersyfikacji
sprzedawanych usług i towarów?
Mam na myśli szczególny przypadek. Sprzedawca zatrudnia się na stanowisko pracy, na
którym w jego obowiązkach jest sprzedaż towaru ze sklepu satelitarnego oraz sprzedaż
usługi dostępu do telewizyjnego kontentu.
Po paru miesiącach od rozpoczęcia pracy w firmie dochodzi kolejna usługa, Internet, w
tym sprzedaż sprzętu (tablet, laptop, modem, antena GSM).
Następnie telefonia komórkowa i sprzedaż telefonów. Wkrótce pojawia się bankowość,
ubezpieczenia, energia elektryczna :) To już brzmi śmiesznie, ale to jest spotykane w
każdej większej korporacji. Jak to się ma do umowy o pracę na stanowisku sprzedawcy?
Obejmuje Waszym zdaniem takie ogólne stanowisko obowiązki na taką potężną
dywersyfikacje? Czy to uczciwe?
Przykład z dnia codziennego: sprzedawca paliw - kasjer, sprzątaczka, kucharz
(hot-dogi na stacjach). Orlen, Biedronka, Cyfrowy Polsat, Plus, Orange, Rossmann?
Pozdrawiam serdecznie.
-
2. Data: 2014-05-29 07:12:24
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Max" <m...@g...com> napisał w wiadomości
news:b6a57022-d2a5-411f-a395-5e7873bc878e@googlegrou
ps.com...
Ale sprzedawca, jeśli nie chce pracować, to chyba może złożyć wypowiedzenie
umowy. W czym leży problem, który mamy rozwiązać?
-
3. Data: 2014-05-29 17:38:34
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 29 May 2014, Robert Tomasik wrote:
> Użytkownik "Max" <m...@g...com> napisał w wiadomości
>
> Ale sprzedawca, jeśli nie chce pracować, to chyba może złożyć wypowiedzenie
> umowy. W czym leży problem, który mamy rozwiązać?
Pytającemu chodzi chyba o to, że w związku ze zmianą zakresu obowiązków,
faktycznego wypowiedzenia warunków umowy dokonuje pracodawca.
Nie chodzi bowiem o jednorazowe "wypełnienie polecenia pracodawcy",
a o stan permanentny, wykraczający poza pierwotną umowę (o ile dobrze
zrozumiałem).
Jakby miało dojść do rozwiązania umowy, liczyłby pewnie na bonus związany
z "przyczynami po stronie pracodawcy" (odprawy itede).
pzdr, Gotfryd
-
4. Data: 2014-05-29 19:38:07
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: Max <m...@g...com>
> On Thu, 29 May 2014, Robert Tomasik wrote:
>
>> Użytkownik "Max" <m...@g...com> napisał w wiadomości
>> Ale sprzedawca, jeśli nie chce pracować, to chyba może złożyć
>> wypowiedzenie
>> umowy. W czym leży problem, który mamy rozwiązać?
Sprzedawca chce pracować w jednej firmie, a nie w trzech. Już rozumiesz?
> W dniu 2014-05-29 17:38, Gotfryd Smolik news pisze:
> Pytającemu chodzi chyba o to, że w związku ze zmianą zakresu obowiązków,
> faktycznego wypowiedzenia warunków umowy dokonuje pracodawca.
> Nie chodzi bowiem o jednorazowe "wypełnienie polecenia pracodawcy",
> a o stan permanentny, wykraczający poza pierwotną umowę (o ile dobrze
> zrozumiałem).
> Jakby miało dojść do rozwiązania umowy, liczyłby pewnie na bonus związany
> z "przyczynami po stronie pracodawcy" (odprawy itede).
Brawo. Dokładnie to miałem na myśli. Czy umowa o pracę musi regulować
każdorazowo czynności, które leżą w jego obowiązku? Samo przez nazwę
mało to komu mówi w dzisiejszych czasach jakich czynności mają się imać
sprzedawcy- pomijając KP.
Dziękuję za pomoc Panowie.
Pozdrawiam.
-
5. Data: 2014-05-29 23:10:33
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Max" <m...@g...com> napisał w wiadomości
news:lm7ra0$ovl$1@node1.news.atman.pl...
> Brawo. Dokładnie to miałem na myśli. Czy umowa o pracę musi regulować
> każdorazowo czynności, które leżą w jego obowiązku? Samo przez nazwę mało
> to komu mówi w dzisiejszych czasach jakich czynności mają się imać
> sprzedawcy- pomijając KP.
Wiesz, ale sprowadzając trochę sprawę do absurdu pracodawca w sklepie
warzywnym musiałby na nowo podpisywać umowę po dostawie owoców. Moim
zdaniem da sie w sporym zakresie tak unormować zagadnienie w umowie o
pracę, że nie będzie konieczności zmieniania jej przy zmianie sprzedawanego
towaru.
-
6. Data: 2014-05-30 01:22:42
Temat: Re: Prawa i obowi?zki sprzedawcy przy dywersyfikacji us?ug i towaru.
Od: Max <m...@g...com>
W dniu 2014-05-29 23:10, Robert Tomasik pisze:
> Wiesz, ale sprowadzając trochę sprawę do absurdu pracodawca w sklepie
> warzywnym musiałby na nowo podpisywać umowę po dostawie owoców. Moim
> zdaniem da sie w sporym zakresie tak unormować zagadnienie w umowie o
> pracę, że nie będzie konieczności zmieniania jej przy zmianie
> sprzedawanego towaru.
Zagłębiając się w szczegóły już takiego absurdu nie doświadczymy, co
najwyżej od strony pracownika. Mam tu na myśli przypadek, w którym
sprzedawca zajmuje się mniej sprzedażą usług, a bardziej w dalszym jej
etapie obsługą posprzedażową - przyjęcie na serwis sprzedanego sprzętu,
udostępnianie informacji dot. płatności i pomoc w dokonywaniu
zobowiązań, a także przyjmowaniem pisemnych rezygnacji.
Do czego dążę - można w sklepie sprzedać kurze jaja, spod lady wyciągnąć
patelnię i kartusz z palnikiem, po czym zrobić klientowi jajecznicę,
omawiając dokładnie co i jak. Można także wykorzystać wolną przestrzeń
na głowie pracownika, aby coś jeszcze postawić :) Absurd tak samo.
Niektóre z firm sobie dobrze z tym radzą - mają osobno zatrudnionych
sprzedawców sprzętu i ubezpieczeń. Sprzedawca w piekarni może być
piekarzem, przyniesie to z pewnością wiele oszczędności kosztem dość
sporego wytężenia zawodowego.
Zna może ktoś z Was jakieś przykłady rozpraw sądowych w takich
sytuacjach? Ciekawy jestem orzeczenia sądów w tych sprawach.
Pozdrawiam!
-
7. Data: 2014-05-30 18:44:55
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
W dniu 2014-05-29 01:10, Max pisze:
> Następnie telefonia komórkowa i sprzedaż telefonów. Wkrótce pojawia się bankowość,
ubezpieczenia, energia elektryczna :) To już brzmi śmiesznie, ale to jest spotykane w
każdej większej korporacji. Jak to się ma do umowy o pracę na stanowisku sprzedawcy?
Obejmuje Waszym zdaniem takie ogólne stanowisko obowiązki na taką potężną
dywersyfikacje? Czy to uczciwe?
Z opisu wygląda mi na Cyfrowy Polsat ;-)
Jak dla mnie, praca przy sprzedaży abonamentu satelitarnego niczym się
nie różni od pracy przy sprzedaży abonamentu telefonicznego. Jedno i
drugie podlga pod Kodeks cywilny i prawo telekomunikacyjne. Z bankiem to
już troszkę inna sprawa (prawo bankowe), chociaż papierologia mniej
więcej taka sama.
-
8. Data: 2014-05-30 20:42:21
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: Max <m...@g...com>
W dniu 2014-05-30 18:44, Maciej Bebenek pisze:
> Z opisu wygląda mi na Cyfrowy Polsat ;-)
Czemu się uśmiechasz? :)
> Jak dla mnie, praca przy sprzedaży abonamentu satelitarnego niczym się
> nie różni od pracy przy sprzedaży abonamentu telefonicznego.
Niczym to dość spore nadużycie :) Praca dla CP i Plus bowiem opiera się
na 4 systemach. Poza aspektami prawnymi jest do ogarnięcia ogromna
wiedza, którą trzeba rozumieć, znać wykluczenia i potrafić przekazać
niezbyt rozgarniętym klientom. Nie jest łatwo wszystko na bieżąco
ogarnąć, kiedy oferta zmienia się nierzadko.
Temat nadaje się w tej chwili bardziej pod pręgierz. A szkoda,
problemowe kwestie myślałem wykorzystać w tematyce grupy.
Pozdrawiam.
-
9. Data: 2014-05-30 21:08:35
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 29 May 2014, Max wrote:
>> On Thu, 29 May 2014, Robert Tomasik wrote:
>>
>>> Użytkownik "Max" <m...@g...com> napisał w wiadomości
>>> Ale sprzedawca, jeśli nie chce pracować, to chyba może złożyć
>>> wypowiedzenie
>>> umowy. W czym leży problem, który mamy rozwiązać?
>
> Sprzedawca chce pracować w jednej firmie, a nie w trzech. Już rozumiesz?
W sprawie formalnej, z mojego p. widzenia takie postawienie sprawy
mogłoby wręcz ... pogrążyć pracownika.
Na 99% z umowy nie wynika, że sprzedawca nie może świadczyć pracy
o którą się umówił *na rzecz* swojego pracodawcy, ale *na potrzeby*
innego podmiotu.
Inaczej mówięc, spodziewałbym się, że jeśli przy tej samej ladzie
zostałbyś zmuszony żeby sprzedawać zarówno sprzęt ART swojego
pracodawcy jak i sprzęt RTV "firmy trzeciej" z którą ów pracodawca
zawarł umowę (że w jego sklepie będzie sprzedawany taki towar),
to nie podskoczysz.
IMO to właśnie w poprzednim poście lepiej wyłożyłeś możliwy punkt
zaczepienia: jeśli mowa była o określonym asortymencie, do tego
*towarów*, a potem są zupełnie inne *usługi*, to IMO zmiana zakresu
obowiązków jak najbardziej wchodzi w rachubę.
[...]
>> Pytającemu chodzi chyba o to, że w związku ze zmianą zakresu obowiązków,
>> faktycznego wypowiedzenia warunków umowy dokonuje pracodawca.
>> Nie chodzi bowiem o jednorazowe "wypełnienie polecenia pracodawcy",
>> a o stan permanentny, wykraczający poza pierwotną umowę (o ile dobrze
>> zrozumiałem).
>> Jakby miało dojść do rozwiązania umowy, liczyłby pewnie na bonus związany
>> z "przyczynami po stronie pracodawcy" (odprawy itede).
>
>
> Brawo. Dokładnie to miałem na myśli. Czy umowa o pracę musi regulować
> każdorazowo czynności, które leżą w jego obowiązku?
No nie bardzi "każdorazowo".
Właśnie ramowo - np. sprzedaż sprzętu komputerowego i AGD.
Ale jak umowa obejmuje "sprzedaż wszelkich towarów i usług
świadczonych przez sklep", to raczej trudno będzie ją ugryźć.
pzdr, Gotfryd
-
10. Data: 2014-05-30 22:02:47
Temat: Re: Prawa i obowiązki sprzedawcy przy dywersyfikacji usług i towaru.
Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
W dniu 2014-05-30 20:42, Max pisze:
>> Jak dla mnie, praca przy sprzedaży abonamentu satelitarnego niczym się
>> nie różni od pracy przy sprzedaży abonamentu telefonicznego.
>
> Niczym to dość spore nadużycie :) Praca dla CP i Plus bowiem opiera się
> na 4 systemach. Poza aspektami prawnymi jest do ogarnięcia ogromna
> wiedza, którą trzeba rozumieć, znać wykluczenia i potrafić przekazać
> niezbyt rozgarniętym klientom. Nie jest łatwo wszystko na bieżąco
> ogarnąć, kiedy oferta zmienia się nierzadko.
Z tego co można wyczytać między wierszami, nająłeś się do pracy, jak CP
zajmował się wyłacznie TVSat - pewnie ponad 5 lat temu. Pięć lat temu
np. w sklepach RTV nikt nie wiedział o Blurayach, HD TV, Smart TV, 3D,
DVB-T i tak dalej, i tak dalej. Uczyć trzeba się w każdej branży - takie
czasy.
Gdyby CP zajmował się tylko TVSat, to pewnie by zmniejszył sieć
sprzedaży o kilkanaście-kilkadziesiąt procent. Zbyt duża konkurencja,
zbyt małe marże. Tak jak w komórkach każdy operator miał ponad 1000
punktów sprzedaży, teraz dużo mniej.
>
> Temat nadaje się w tej chwili bardziej pod pręgierz. A szkoda,
> problemowe kwestie myślałem wykorzystać w tematyce grupy.
>
To nie jest inna praca, to jest nadal praca sprzedawcy.