  • 1. Data: 2010-06-19 09:30:25
    Temat: Postępowanie karne w walce o zwrot należności (info)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    W świetle wielu postów, wskazujących iż w razie niewywiązywania się
    drugiej strony umowy sprzedaży czy to z dostarczenia towaru, czy to
    ze "zwrotu kasy", i wskazywania (tu) że "właściwe jest postępowanie
    cywilne, policji nic do tego", dość ciekawie wygląda opis:

    http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95190,8029878,D
    o_sadu_za_33_zl___niebezpieczny_biznes_w_internecie.
    html

    Jeszcze mi ktoś proszę może wyjaśnić: po co było zatrzymanie?

    Bo resztę tez rozumiem, formalne założenia (jakoby gość *mógł* "zamierzać
    oszukać", przez to, że czas do zwrotu był mierzony w tygodniach).

    Rzecz jasna ("standardowo"?) artykuł zupełnie pomija krytyczną
    w (mojej) ocenie rzecz, czyli próbę ustalenia czy:
    - w okresie tych "kilku tygodni" do zwrotu pieniędzy klient domagał
    się gazu
    - czy j.w. klient domagał się/jasno wyraził wolę niezwłocznego
    "zwrotu kasy"

    IMO, abstrahując od faktu że zwrot pieniędzy miał miejsce przed
    reakcją "organów" (wersję iż oskarżony "mógł w rozumieniu prokuratora"
    chcięć oszukać, a oddał bo mu się namolność klienta znudziła, jak
    rzekłem - rozumiem, acz uważam za... no dobra, jakoś uważam ;>),
    właśnie powyższe byłoby oczywistym kryterium podstawy zarzutu
    - jeszcze tylko tego brakuje, żeby sprzedawca szukał towaru na
    polecenie kupującego i za to został ukarany "bo przetrzymał
    pieniądze" :>

    Ale to inna sprawa, "rzetelność dziennikarska" (a może tylko potrzebne
    ślady wyobraźni?) kwalifikują się chyba na inny wątek :)
    Niemniej - jak widać - działanie "organów" co najmniej się zdarza.
    I to pomimo wszelkich poszlak wskazujących przeciw prawdopodobieństwu
    zaistnienia przestępstwa.

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2010-06-19 12:12:11
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > drugiej strony umowy sprzedaży czy to z dostarczenia towaru, czy to
    > ze "zwrotu kasy", i wskazywania (tu) że "właściwe jest postępowanie

    Nadmienię, że nie wszyscy ten pogląd podzielają.

> [...]
    html

    > Jeszcze mi ktoś proszę może wyjaśnić: po co było zatrzymanie?

    Faktycznie, niepojęte. Skoro można go było zastać w domu to można było
    zwyczajnie wezwać i wykonać czynności bez robienia draki.

    > Rzecz jasna ("standardowo"?) artykuł zupełnie pomija krytyczną
    > w (mojej) ocenie rzecz, czyli próbę ustalenia czy:

    To tylko artykuł a nie kompletne akta.

    > Niemniej - jak widać - działanie "organów" co najmniej się zdarza.

    I bardzo dobrze. Wielokrotnie z tego korzystałem z niezłym skutkiem.

    > I to pomimo wszelkich poszlak wskazujących przeciw
    > prawdopodobieństwu
    > zaistnienia przestępstwa.

    To wyjaśnia się dopiero w dochodzeniu :)

  • 3. Data: 2010-06-19 12:16:19
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek pisze:

    > Nadmienię, że nie wszyscy ten pogląd podzielają.

    Ci co nie podziałają to nieuki :)

    --
    @2009 Johnson

  • 4. Data: 2010-06-19 12:19:58
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > się gazu
    > - czy j.w. klient domagał się/jasno wyraził wolę niezwłocznego

    TV i gazety kłamią. W najlepszy wypadku "kłamią" nieumyślnie z powodu
    swojej niewiedzy.

    Ale jeśli jest tak jak w tym artykule to pewnie skończy się
    uniewinnieniem. Ale prawda jest że postępowanie nie winno być
    wszczynane, bo przestępstwa nie widać.

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2010-06-19 12:26:53
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > Ci co nie podziałają to nieuki :)

    Grunt, że to działa. Wierzyciel chce odzyskać swoją kasę
    a to czy ma uznanie w twoich oczach to wiesz gdzie ma :)

  • 6. Data: 2010-06-19 12:41:24
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek pisze:

    > Grunt, że to działa. Wierzyciel chce odzyskać swoją kasę

    może dlatego działa, że nieuk starszy nieuka :)

    --
    @2009 Johnson

  • 7. Data: 2010-06-19 12:50:28
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > może dlatego działa, że nieuk starszy nieuka :)

    Nie chodzi tylko o straszenie dłużnika który, owszem, może być
    niezorientowany i dać się przestraszyć. Ale najwyraźniej nieukami
    byli też policjanci, prokuratorzy i sędziowie, bo mam plik wyroków
    karnych a dłużników widywałem doprowadzanych na rozprawę w kajdanach.

  • 8. Data: 2010-06-19 12:57:32
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek pisze:

> [...]
    > byli też policjanci, prokuratorzy i sędziowie, bo mam plik wyroków
    > karnych a dłużników widywałem doprowadzanych na rozprawę w kajdanach.

    Zacznijmy pod początku - pytanie było o "niewywiązywania się
    drugiej strony umowy sprzedaży czy to z dostarczenia towaru, czy to
    ze "zwrotu kasy"". Takie zachowania nie są penalizowane. Nie wykonywanie
    umów może być tylko przedmiotem postępowania cywilnego.

    Natomiast czym innym są oszustwa i takie tam. Trzeba to odróżniać.

    A jak ktoś popełnił przestępstwo, powiedzmy oszustwa, to nie jest
    "dłużnikiem" z umowy, gdyż umowa ta była nieważna - art. 58 kc.
    Czyli nie mogłeś widzieć dłużników niewywiązujących się z jakiś umów,
    tylko przestępców.

    --
    @2009 Johnson

  • 9. Data: 2010-06-19 14:12:51
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

> [...]
    > ze "zwrotu kasy"". Takie zachowania nie są penalizowane. Nie
    > wykonywanie umów może być tylko przedmiotem postępowania cywilnego.

    Tyle że przy zawarciu umowy może dojść do przestępstwa, np. oszustwa,
    posłużenia się fałszywym dokumentem itd. I wtedy dłużnik/pokrzywdzony
    ma wybór którą ścieżką podążyć. Na pacjenta, który oficjalnie nie ma
    dochodów ani majątku post. cywilne nie poskutkuje. Karne bywa
    zaskakująco skuteczne.

    > Natomiast czym innym są oszustwa i takie tam. Trzeba to odróżniać.

    Toteż w post. cywilnym podnosi się inne okoliczności a w karnym inne.

    > A jak ktoś popełnił przestępstwo, powiedzmy oszustwa, to nie jest
    > "dłużnikiem" z umowy, gdyż umowa ta była nieważna - art. 58 kc.

    Czyli jak ktoś wyłudził ode mnie pieniądze to nie jest mi nic winien?

    > Czyli nie mogłeś widzieć dłużników niewywiązujących się z jakiś
    > umów, tylko przestępców.

    Na szczęście nie wszyscy sędziowie są tak kompetentni jak ty ;)
    W sądzie cywilnym uzyskałem nakaz zapłaty a w karnym wyrok skazujący.
    Cuda!

  • 10. Data: 2010-06-19 14:44:20
    Od: "Nostradamus" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał w wiadomości grup

    > może dlatego działa, że nieuk starszy nieuka :)

    To i wiek ma znaczenie ???