  • 11. Data: 2008-12-15 18:28:15
    Temat: Re: Prawa autorskie do zdjęć umieszczanych w internecie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Dec 2008, Marek Witbrot wrote:

    > To ja już zupełnie nic nie rozumiem. Kiedy zdjęcie na pewno nie będzie
    > uznane za dzieło?

    IMO - jeśli *celem* zrobienia zdjęcia jest stworzenie wiernego
    odwzorowania innego dwuwymiarowego (albo ogólnie mówiąc - tak
    samo wymiarowego, bo zdjęcie może być stereo- a w przyszłosci
    być może również holograficzne) utworu.
    Inaczej mówiąc, jak ktoś *twierdzi* że zrobił fotokopię,
    reprodukcję albo cóś w tym stylu, to *on* nie zrobił nic
    "autorskiego".
    Dobra kopia to po prostu solidne rzemiosło - zrobione tak,
    aby NIE BYŁO w nim ingerencji wykonawcy.
    Nie umniejsza to prawa wykonawcy do wynagrodzenia, ale IMO
    na "normalnych zasadach cywilnych" a nie PA.
    Oczywiscie "autorskości" oryginału to w niczym nie ujmuje
    i owa kopia *może* stanowić źródło roszczeń tego autora
    (oryginału), o ile są.

    Zamierzone przekształcenie, w tym selekcja danych, np. w wyniku
    ujęcia na dwuwymiarowym zdjęciu trójwymiarowej rzeźby już
    będzie dawało pole do "aktu twórczego", nawet jeśli będzie
    to tylko 'tfurczość" :D

    Do podyskutowania mamy przypadki, kiedy owo przekształcenie
    oraz "zmiany inne", w postaci np. oświetlenia pod różnym kątem,
    jak najbardziej występują, ale znajdują się poza kontrolą fotopstryka.
    Klasyka to zdjęcia "czystego" (nie skojarzonego z innymi
    rzeczami w kadrze, nie przysłoniętego chmurami itede) Księżyca
    i innych ciał niebieskich (np. Jowisza z ichnimi księżycami).

    W ZASADZIE to też czysta technika.

    Pytanie czy wybór godziny 20:19:42 jako jedynego *możliwego*
    kryterium jest wystarczające do określenia "autorskości"?

    JEŚLIBY miało takiemu zdjęciu przysługiwać ochrona, to IMVHO
    jak najbardziej, ale z *innego* prawa o ochronie własności
    intelektualnej - z ochrony baz danych.
    Bo jak ktoś chciał sobie strzelić czwórkę księżyców Jowisza
    wczoraj o 21:12 to miał taką możliwość, 'tfurczości' w tym
    nie widać, ale wymagało to pewnych *nakładów*!

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-12-15 19:57:20
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 15 Gru, 19:28, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > "autorskiego".
    >   Dobra kopia to po prostu solidne rzemiosło - zrobione tak,
    > aby NIE BYŁO w nim ingerencji wykonawcy.

    Tylko ze wedlug tego "prawnika" pierwszy wytwor tez nie ma charakteru
    indywidualnego bo przeciez jesli jest dobre to jest "statystycznie
    prawdopodobne" ze w przyszlosci tez ktos go zrobi. ;) Dlatego tez do
    zdjecia nie przynaleza prawa autorskie bo, jak zauwaza autor wpisu,
    malpy potrafia napisac Szekspira to stado szympansow ma szanse
    namalowac Mona lise.

  • 13. Data: 2008-12-16 08:07:09
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 15 Dec 2008 18:57:40 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > E tam.
    > Widać czas przypomnieć o istnieniu pojęcia "falandyzacja", ostatnimi
    > laty poszło w zapomnienie, a z okazji fety byłego prezydenta będzie w
    > sam czas

    No nie, to nie falandyzacja, normalne przepychanie się na poglądy. Jakby
    co zweryfikuje sąd, ale autor jest w o tyle niedobrej sytuacji, że musi
    do tego sądu pójść.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl