  • 1. Data: 2005-12-17 07:00:42
    Temat: Praca w nadgodzinach?
    Od: " Krzysztof" <b...@g...pl>

    Witam,
    Czy pracodawca może zmusic mnie jak i calą załoge do pracy w nadgodzinach?
    Konkretnie praca ma wynosić po 12 godzin i beda to 2 zmiany. Ma wynosic na
    okraglo teraz przez caly tydzien wlasciwie do konca roku. Jedynie niedziela
    będzie wolna. Zwlaszcza ze ida Swieta a i w planach w Wigilie ma isc jedna
    zmiana. Tlumaczenie ze ma to wyprowadzic zaklad z dolka sa smiechu warte gdyz
    absolutnie nie jet to mozliwe zwlaszcza ze firma jest juz w agonii.
    Niewiadomo nawet jak te nadgodziny beda rozliczane gdyz w obietnice iz beda
    one zaplacone nikt juz nie wierzy. Niejednokrotnie pracowalo sie za dni
    wolne ktore z wielkimi klopotami sie bralo /lub nie/

    Czy pracodawca moze cos mi zrobic jezeli odmowie pracy w nadgodzinach?
    Poprostu po 8 godzinach pracy zabiore sie i pojde. Dniowka przeciez musi byc
    zaliczona, pensja jest stala zasadnicza, a przeciez dyscyplinarki to za takie
    cos nie moze chyba dac. W sobote to przeciez tez nie musze się zgodzic aby
    przyjsc do pracy. Co wiec moze mi zrobic? Jakiego typu wypowiedzenie umowy o
    prace moze mi dać?

    Dziekuje za wszelkie wyjasnienia
    Krzysztof

  • 2. Data: 2005-12-17 12:05:39
    Temat: Re: Praca w nadgodzinach?
    Od: "Łukasz Kordziukiewicz" <l...@g...pl>

    Użytkownik " Krzysztof" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    takie
    > cos nie moze chyba dac. W sobote to przeciez tez nie musze się zgodzic aby

    http://www.gazeta.pl/usenet/

    Witam

    Tak, może ci kazać pracować w godzinach nadliczbowych.
    Jest to jego polecenie służbowe, a ty jako pracownik masz obowiązek je
    wykonać. - art. 100 § 1 KP

    "Na dzień dobry sugeruję żądać wydania w tej sprawie polecenia służbowiego
    na piśmie."

    Pracodawca wcale nie musi tego robić. Polecenie wykonania pracy w godzinach
    nadliczbowych nie wymaga pisemnej formy. - wyrok SN z 1 sierpnia 1990r. I
    PRN 7/90 niepublikowany.

    "Co wiec moze mi zrobic? Jakiego typu wypowiedzenie umowy o
    > prace moze mi dać?"

    Wydaje mi się, iż mógłby rozwiązać umowę z tobą bez wypowiedzenie, powołując
    się na ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych
    Art 52 § 1 pkt1.
    W końcu jak tak zrobisz ("Poprostu po 8 godzinach pracy zabiore sie i
    pojde") to bedzie porzucenie pracy, inaczej zaniechanie wykonania obowiązków
    pracowniczych.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia.
    Najlepiej to proponuję zacząć szukać nowej pracy, chyba że czekasz na
    upadłość :)))))

    Łukasz

  • 3. Data: 2005-12-18 00:32:24
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Pracodawca może kazać Wam pracować w nadgodzinach, w tym w Wigilię i
    Boże Narodzenie.
    Praca w godzinach nadliczbowych jest możliwa m.in. w razie szczególnych
    potrzeb pracodawcy.
    Skoro jak twierdzisz, firma jest "w agonii", to mamy do czynienia ze
    szczególnymi potrzebami pracodawcy.

    Inna sprawa, że praca w godzinach nadliczbowych też podlega
    ograniczeniom, podobnie jak praca w porze nocnej (jak zrozumiałam te 2
    zmiany).
    Czyli być może pracodawca gdzieś przekracza swoje uprawnienia, ale tego
    to się nie da przy tak opisanej sprawie stwierdzić.

    A w praktyce... jeśli zostało Ci jeszcze trochę urlopu i przede
    wszystkim jeśli nie wykorzystałeś jeszcze tzw. urlopu na żądanie, możesz
    właśnie w Wigilię go sobie wykorzystać. Tylko trzeba to zrobić
    oficjalnie, z zaznaczeniem, że korzystasz z tego uprawnienia, zgłaszając
    to pracodawcy najpóźniej w dniu, w którym zamierzasz nie pojawić się w
    pracy, bo inaczej pracodawca będzie mógł zwolnić Cię dyscyplinarnie.

    Co to jest, ten urlop na żądanie? Z urlopu, który Ci przysługuje masz
    prawo 4 dni wziąć sobie właśnie w ramach tzw. urlopu na żądanie, czyli
    bez uzyskiwania zgody pracodawcy, bez wniosków urlopowych itd. Wyłącznie
    Twoją jednostronną decyzją.
    Ale musisz oficjalnie poinformować o tym pracodawcę, że korzystasz z
    urlopu na żądanie, na podstawie art. 167(2) kodeksu pracy. I musisz
    zgłosić to pracodawcy najpóźniej w dniu, w którym ten urlop zaczynasz.
    Możesz sobie w ten sposób odebrać samą Wigilię, albo Wigilię i Boże
    Narodzenie.

    I dodatkowo będziesz chroniony przed odwołaniem z urlopu. Bo powód
    odwołania nie może być znany w czasie rozpoczynania urlopu. Zatem jeśli
    pracodawca chciałby Cię odwołać z tego samego powodu, z którego
    wcześniej zarządził zmianę systemu pracy, to by nie mógł.

    --
    MArta
    m...@N...pl