  • 1. Data: 2007-11-05 19:54:59
    Temat: Praca tymczasowa-chorobowe-zas.macierzyński
    Od: chasm <c...@p...onet.pl>

    Witam

    Spodziewany się z żonką maleństwa, termin na początek lutego.

    Byliśmy w ZUS i UP i nadal mało wiadomo co lepiej zrobić.
    Jedni odsyłają do drugich, w ZUS panie miały 2 opinie.......

    Żona ma umowę na 3 msc. (o pracę tymczasową) do końca listopada.
    Jest zatrudniona u tego pracowawcy od koło 1.5 roku, ciągle odnawiana
    umowa (zmienili po roku nazwę firmy).
    Po listopadzie pewnie jej nie przedłużą czyli urodzi jak nie będzie
    zatrudniona czyli macietzyńskiego nie ma. Ale można wykorzystać co
    najmnjiej 2 tygodnie urlopu macierzyńskiego przed spodziewaną datą
    porodu i zastanawiamy się, czy nie warto pod koniec listopada zacząć
    urlop mac. ? Wtedy po porodzie będzie jeszcze koło 7-9 tygodni
    macierzyńskiego....Tak to chyba należy rozumieć?

    Inny wariant to zwolnienie lekarskie ( i tak może mieć bo coś kiepsko
    ostatnio sięczuje, brzuszek rośnie) do momentu porodu, a potem
    bezrobocie.

    A znów jeśli teraz weźmie zwolnienie lekarskie to czy może iść na
    urlop pod koniec listopada ?

    Przerażające jest to, jak trzeba kombinować i zastanawiać się by
    otrzymać to co się należy, tym bardziej drażniące, że trzeba to robić
    w okresie, w którym powinna spokojnie przygotowywać się na przyjście
    na świat maleństwa....

    Proszę o poradę co najlepiej zrobić.
    Przeglądałem forum i googlałem i ciągle to samo, czyli nie do końca
    wyjaśnione.

    chasm-Rafał

  • 2. Data: 2007-11-05 20:17:36
    Temat: Re: Praca tymczasowa-chorobowe-zas.macierzyński
    Od: "MAJA-BIURO" <m...@w...pl>

> [...]
    > na świat maleństwa....
    >
    > Proszę o poradę co najlepiej zrobić.
    > Przeglądałem forum i googlałem i ciągle to samo, czyli nie do końca

    A dlaczego uwazasz, ze sie wam nalezy????

  • 3. Data: 2007-11-05 20:33:25
    Od: chasm <c...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Nov 2007 21:17:36 +0100, "MAJA-BIURO" <m...@w...pl> wrote:

    >A dlaczego uwazasz, ze sie wam nalezy????

    ...A ...dlaczego nie ? Nie rozumiem zdziwienia...
    Żona pracuje, co prawda umowy na czas określony..... płaci składki.
    Ciąża to kara czy co? ...

    --
    chasm-Rafał

  • 4. Data: 2007-11-05 20:34:03
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    On 5 Lis, 20:54, chasm <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Żona ma umowę na 3 msc. (o pracę tymczasową) do końca listopada.
    > Jest zatrudniona u tego pracowawcy od koło 1.5 roku, ciągle odnawiana

    kodeks pracy
    Art. 25. § 1. Umowę o pracę zawiera się na czas nie określony, na
    czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Jeżeli zachodzi
    konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego
    pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący
    czas tej nieobecności.
    § 2. Każda z umów, o których mowa w § 1, może być poprzedzona umową o
    pracę na okres próbny, nie przekraczający 3 miesięcy.
    Art. 251. § 1. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest
    równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas
    nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o
    pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa
    między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę
    nie przekroczyła 1 miesiąca.
    § 2. Uzgodnienie między stronami w trakcie trwania umowy o pracę na
    czas określony dłuższego okresu wykonywania pracy na podstawie tej
    umowy uważa się za zawarcie, od dnia następującego po jej rozwiązaniu,
    kolejnej umowy o pracę na czas określony w rozumieniu § 1.
    § 3. Przepis § 1 nie dotyczy umów o pracę na czas określony
    zawartych:
    1) w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy,
    2) w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo
    zadań realizowanych cyklicznie.

> [...]
    > urlop mac. ? Wtedy po porodzie będzie jeszcze koło 7-9 tygodni
    > macierzyńskiego....Tak to chyba należy rozumieć

    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o
    pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego
    pracownicy, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie
    umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę
    zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.
    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym nie
    przekraczającym jednego miesiąca.
    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc,
    która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.
    § 31. Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas określony
    zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy.

> [...]
    > na świat maleństwa....
    >
    > Proszę o poradę co najlepiej zrobić.
    > Przeglądałem forum i googlałem i ciągle to samo, czyli nie do końca

    Troche mało informacji, polecam Ci udanie sie do organizacji
    pomagajacych w sprawach z zakresu prawa pracy.. nawet do PIP, w
    przypadku gdy takowych nie znajdziesz.
    http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/07070000.htm
    Państwowa Inspekcja Pracy udziela bezpłatnie porad w zakresie prawa
    pracy

    Pozdrawiam
    Ps. pierwsze?

  • 5. Data: 2007-11-05 20:43:57
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Qbek napisał(a):

> [...]
    > pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa
    > między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę

    Powyższe nie dotyczy umów o pracę tymczasowych zawieranych z agencją
    pracy tymczasowej.

> [...]
    > określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc,
    > która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega

    "Do umowy o pracę zawartej z pracownikiem tymczasowym nie stosuje się
    art. 177 § 3 Kodeksu pracy." - art. 13 ustawy o pracownikach tymczasowych.

> [...]
    > http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/07070000.htm
    > Państwowa Inspekcja Pracy udziela bezpłatnie porad w zakresie prawa

    Generalnie polecam lekturę ustawy z dnia 9 lipca 2003 roku o
    zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608), bo
    widzę, że jej nie znasz.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2007-11-05 20:45:01
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    On 5 Lis, 21:17, "MAJA-BIURO" <m...@w...pl> wrote:

    > A dlaczego uwazasz, ze sie wam nalezy????

    Maja-Biuro się bzzyyka i jej nie wychodzi.. pewnie nie ma swojej
    pszczółki to i pewnych kwestii zżycia nie rozumie..

  • 7. Data: 2007-11-05 20:46:41
    Od: chasm <c...@p...onet.pl>

    On Mon, 05 Nov 2007 12:34:03 -0800, Qbek <q...@w...pl> wrote:
> [...]
    >http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/07070000.htm
    >Państwowa Inspekcja Pracy udziela bezpłatnie porad w zakresie prawa

    Dzięki za cytaty-te przepisy znam i są w miarę jasne, problem w formie
    umowy : umowa o pracę tymczasową, gdzie nie ulega ona przedłużeniu do
    czasu porodu-teg jestem prawie pewien.

    Tak pierwsze ...... znaczy... w zeszłym roku żona poroniła w 2 msc
    ciąży i jak leżała w szpitalu, a pracodawca otrzymał zwolnienie od
    ginekologa -dostała od pracowadcy telefon, że nie musi przychodzić do
    pracy bo jej nie przedłużą umowy, a teraz znów się denerwuje bo nie
    wiadomo co zrobić, ZUS mówi niejasno, a za coś żyć trzeba
    będzie.......

    Pozdr
    --
    chasm-Rafał

  • 8. Data: 2007-11-05 20:51:32
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    chasm napisał(a):
> [...]
    >
    > Żona ma umowę na 3 msc. (o pracę tymczasową) do końca listopada.
    > Jest zatrudniona u tego pracowawcy od koło 1.5 roku, ciągle odnawiana

    Czyli teoretycznie jest zatrudniona u tego pracodawcy przez pół roku.

> [...]
    > urlop mac. ? Wtedy po porodzie będzie jeszcze koło 7-9 tygodni
    > macierzyńskiego....Tak to chyba należy rozumieć?

    Nie wiem czy urlop macierzyński przedłuża się na rzecz ZUSu po
    rowziazaniu umowy o pracę.

    > Inny wariant to zwolnienie lekarskie ( i tak może mieć bo coś kiepsko
    > ostatnio sięczuje, brzuszek rośnie) do momentu porodu, a potem
    > bezrobocie.

    Jeśli zwolnienie chorobowe będzie wykraczać poza termin umowy, to za
    pozostały czas zasiłek chorobowy będzie płacił ZUS.

    > A znów jeśli teraz weźmie zwolnienie lekarskie to czy może iść na
    > urlop pod koniec listopada ?

    Jeśli może pójść na urlop, a w tym czasie już nie będzie na
    zwolnieniu, to czemu nie.

> [...]
    > otrzymać to co się należy, tym bardziej drażniące, że trzeba to robić
    > w okresie, w którym powinna spokojnie przygotowywać się na przyjście

    Niby tak, dlaczego więc poszła do pracy?

    > Proszę o poradę co najlepiej zrobić.
    > Przeglądałem forum i googlałem i ciągle to samo, czyli nie do końca
    > wyjaśnione.

    Generalnie w przypadku umów o pracę tymczasową pole działania jest
    znacznie ograniczone.

  • 9. Data: 2007-11-05 20:59:23
    Od: chasm <c...@p...onet.pl>

    On Mon, 05 Nov 2007 21:51:32 +0100, Liwiusz
    <l...@w...poczta.onet.pl> wrote:

    > Nie wiem czy urlop macierzyński przedłuża się na rzecz ZUSu po
    >rowziazaniu umowy o pracę.

    Ano właśnie ....

    > Jeśli zwolnienie chorobowe będzie wykraczać poza termin umowy, to za
    >pozostały czas zasiłek chorobowy będzie płacił ZUS.

    To jest akurat jasne. sprawa się komplikuje bo póki co może mieć
    zwolnienie lekarskie (lekarz pronowował, ale się póki co wstrzymała)
    bo jeśli będzie na zwolnieniu to nie będzie chyba ??? mogła pójść na
    urlop macierzyński, czyli w trakcie zwolnienia lekarskiego skończy się
    jej umowa i potem na bezrobocie po porodzie...

    > Niby tak, dlaczego więc poszła do pracy?

    Pracowała po prostu ,z umowy na umowę bo w zawodzie pracy nie byłono i
    ciąża... Nie rozumiem.

    --
    chasm-Rafał

  • 10. Data: 2007-11-05 21:09:11
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    chasm napisał(a):

> [...]
    > urlop macierzyński, czyli w trakcie zwolnienia lekarskiego skończy się
    > jej umowa i potem na bezrobocie po porodzie...

    ALbo zwolnienie albo urlop. Jeśli dostanie zwolnienie na miesiąc, to
    przez ten miesiąc nie pójdzie na urlop, chyba że wyrzuci tzw. "L4"
    (czyli ZUS-ZLA) zaraz po jego otrzymaniu i nie pochwali się pracodawcy.