  • 21. Data: 2008-07-02 20:12:01
    Temat: Re: Polisa OC rowerzysty
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    MH pisze:

    > Kazdy powinien miec OC (nie tylko uczestnik ruchu).

    Bo ??
    Ja uważam, że każdy powinien być młody, piękny, zdrowy i bogaty ...
    Proponuje wprowadzić prawo które będzie do tego zobowiązywać, a co tam,
    niech wszyscy będą szczęśliwi.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 22. Data: 2008-07-02 22:31:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    MH wrote:

    > Kazdy powinien miec OC (nie tylko uczestnik ruchu).

    Tyle że obowiązkowe OC komunikacyjne (przynajmniej w takiej formie w jakiej
    jest), oprócz wielu zalet, ma także trochę wad.

    Normalnie, ubezpieczenie działa tak, że ktoś mi zrobił szkodę, ja się od
    niego domagam odszkodowania i mnie to lotto czy on to bierze z własnej
    kieszeni czy od ubezpieczenia, to jest jego zmartwienie i jego problem.

    Tyle że nie w przypadku obowiazkowego OC. Ustawodawca raczył wpisać w ustawę
    że:

    - żeby pozwać sprawca, muszę obowiązkowo przypozwać jego ubezpieczyciela,
    - jeżeli sprawca zapłaci z własnej kieszeni - wtedy ubezpieczyciel może się
    na niego wypiąć.

    Skutek taki, że sprawca jest panem sytuacji. Jemu wszystko jedno, zaś
    poszkodowany musi się użerać z jego ubezpieczycielem.

    Przykład: mój samochód został stuknięty na parkingu. Wina bezsporna, sprawca
    sam przyszedł mnie poinformować że "się zrobiło".

    Szkoda tak na oko na jakieś 600zł, jakby zrobić porządnie na oryginalnych
    częściach, to będzie jakieś 1200. Kwota może nie taka żeby sprawcę było
    stać natychmiast to wyciągnąć z portfela, ale też nie jest poza jego
    zasięgiem.

    No i co ... i jego rola skończyła się na spisaniu oświadczenia, a ja
    musiałem się ponad miesiąc wozić z jego ubezpieczycielem. A to to dowieźć,
    a to tamto dowieźć, a to im się taki a taki dokument nie widzi.

    Koniec końców, zaproponowali 300zł gotówkowo. Zdecydowałem się na
    rozliczenie bezgotówkowe. Skończyło się na tym że warsztat żądał od nich
    4500zł, dostał 3800. Netto.

    Komu to służyło? Nie mnie. Ja bym wolał żeby sprawca czuł się zobowiązany do
    naprawienia szkody, dostałbym od niego powiedzmy 800zł, zrobiłbym sobie to
    w tydzień. A tak przez ponad miesiąc jeździłem z rozwalonym przodem, potem
    2 tygodnie samochód stał w warsztacie (bo ten miał swoją odrębną sesję
    użerania się z ubezpieczalnią ;) ).

    Dodatkowo, niby wolny rynek, ale w takim układzie konkurencja dotyczy tylko
    ceny. Bo przecież ubezpieczającemu zupełnie zwisa jakoś usług, nie jego
    dotkną w/w problemy.

    p. m.

  • 23. Data: 2008-07-02 22:49:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jul 2008, Henry(k) wrote:

    > Ubezpieczenie OC chyba nie jest drogie nawet teraz - odżałujemy
    > trzy piwa i mamy spokój na rok

    Problem jest taki, że jednocześnie nie da się ubezpieczyć od
    mało prawdopodobnych ale bardzo wysokich łącznych kwot odszkodowania.
    Mam na myśli np. renty.
    Prawdopodobieństwo wyrządzenia poważnej szkody na zdrowiu przez
    rowerzystę "wprost" jest śladowe (tak, wiem, te śmiertelne wypadki
    przy zderzeniu dwu rowerzystów, mniej więcej jeden na trzy lata
    na cały kraj, przy czym co najmniej jeden jest zawsze pijany w sztok...),
    prawdopodobieństwo działania pośredniego (kierowca na skutek
    zachowania rowerzysty zalicza jakiś obiekt lub innego uczestnika ruchu)
    umiarkowanie małe acz już sporo większe - ale wlaśnie dla TYCH
    przypadków ubezpieczenie miałoby sens.

    Nie ma. Nigdzie.
    40 000 zł to taka sobie kwota - najczęściej na szkody materialne
    wystarczy, na jakieś 99,98% przypadków :>

    No i problem w tym, że składka na "rzadkie a drogie" przypadki
    nie powinna wcale być wyższa niż ta na kilkanaście/kilkadziesiąt
    tysięcy złotych szkody. Co z tego, skoro nie ma.

    > I albo faktycznie dostosujemy prawo do najniższego
    > IQ obywateli albo zostawimy to "selekcji naturalnej".

    Selekcja naturalna nie działa.
    Art. 440 KC

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2008-07-02 22:57:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jul 2008, Jotte wrote:

    > W wiadomości news:f2y14aepd5l7$.h0yck7jhghn.dlg@40tude.net Henry(k)

    > Pozwolę sobie wysunąć przypuszczenie, że nie jest ono drogie, bo nie jest
    > obowiązkowe.

    I to jest argument za nieobowiązkowością :> (rzekłbym: niestety)
    Niestety, bo z powodów podanych w sąsiednim poście *mam nadzieję* że
    ew. ubezpieczenie obowiązkowe objęłoby szkody których dziś ubezpieczyć
    się NIE DA.
    A argument że wszelki przymus zostałby natychmiast wykorzystany przez
    ubezpieczycieli do "pociągnięcia" składek do góry (bez żadnego innego
    powodu, tylko dlatego że "wszyscy muszą przyjść") stanowi niestety
    obiektywną ocenę oczekiwanego efektu :(

    > Poszkodowany przez kolarza sam się musi chandryczyć (jeśli nieoznakowanego
    > gnojka złapie), a sam wiesz ile kosztuje np. polakierowanie podrapanego
    > jednego elementu samochodu metalikiem).
    > Gdyby jego posiadanie zaczęło być obowiązkowe, poszkodowani zaczęli korzystać
    > z likwidacji szkody z polis pewnie cena by znacząco wzrosła.

    Weź Ty i włącz z powrotem logikę: jak jeden z drugim ubezpieczony
    spowoduje szkodę, to co, z powodu zwyżki składki o 20 zł będzie
    chciał zapłacić kilkaset czy kilka tysięcy zł z własnej kieszeni??
    JAKBY rowerzyści (ubezpieczeni :>) powodowali tyle szkód, to
    składki JUŻ by wzrosły.
    Założenie że ubezpieczyciele dopłacają jest IMO nielogiczne.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2008-07-03 04:35:32
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    > I co mam powiedzieć? Krótko: głupi jesteś :)

    jakies uzasadnienie, czy kazdego wlasna miarka mierzysz?

  • 26. Data: 2008-07-03 04:37:47
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    > Bo ??

    bo potem swojej kasy trzeba dochodzic przed sadem, zamiast dostac od
    ubezpieczyciela,
    bo potem rodzina i czasem media, nazywaja cie bydlakiem bez serca, ze oni w
    zalobie, a ty ich po sadach ciagasz,
    bo nasz wymiar sprawiedliwosci jest do dupy i takie sprawy zamiast zalatwiac
    na jednej rozprawie ciagna sie miesiacami/latami, w zaleznosci kto ma wiecej
    kasy na prawnikow albo zaciecia
    bo...
    itd

  • 27. Data: 2008-07-03 04:43:00
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

> [...]
    > do
    > naprawienia szkody, dostałbym od niego powiedzmy 800zł, zrobiłbym sobie to

    no i?
    ale miales zrobione w miesiac
    a teraz wyobraz sobie inna sytuacje, jedziesz sobie przepisowo, nagle
    wyskakuje ci dziecko pod kolarobijasz samochod chciac uchronic dziecko,
    wariant optymistyczny, nie masz i co?
    good bye samochod, chyba ze sam z wlasnej kieszeni wysuplasz na naprawe,
    jedynie roszczenie od rodziny cie ratuje, a tu w sadzie bedzie sie ciagnelo

    wariant pesymistyczny, dziecko ginie, ciebie gryzie sumienie i rezygnujesz
    wogole z roszczenia, lub jednak zlezy ci mimo wszystko na samochodzie i
    znowu roszczenie od rodziny, wtedy nie dosc ze jestes "morderca" ktory zabil
    ich dziecko, to jeszcze chciwym bydlakiem ktory nie szanuje bolu po stracie

    i jak ci sie to podoba, kasy pewnie nie zobaczysz nigdy

    kolizje na drodze to nie tylko auto-auto

  • 28. Data: 2008-07-03 05:10:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Szerszen wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > no i?
    > ale miales zrobione w miesiac

    prawie 2 miesiące. Ponad miesiąc papierkologii, 2 tyg naprawy.

> [...]
    > stracie
    >
    > i jak ci sie to podoba, kasy pewnie nie zobaczysz nigdy

    Niewątpliwie jest to zaleta obowiązkowego OC. Jednak na taką okoliczność
    dobrze mieć po prostu AC :).

    p. m.

  • 29. Data: 2008-07-03 05:11:26
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Szerszen pisze:

    > jakies uzasadnienie, czy kazdego wlasna miarka mierzysz?

    Jak głupiemu można wytłumaczyć że jest głupi ? I tak nie zrozumie.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 30. Data: 2008-07-03 06:39:21
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Jak głupiemu można wytłumaczyć że jest głupi ? I tak nie zrozumie.

    wiec dlatego w kolko to powtarzasz