  • 151. Data: 2003-11-19 20:39:50
    Temat: Re: Posty, a prawa autorskie
    Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl>

    "Arek" <a...@e...net> napisał
    w wiadomości news:bpfrgp$jmu$1@news.onet.pl...

    > Post to *WYPOWIEDŹ* a nie *UTWÓR* i dlatego nie chroni jej prawo autorskie.
    > Gdyby częścią tej wypowiedzi był utwór - np. autor cytowałby swój wiersz, powieść,
    > artykuł itp. - to ta *część* wypowiedzi jest chroniona prawem autorskim.
    > Ale nie sama wypowiedź.

    Ciekaw jestem pewnych aspektów technicznych omawianych
    zagadnień.

    Po czym rozpoznać, że dana część wypowiedzi to utwór?
    Wystarczy dać znaki: "" ? A może warto mieć podkładkę - na
    przykład papierową - do owego utworu? To znaczy wiersz lub artykuł
    powinien być już gdzieś opublikowany?

    Teraz w drugą stronę. Jeśli ktoś opublikuje "żywcem" dowolny swój
    post w formie artykułu w gazecie, czy to znaczy, że nagle dotychczasowa
    wypowiedź zyskuje jakieś nowe właściwości? Wcześniej nie dotyczyła
    jej ochrona prawem autorskim, a od tego momentu już tak?

    Czy znane są jakieś spory, procesy (najlepiej z rozstrzygnięciami)?

    --
    Sławek

  • 152. Data: 2003-11-19 21:05:12
    Od: "Lepton" <l...@p...neostrada.pl>

    Użytkownik "ksRobak" <e...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Wasze prawo obowiązujące w waszym kraju zezwala wam kraść

    Dlaczego piszesz *Wasze* ? Czyzbys nie byl Polakiem?

    > czyjąś twórczość??

    Krasc nie, przenosic tworczosc mozna, tak jak reklamy z wycieraczki do domu
    swojego.

    > W jakim wy kraju mieszkacie??

    W Tym samym w ktorym Ty jestes.

    > \|/ re:

    re | kum :)

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 153. Data: 2003-11-19 22:09:42
    Od: "ksRobak" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Lepton" <l...@p...neostrada.pl>
    > Użytkownik "ksRobak" <e...@g...pl>

    > Dlaczego piszesz *Wasze* ? Czyzbys nie byl Polakiem?

    > Krasc nie, przenosic tworczosc mozna, tak jak reklamy z
> [...]

    Leptonku ;)
    Kradzież to kradzież.
    Nie możesz przenosić treści z jednej gazety do drugiej bezkarnie.
    Wyobraź sobie, że Grupa Dyskusyjna jest "gazetą redagowaną
    na żywo". Redaktorami jesteśmy my wszyscy którzy anonsujemy
    TU swoje wiadomości. Prawo chroni twórczość w każdej postaci.
    ;)))
    \|/ re:

  • 154. Data: 2003-11-19 22:58:05
    Od: "tycztom" <t...@n...waw.pl>

    ->ksRobak<- news:bpd8se$ove$1@inews.gazeta.pl wrote:

    > Każdy post jest twórczością (wierszem)
    > a kradzież to kradzież.
    > \|/ re:

    Widzę, że wątek rozmnożył się także na pl.soc.prawo - to i dobrze.
    Rozciągniemy membranę na jeszcze więcej sposobów i w kilku(set) różnych
    kierunkach.
    Membrana pęknie i sprawa się wyjaśni.
    Pomijając kwestie prawne, dodam od siebie kilka słów /bardzo subiektywnie/.
    KsRobak to jednostka wybitnie destrukcyjna... Nie trzeba tu wielkiej
    psychologii, żeby zadać sobie pytanie - jaki ma w tym cel?
    Inne pytanie: ile postów /tych 'wypominanych'/ KsRobaka znajduje się w
    dziale "Wybrane Posty" strony http://www.psphome.htc.net.pl? Moim zdaniem
    niewiele lub żaden.
    No właśnie... Może inaczej: Wielebny Księżycu..., myślę, że Twoim problemem
    jest wielka pretensja do całego świata, że Księżycowe i Wielbne posty nie są
    zamieszczane w dziale "Wybrane Posty".
    Dlaczego tak się dzieje...? Nie mam pojęcia - przypuszczam, że po prostu
    piszesz słabe teksty.
    Jak na mój /znowu subiektywnie/ gust nie ma w nich ani polotu, ani humoru a
    psychologii to już za grosz. Ciągle prowadzisz jakieś destrukcyjne
    działania.
    Tym razem dostrzegam wielką chęć - tzn. większą niż kiedykolwiek -
    podłożenia BOMBY pod wyżej wymieniony serwis...
    Upierasz się przy swoim - upierasz się przy tym, że Twoje posty to poezja.
    OK. Pewnie masz rację - kamyk ma tyle obrazów ile osób patrzących - tak?
    Ty widzisz swoje posty w kategorii "poezja" - ja widzę w kategorii zbyteczne
    zaśmiecanie grupy tekstami z pogranicza amatorskiej filozofii, czy
    pejoratywnej papki wciskanej na przymus i z wybitną 'periodyką'.
    Zauważ Wielebny Księżycu, że każdy z nas widzi te posty w kategoriach
    ZBYTECZNE W DZIALE "POSTY WYBRANE".
    Napisałem już, że Twoich postów Redakcja nie publikuje - a przynajmniej ja
    nie publikowałem - ja, czyli Gościnny wspomagacz Redakcji w miesiącu
    Listopad; roku bieżącego... i publikować nie zamierzam...

    O co - w takim razie - tyle szumu?

    --
    "Nikt nie jest doskonały. Nie ma to jednak nic wspólnego ze zdolnością człowieka do
    odczuwania swej doskonałości."

  • 155. Data: 2003-11-19 23:11:59
    Od: "cbnet" <c...@o...pl>

    Lepton:
    > Tak, wlasnie sie dowiedzialem od znajomego o prawie prasowym.
    > I co jest najdziwniejsze to wlasnie do usenetu je sie stosuje, gdzie
    > post w usenecie to 'krotka notatka prasowa', wedle kodeksu cywilnego
    > nie chorni jej prawo autorskie.

    Czyli postepujac zgodnie z litera prawa cywilnego obowiazujacego
    w RP nie istnieje wg Ciebie mozliwosc, abys kogos np okradl czy
    oszukal?

    Czarek

  • 156. Data: 2003-11-19 23:15:23
    Od: Arek <a...@e...net>

    Slawek [am-pm] rzecze:
    > Po czym rozpoznać, że dana część wypowiedzi to utwór?

    Po tym po czym rozróżnić wypowiedź od twórczości.
    Myślę, że zwykle nie stanowi to żadnego problemu, a jeśli są dwuznaczne
    sytuacje to sąd je wtedy musi rozstrzygać.

    > Wystarczy dać znaki: "" ? A może warto mieć podkładkę - na
    > przykład papierową - do owego utworu? To znaczy wiersz lub artykuł
    > powinien być już gdzieś opublikowany?

    Przytoczona w artykule wypowiedź nadal nie jest utworem.

    Nie. Nadal nie jest chroniona.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.losowania.net

  • 157. Data: 2003-11-19 23:17:09
    Od: "Lepton" <l...@p...neostrada.pl>

    Użytkownik "cbnet" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Lepton:
    >
    > Czyli postepujac zgodnie z litera prawa cywilnego obowiazujacego
    > w RP nie istnieje wg Ciebie mozliwosc, abys kogos np okradl czy
    > oszukal?

    Podobno to bzdura o tej "krotkiej notatce prasowej"... wiec uwazam ze NIE.

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 158. Data: 2003-11-20 00:16:34
    Od: "EvaTM" <e...@i...pl>

    Użytkownik "tycztom" <t...@n...waw.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie publikowałem - ja, czyli Gościnny wspomagacz Redakcji w miesiącu
    > Listopad; roku bieżącego... i publikować nie zamierzam...

    Ponieważ tak się rozpisałeś, Tomku, to ja krótko:

    Jako nazywana tutaj "Matką Serwisu", choć niesłusznie,
    proponuję zamknięcie działu "Wybrane Posty",
    co zakończy spory i kontrowersje wobec tego działu.

    Będziemy zmuszeni sami wyciągać wnioski na Grupie PSP,
    co do tego, kto jest mądry a kto głupi i kogo należy
    obdarzać wirtualnymi głaskami a kogo zmitygować,
    gdy nie stosuje się do zasad obowiązujących na grupach dyskusyjnych,
    o etycznych nie zapominając.
    Jest na tej grupie dość mądrych ludzi, by bez pomocy tego działu
    zachować zdrowy rozsądek. A reszta Serwisu będzie mogła funkcjonować
    bez przeszkód i animozji.
    No chyba, że ktoś znów coś WYmyśli.. ;)
    Choćby jakąś ankietkę na przyklad..

    E.

  • 159. Data: 2003-11-20 00:34:51
    Od: "Lepton" <l...@p...neostrada.pl>

    Użytkownik "EvaTM" <e...@i...pl> napisał w wiadomości

    <cut>
    > Jako nazywana tutaj "Matką Serwisu", choć niesłusznie,
    > proponuję zamknięcie działu "Wybrane Posty",
    > co zakończy spory i kontrowersje wobec tego działu.
    <cut>

    Nieee!!! A ja sie nie zgadzam i jak zamkniecie ten dzial to wtedy dopiero
    beda spory. Zauwaz ze jak narazie najbardziej zalezy tylko jednej osobie
    na nie umieszczaniu fragmentow postow (uzytkownikow grupy psp), a pomysl
    ilu jest za, ktorzy odwiedzaja ten serwis i im sie podoba? Nie odbieraj im
    tego, czyz nie szkodza niszczyc to co zostalo stworzone? Nie badz miekka!
    :) Posluchaj wlasne serce. Duzo osob napewno docenia to co robicie! I
    szkoda ze z ta ankieta nie wypalilo tak jak powinno, bo wtedy chyba nie
    musialbym pisac tych wypocin tak pozno :D

    Pozdrawiam,
    Lepton

    ps. I prosze mi pod tym moim postem nie pisac o prawach autorskich, bo
    zastrzegam sobie prawo i nie pozwalam wykorzystywac mojej tresci do
    krytyki ;-) Buhahaaha

  • 160. Data: 2003-11-20 00:53:16
    Od: "EvaTM" <e...@i...pl>

    Użytkownik "Lepton" <l...@p...neostrada.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > tego, czyz nie szkodza niszczyc to co zostalo stworzone? Nie badz miekka!

    Nie jestem miękka, Leptonie ;).
    Ba.. kto ma miękkie serce, musi mieć.. ;)

    Myślę, że przypadkowo dałeś się wciągnąć w dyskusję,
    którą toczymy tutaj już od dawna.
    Chwała Ci za to! :) - widzę, że naprawdę chcesz pomóc.
    Niestety jednak, nie znasz wszystkich niuansów. ;)
    Nie jest też prawdą, że kontrowersje dotyczą postów jednej
    czy dwóch osób. Było ich więcej.
    Sprawa dotyka również osób, których cytaty lub nicki
    są używane w zamieszczanych w dziale "wybrane posty"
    fragmentach (co podkreślam - ponieważ posty są skracane
    i często niekompletne - [czasami z braku miejsca ;)]
    co powoduje, że mogą stać się (czasami) własną karykaturą.

    Jestem za trwaniem SERwisu ;).
    Kocham ten SERWIS jak własne Dziecko :).

    > :) Posluchaj wlasne serce. Duzo osob napewno docenia to co robicie! I
    > szkoda ze z ta ankieta nie wypalilo tak jak powinno, bo wtedy chyba nie
    > musialbym pisac tych wypocin tak pozno :D

    :))
    Jesteśmy (mam nadzieję, że nie tylko ja) wdzięczni
    za Twoje zaangażowanie :).

    Pozdrawiam
    Eva :)

> [...]
    >
    > ps. I prosze mi pod tym moim postem nie pisac o prawach autorskich, bo
    > zastrzegam sobie prawo i nie pozwalam wykorzystywac mojej tresci do

    Może Redakcja zamieści nasz post, jako jeden z ostatnich? ;)