  • 1. Data: 2006-03-19 18:36:04
    Temat: Prawa autorskie - software
    Od: "PiTiP" <a...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam następujący problem.
    Od 2 lat współpracuje (moja firma DG) z z wiekszą firmą softwareową. W
    efekcie stworzyłem dla nich system komputerowy który cos tam robi. Oni przez
    2 lata płacili mi miesięczny ryczałt na podstawie mojej faktury (pozycja
    Usługa informatyczna).
    Od samego początku wszystko było robione na gębe, nie podpisałem z nimi
    zadnej umowy, jedyne papiery jakie były to moje faktury i ich przelewy.
    Teraz kiedy zaczynają robić pieniądze na systemie stwierdzili, że muszę im
    oddać prawa autorskie do systemu. Więc pytam jak to zrobić najlepiej, nie
    chce być gnojem i powiedzieć żeby spadali na drzewo i mogę im tylko licencje
    sprzedawać, jak chcą te prawa to im je oddam, ale.... chę się zabezpieczyć w
    następujący sposób:
    - Informacja o autorze musi być jawnie określona w systemie.
    - Opłata procentowa od każdej sprzedanej przez nich licencji.
    - Zmiany w progamie moge tylko ja wykonywać.
    - Wdrażać i obsługiwać system mogę tylko ja wykonywać.

    Czy moge te wszystkie elementy zawrzeć w umowie o zbyciu praw autorskich czy
    jest to niedopuszcalne.

    I pytanie jeszcze jedno:
    Załóżmy ze firma nie zgodzi się na moje warunki, w związku z tym juz
    zapowiedziałem, że oddam im pełne prawa bezwarunkowo, ale kończe z nimi
    współpracę. I czy moge bez problemu zrobić system bardzo podobny
    funkjonalnie do tego co zbyłem ??

  • 2. Data: 2006-03-19 19:05:16
    Temat: Re: Prawa autorskie - software
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "PiTiP" <a...@p...onet.pl> writes:

    [...]

    > Czy moge te wszystkie elementy zawrzeć w umowie o zbyciu praw
    > autorskich czy jest to niedopuszcalne.

    Najlepiej chyba iść z tym do radcy prawnego.

  • 3. Data: 2006-03-19 19:25:34
    Od: "Kubba" <k...@i...pl>

    Użytkownik "PiTiP" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam

    [ciach]

> [...]
    > - Wdrażać i obsługiwać system mogę tylko ja wykonywać.
    >
    > Czy moge te wszystkie elementy zawrzeć w umowie o zbyciu praw autorskich

    Ja tylko tak z ciekawości - to po co oni mieliby chcieć to kupić - przecież
    de facto będą tylko pośrednikiem sprzedającym Twój program....

    Pzdr.

    Kubba

  • 4. Data: 2006-03-19 19:37:20
    Od: " lolka" <l...@W...gazeta.pl>

    p...@g...pl (=?ISO-8859-2?q?Piotr_Dembi=F1ski?=) napisał(a):

    > Najlepiej chyba iść z tym do radcy prawnego.

    "Dobra rada. Bardzo dobra rada, Wujku Dobra Rada." ;)

  • 5. Data: 2006-03-19 19:48:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    PiTiP [###a...@p...onet.pl.###] napisał:

    Sprzedaż na zaproponowanych przez Ciebie warunkach będzie sprzedażą
    licencji.

  • 6. Data: 2006-03-19 19:54:47
    Od: "PiTiP" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik " lolka" <l...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > "Dobra rada. Bardzo dobra rada, Wujku Dobra Rada." ;)

    Już byłem, chodzi mi o rozwiązania z życia wzięte (radca oprócz tego ze jest
    radcą to dobrze żeby czuł o co chodzi w informatyce, a to nie jest juz takie
    łatwe).Więc proszę o rady praktyczne a nie rady typu "Dobra rada...."

  • 7. Data: 2006-03-19 19:55:37
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    PiTiP napisał(a):
> [...]
    > następujący sposób:
    > - Informacja o autorze musi być jawnie określona w systemie.
    to jest zagwarantowane prawem autorskim

    > - Opłata procentowa od każdej sprzedanej przez nich licencji.
    > - Zmiany w progamie moge tylko ja wykonywać.
    > - Wdrażać i obsługiwać system mogę tylko ja wykonywać.

    no to podpisz z nimi umowę że mogą ten program sprzedawać, a za każdą
    sprzedaną kopię mają ci płacić, w ten sposób nie mają żadnych praw do
    programu

    > Czy moge te wszystkie elementy zawrzeć w umowie o zbyciu praw autorskich czy
    > jest to niedopuszcalne.

    a po co ty chcesz im sprzedawać autorskie prawa majątkowe

> [...]
    > zapowiedziałem, że oddam im pełne prawa bezwarunkowo, ale kończe z nimi
    > współpracę. I czy moge bez problemu zrobić system bardzo podobny

    w sumie wychodzisz na idiotę, masz program, masz do niego pełne prawa i
    chcesz im to tak po prostu oddać ?

  • 8. Data: 2006-03-19 20:03:51
    Od: "PiTiP" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sg" <a...@s...org.pl_WITHOUT> napisał w wiadomości
    PiTiP napisał(a):
> [...]

    no to podpisz z nimi umowę że mogą ten program sprzedawać, a za każdą
    sprzedaną kopię mają ci płacić, w ten sposób nie mają żadnych praw do

    To nie jest takie proste, oni czasem potrzebują tych praw ponieważ np.
    przetarg tego wymaga.

    > Czy moge te wszystkie elementy zawrzeć w umowie o zbyciu praw autorskich
    > czy jest to niedopuszcalne.

    a po co ty chcesz im sprzedawać autorskie prawa majątkowe

    Oni chcą je kupić a nie ja sprzedać. Więc jeżeli chcą (patrz odp. wyżej) to
    ja chce sie zabezpieczyć.

> [...]
    > funkjonalnie do tego co zbyłem ??

    w sumie wychodzisz na idiotę, masz program, masz do niego pełne prawa i

    Pytanie brzmiało czy moge spokojnie wykonać taką czynnośc czy mogą mnie za
    to jakoś pociągnąć do odpowiedzialności a nie czy jestem idotą.

  • 9. Data: 2006-03-19 20:07:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    sg [###a...@s...org.pl_WITHOUT.###] napisał:

    > to jest zagwarantowane prawem autorskim

    No i rodzi się problem z ustalaniem tej odpłatności. Po pierwsze mogą
    zacząć sprzedawać nie informując go. Po drugie mogą zacząć robić
    kombinacje w stylu sprzedaży programu za 1 zł i związanej z tym usługi
    informatycznej za 10.000 zł.

    To również wynika z prawa autorskiego.

> [...]
    każdą
    > sprzedaną kopię mają ci płacić, w ten sposób nie mają żadnych praw

    Na proponowanych przez niego warunkach, to raczej umowę pośrednictwa.
    To oni powinni po prostu dostawać prowizję od sprzedanego przez nich
    programu.

    > a po co ty chcesz im sprzedawać autorskie prawa majątkowe

    Bo oni tak chcą. De facto przecież go zatrudniali przez dwa lata.
    Gdyby był ich pracownikiem, to nie było by problemu, ale nie był.
    Teraz ktoś nagle się zorientował, że kombinując na ZUS-ie i innych
    podobnych rzeczach sami się zapędzili w kozi róg.

  • 10. Data: 2006-03-19 20:36:00
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "PiTiP" <a...@p...onet.pl> writes:

    [...]

    > Już byłem, chodzi mi o rozwiązania z życia wzięte (radca oprócz tego
    > ze jest radcą to dobrze żeby czuł o co chodzi w informatyce, a to
    > nie jest juz takie łatwe).

    W takim razie idź do takiego radcy, co zna się na oprogramowaniu
    i stosowanych w podobnych przypadkach rozwiązaniach prawnych.