  • 21. Data: 2005-01-03 08:54:49
    Temat: Re: Policja zabrala mi dysk za nielegalna kopie Windows
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    Użytkownik "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska> napisał w wiadomości
    news:crb0fj$dbb$1@news.onet.pl...

    > Panie doktorze, nie kazdy byl w poprzednim wcieleniu komandosem (o ile
    > pamietam wtedy sie pan nazywal opluty karzel, czy jakos tak).

    Nie, to nie byłem ja i jeszcze nie ustaliłem kto to mógł być.

    > I niech pan nie daje takich rad bo jeszcze faktycznie ktos sie rzuci na
    > policjanta albo pozyczy sobie radiowoz, a pozniej bedzie pan lamentowal
    > jaka ta policja niedobra, bo bije niewinnych ludzi (albo o zgrozo wzywane
    > sa jednostki AT).

    Jeżeli to jest policjant, to powinien przynajmniej przestrzegać prawa.

    Grzegorz Kruk, Ph.D.

  • 22. Data: 2005-01-03 08:55:41
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    wiadomości news:crb0li$26b5$1@news2.ipartners.pl...
    > [ciach]
    >
    > Zlituj się! Przestań cytować tego debila!

    Bardzo zabawne. Gdzie jest cytat?

    Grzegorz Kruk, Ph.D.

  • 23. Data: 2005-01-03 09:00:52
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 3 Jan 2005 00:41:10 +0100, Grzegorz Kruk, Ph.D. <g...@t...pl>
    napisał:

    [ciach]

    > W ko?cu zap?aci? pan chyba za ten dysk, a oni nie mieli oficjalnego
    > nakazu z
    > prokuratury i przes?uchiwali pana jako ?wiadka dzi?ki pa?skiej
    > uprzejmo?ci,
    > poniewa? zechcia? pan ich wpu?ci? do domu.

    Panie doktorze, niech pan skończy wypowiadać się na tematy, o których nie
    ma pan pojecia.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 24. Data: 2005-01-03 10:02:31
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:opsj0rbqlxmg13b0@kura4m98.it-net.pl...
> [...]
    >
    > [ciach]

    > Panie doktorze, niech pan skończy wypowiadać się na tematy, o których nie

    Rozumiem, że pojęcie ma się wtedy, kiedy człowiek godzi się z przemocą ze
    strony policji, wyzyskiem, oszukiwaniem ze strony rządu, zabójstwami
    dokonywanymi przez policjantów niby przez pomyłkę ("o pomyliło mi się
    strzeliłem w głowę niewinnej dziewczyny, bo dali mi broń palną"), jazdą
    policjantów po pijaku (ostatnio na Śląsku znów się trzech policjantów
    zasłużyło - mówili rano w radiu - jeden rozwalił ambulans, a pacjent zmarł
    na atak serca, inna 23 letnia ofiara pijanego policjanta walczy z życiem).
    Rozumiem, że pojęcie ma się, kiedy człowiek wierzący w prawo i
    sprawiedliwość potulnie otwiera drzwi, pozwala na plądrowanie mieszkania na
    podstawie pomówień lub niepopartych dowodami podejrzeń, lub donosem uczynnej
    sąsiadki, która chce mieszkanie dla dorastających dzieci itd.

    Pan mógłby zastapić Louisa de Funes. Bardzo nam go brakuje po śmierci.

  • 25. Data: 2005-01-03 10:18:54
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Grzegorz Kruk, Ph.D. napisał(a):

    [...]

    > Pan mógłby zastapić Louisa de Funes. Bardzo nam go brakuje po śmierci.

    Nie bardzo rozumiem co chcesz powiedziec. W opisanym przypadku Policja
    do nikogo nie strzelala, nikogo nie rozjechala a autor tego watku nie
    tylko mial pirackie oprogramowanie ale nawet sie do tego publicznie
    tu na grupie przyznal. Sprawa jest banalnie prosta. Wiec co chcesz
    udowodnic?

    j.

  • 26. Data: 2005-01-03 10:40:11
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

> [...]
    > tylko mial pirackie oprogramowanie ale nawet sie do tego publicznie
    > tu na grupie przyznal. Sprawa jest banalnie prosta. Wiec co chcesz

    Szanowny Panie,
    Staram się pomóc w rozwiązaniu ogólnokrajowego problemu jakim jest
    powszechność posiadania nielegalnego oprogramowania.

    Wielu młodych ludzi w Polsce posiada nielegalne Windowsy. Praktycznie gdyby
    policja zechciała wejść do 80 na 100 domów ich tego typu wizyty zakończą się
    zabraniem dysków, za które zapłacili na ogół rodzice tych młodych ludzi.
    Wynika to stąd, że młodych ludzi w Polsce, ani ich rodziców często nie stać
    na legalne oprogramowanie, które tym młodym ludziom jest niezbędne do nauki.
    Jest w szkole i na uczelniach informatyka, ale nie zawsze uczniowie mają
    wystarczający dostęp do komputerów aby się nauczyć obsługiwać Windows i
    Office.

    Moim skromnym zdaniem w interesie firmy Microsoft jest raczej
    zalegalizowanie nielegalnych kopii posiadanych przez uczniów i studentów, bo
    jeżeli Microsoft będzie popierał zabieranie im dysków skończy im się w
    Polsce biznes. Młodzi ludzie przykro doświadczeni przez życie nie będą
    używać ze strachu ich oprogramowania, nie będą się uczyć obsługiwać tego
    oprogramowania, będą wybierali Linux, który oferuje podobne możliwości, jest
    darmowy i działa czasami szybciej.

    Są dwa sposoby rozwiązania tego problemu (może więcej):
    1) Kilkakrotne podwyżki płac aby wyrównać płace do płac w Unii i wtedy można
    wymagać legalności oprogramowania tak jak wymaga się w Unii.
    2) Utworzenie programu przez firmę Microsoft, który pozwoli uczniom i
    studentom w Polsce zdobywać legalne licencje w szkołach i na uczelniach,
    dopóki nie wyrówna się zarobków w Polsce do poziomu Unii.

    Napewno nie jest rozwiązaniem podstępne przeszukiwanie mieszkań ludzi,
    którzy już mają powoli wszystkiego dosyć, żyją w biedzie przy wysokim
    bezrobociu a jeszcze przyjdą policjanci i zabiorą twardy dysk ich dzieciom.
    To nie są dobre metody w demokratycznym kraju, sam pan chyba przyzna.

    Grzegorz Kruk, Ph.D.

  • 27. Data: 2005-01-03 10:41:14
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Sasiad popelni przestepstwo internetowe (oszustwo na allegro), a ze mamy
    > bloku siec to sprawdzili wszystkich.
    > Bez nakazu, pojawili sie ze slowami: "Chcielismy zadac kilka pytan."

    > Wpuscilem ich do domu, pogadalismy ok godz. i powiedzieli ze sprawdza
    teraz
    > czy mam legalna kopie oprogramowania.

    i niepotrzebnie im na to pozwoliles.

    P.

  • 28. Data: 2005-01-03 10:44:31
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Innymi słowy sfrajerzyłeś się :)

    delikatnie mowiac.

    > Zanim by przyszli z nakazem, dysk można wyczyścić kilka razy (i nie mam
    > na myśli tylko skasowania tablicy partycji).

    kasuj partycje zaloz 2 mniejsze inny system plikow, format kasuk partuycje
    zaloz inne znow formatuj, i nie wiem czy by odzyskano dane :)

    P.

  • 29. Data: 2005-01-03 10:45:25
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > "Nie ma takiego numeru, nie ma takiego..." - Człowieku!,
    > jaja sobie robisz czy szukasz naiwnych.? Żadna uczelnia,
    > żadna inna firma nie ma podpisanych żadnych indywidualnych
    > umów. Przestań bredzić.

    Ty bredzisz. Ja tez mam takiego windowsa,
    2003 enterprise, xp, i wiele innego bardzo drogiego softu.
    Wlasnie dzieki msdna academic.

    P.

  • 30. Data: 2005-01-03 10:50:54
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    wydrukuj ten post i odczytaj na przesluchaniu, a pozniej mozesz sie
    porechotac z Panow polciajntow, bo miny moga miec nieciekawe.

    "Cytat z wykładu wygłoszonego przez Dr hab. Andrzeja Adamskiego (Katedra
    Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w
    Toruniu)...

    "czy uzywanie nielegalnego oprogramowania jest karalne"

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego przez
    rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.).
    Zdecydował się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form
    naruszeń autorskich praw majątkowych w odniesieniu do programów
    komputerowych, takich jak ich nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117
    ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2 k.k.], rozpowszechnianie [art. 116
    ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut , art. 293 k.k.].

    Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów definiujących
    przestępstwa komputerowe
    Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom w celu rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór w
    wersji oryginalnej lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie,
    fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy
    kiedy są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec posiadanie
    zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten przepis.

    Art. 278 § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz
    ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. Tej samej karze, podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Tym razem fakt popełnienia przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących
    piratami lub osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w prowadzonej
    działalności gospodarczej.

    Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci
    opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie,
    Podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie wymaga komentarza

    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub
    pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do
    lat 5.

    W celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc nie wymaga komentarza.

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie , karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.

    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą
    paserstwa czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np.
    skopiowanego windowsa od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na
    nielegalnym rozpowszechnianiu, patrz odpowiednie przepisy wyżej), ale
    jeśli sami dokonaliście kopii oryginalnego windowsa kolegi (co nie jest
    przestępstwem jeśli nie zrobiliście tego w celu rozpowszechnienia lub
    uzyskania korzyści majątkowej) to o paserstwo nie można posądzić.

    Podsumowując posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce
    nie jest przestępstwem, więc rzekome naloty Policji są całkowicie
    bezpodstawne."