  • 31. Data: 2008-09-05 18:29:05
    Temat: Re: Powiadomienie klienta o wyniku reklamacji na podstawie niezgodnosci towaru z umowa
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Sep 5, 6:50 pm, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Orzeczenie jest w danej sprawie i nie stanowi wykładni.

    Stanowi wykładnię.

    > Trzeba by było
    > przeanalizować całości postępowania. Poza tym użyto tam słowa krótko, które
    > jest nieokreślone. O ile w wypadku umowy na czas nieokreślony kilka dni, to
    > będzie krótko, to w wypadku, gdy ustawodawca na poinformowanie daje 15 dni,
    > to 14 dni łącznego awizowania przesyłki na poczcie (7 dni, + 7 dni drugie
    > awizo) powoduje,

    Poczynione przez SN uwagi mają w tym wypadku charakter ogólny. Sam SN
    zresztą tak twierdzi.

    Co do słowa krótko, w danym kontekście jest ono dokładnie określone:
    "na krótki, nie przekraczający czasu jej przechowywania w urzędach
    pocztowych, okres"

    > ze stosując się do Twojej wykładni, nawet wysyłając to
    > pismo kilka chwil po złożeniu reklamacji w sklepie może się okazać, że
    > wysłałem odpowiedź po terminie, bo pewnie jeden dzień poczta będzie go
    > przesyłać.

    Nie wypowiadałem się na temat dochowania terminu w przypadku
    ustosunkowywania się do reklamacji. Pisałem - a właściwie SN pisał - w
    kontekście Twojego twierdzenia o momencie możliwości zapoznania się z
    oświadczeniem woli.

  • 32. Data: 2008-09-05 23:12:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 05.09.2008 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:
> [...]
    [..]
    > I to jest kwintesencja moich poglądów w tej sprawie, których bronię
    > na tej grupie, dzięki za orzeczenie :)

    Mówisz :) Wyrażałeś je jednakże w jakiś osobliwy sposób, sugeryjąc czy
    nawet twierdząc że w zasadzie to sprzedawca nie musiałby nawet nic wysyłac
    a ustosunkować się w obecności świadków. Zupełnie MZ pomijałeś fakt, że
    chodzi o oswiadczenie woli, a podkreślałeś, że chodzi o samą decyzję
    sprzedawcy :)

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2008-09-06 07:31:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Marcin Debowski pisze:
> [...]
    > a ustosunkować się w obecności świadków. Zupełnie MZ pomijałeś fakt, że
    > chodzi o oswiadczenie woli, a podkreślałeś, że chodzi o samą decyzję

    Podtrzymuję to: list polecony nie jest jedynym możliwym sposobem
    poinformowania o rozpatrzeniu reklamacji: Można tego dokonać w inny,
    umówiony sposób, albo zgodnie ze zwyczajem w podobnych sprawach (np.
    telefonicznie, poprzez ogłoszenie w sklepie, w internecie, mailem itp.)

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 34. Data: 2008-09-06 10:04:10
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > umówiony sposób, albo zgodnie ze zwyczajem w podobnych sprawach (np.
    > telefonicznie, poprzez ogłoszenie w sklepie, w internecie, mailem itp.)

    Rozumiem, że klient nie musi się zgadzać z niektórymi formami
    powiadamiania?
    Np. ta twoja wywieszka na tablicy.

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 35. Data: 2008-09-06 20:13:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    PlaMa pisze:

    > Rozumiem, że klient nie musi się zgadzać z niektórymi formami
    > powiadamiania?
    > Np. ta twoja wywieszka na tablicy.

    Może się nie zgadzać, niemniej jednak nie wypowiadam się, jaką
    decyzję w razie sporu podejmie sąd.

    Obydwie metody (list polecony wybrany przez klienta, albo wywieszka
    wybrana przez sprzedawcę) mają wady, czyli każda z metod może być
    wybrana przez kontrahenta w celu krzywdzenia drugiej strony. Tym samym
    nadużywanie każdej z tych metod może być zabronione.

    Na przykład jeśli uporczywy klient będzie składał 100 reklamacji
    dziennie (przez miesiąc) i na każdą będzie żądał odpowiedzi listem
    poleconym, to łatwo może puścić sprzedawcę z torbami.

    Z drugiej strony jeśli sprzedawca internetowy na reklamacje będzie
    odpowiadał poprzez wywieszkę w siedzibie swojej DG, czyli w swoim domu,
    to może to bardzo utrudnić możliwość dowiedzenia się przez klienta o
    odpowiedzi na reklamację.

    Najlepiej jeśli sposób odpowiedzi będzie ustalony przez strony w
    momencie składania reklamacji.

  • 36. Data: 2008-09-07 09:55:10
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > wybrana przez kontrahenta w celu krzywdzenia drugiej strony. Tym samym
    > nadużywanie każdej z tych metod może być zabronione.

    Tylko sposób z wywieszka jest skrajnie uciążliwy dla klienta i
    niebezpieczny.

    Po pierwsze:
    - klient musi jechać przez całe miasto do sklepu by poznać decyzję
    - dane osobowe i szczegóły reklamacji na widoku
    - klient przychodzi do sklepu, nie ma decyzji, mówi proszę nowy towar,
    sprzedawca idzie do tablicy, wywiesza decyzję, że nie uznaje reklamacji
    i prosi pracownika o poświadczenie. Klient ugotowany...

    > Najlepiej jeśli sposób odpowiedzi będzie ustalony przez strony w
    > momencie składania reklamacji.

    Co jak podczas składania reklamacji nie mogą dojść do porozumienia?

  • 37. Data: 2008-09-07 18:04:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    PlaMa pisze:

    > Co jak podczas składania reklamacji nie mogą dojść do porozumienia?

    To, co normalnie dzieje się, gdy dwie osoby nie mogą się dogadać.
    Sprawa zakończy się w sądzie i sąd jakąś tam decyzję podejmie, mając na
    uwadze całokształt sprawy.

    Czyli sprzedawca odpowie w jakiś uznany przez siebie sposób, klient
    stwierdzi, że ta odpowiedź to żadna odpowiedź, a spór rozstrzygnie sąd.

    > Tylko sposób z wywieszka jest skrajnie uciążliwy dla klienta i
    >niebezpieczny.

    Po pierwsze:
    > - klient musi jechać przez całe miasto do sklepu by poznać decyzję

    Może zadzwonić

    >- dane osobowe i szczegóły reklamacji na widoku

    Tak, dane powinny być utajnione, można podać numer reklamacji

    >- klient przychodzi do sklepu, nie ma decyzji, mówi proszę nowy towar,
    >sprzedawca idzie do tablicy, wywiesza decyzję, że nie uznaje
    reklamacji >i prosi pracownika o poświadczenie. Klient ugotowany...

    To jest problem tylko i wyłącznie natury dowodowej. Przezorny klient
    przed udaniem się do pracownika sprzedawcy, zrobi zdjęcie tablicy (bez
    odpowiedzi na jego reklamację) i sprzedawca jest ugotowany :-)

  • 38. Data: 2008-09-08 00:13:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 06.09.2008 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > umówiony sposób, albo zgodnie ze zwyczajem w podobnych sprawach (np.
    > telefonicznie, poprzez ogłoszenie w sklepie, w internecie, mailem itp.)

    No teraz mówisz co innego, bo wczesniej wywodziłeś całą konstrukcję ze
    stwierdzenia "ustosunkować sie" czyli podjąć decyzję. Nie wystarczy podjąć
    decyzję. Nalezy umozliwić jeszcze zapoznanie się z nią. Jak, to sprawa
    wtórna.

    --
    Marcin