  • 21. Data: 2004-08-21 09:15:59
    Temat: Re: Policja i Straz Miejska moga mi nagwizdac ? - ponownie
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Po prostu znak B-43 jest przykładowy i można na
    >nim umieszczać również inne znaki.
    To nie jest prawda !
    Przykładowa jest tam liczba (30) km/h, czyli można zmienić tylko tą
    liczbę, a NIE sam wzór znaku. Dowodem jest znaczenie znaku, które
    prócz określenia wzoru jest drugim podstawowym zadaniem
    rozporządzenia. W § 31. 1. wyraźnie podano, że "oznacza wjazd do
    strefy, w której obowiązuje zakaz przekraczania prędkości określonej
    na znaku liczbą kilometrów na godzinę" (prędkości, a czegoś innego).
    Nigdzie nie ma, że dopuszcza się strefy z ograniczeniem, ruchu lub
    każdym innym. Co więcej wcześniej ustalono drugą podobną strefę,
    strefę ograniczonego postoju (B-39), podając wzór i znaczenie znaku.
    Gdyby dopuszczalne byłoby umieszczanie każdego dowolnego znaku na
    prostokątnej tablicy, to wzór i znaczenie B-43 byłoby zbędne (bo
    wystarczyło zamienić znak B-35 z tablicy B-39, na znak B-33).
    A jednak wzór i znaczenie znaku B-43 określono oddzielnie !

    >2) Nie ma żadnych przeciwwskazań do umieszczenia prawidłowego znaku na
    >tablicy trójkątnej, ośmiokątnej i elipsoidalnej, byle tylko sam znak
    >odpowiadał przepisom i był ustawiony zgodnie z § 2.1 tegoż rozporządzenia.
    Ależ są ! Na podstawie § 2. 8. wzory znaków drogowych [..] oraz ich
    spis określa [..] załącznik do rozporządzenia. Jedynym zastrzeżeniem
    są przykłady dotyczącym organizacji ruchu oraz określające prędkość,
    wymiary, masę i naciski osi pojazdu.
    Słowo "przykład" nie oznacza dowolną, radosną twórczość, bo kierowca
    widząc taki znak nie znałby wzoru i nie wiedziałby co on oznacza, a i
    policjant lub sąd nie miałby o co się oprzeć (brak znaczenia znaku w
    rozporządzeniu).

    Artur Golański

  • 22. Data: 2004-08-21 12:47:02
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

> [...]
    > spis określa [..] załącznik do rozporządzenia. Jedynym zastrzeżeniem
    > są przykłady dotyczącym organizacji ruchu oraz określające prędkość,

    A znak B1 - zakaz ruchu ? Chyba dotyczy organizacji ruchu ? Czyli jednak
    moga postawic na prostokatnej blaszce ?

    Fantom

  • 23. Data: 2004-08-21 18:45:50
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl> napisał:

    >A znak B1 - zakaz ruchu ? Chyba dotyczy organizacji ruchu ?
    No, nie bardzo, nie o taka 'organizację' chodzi !
    Zresztą jak chcesz organizować coś czego nie ma ?
    Skor nie ma ruchu, to go nie można organizować.

    >Czyli jednak moga postawic na prostokatnej blaszce ?
    A jaki byłyby tego sens ? Co miałby on oznaczać i po co ?

    Artur Golański

  • 24. Data: 2004-08-21 19:01:55
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    > No, nie bardzo, nie o taka 'organizację' chodzi !
    > Zresztą jak chcesz organizować coś czego nie ma ?
    > Skor nie ma ruchu, to go nie można organizować.

    Ja wolabym abyten znak nic nie znaczyl. Ale wg Twojej wypowiedzi,
    zrozumiale, ze jednak moze cos znaczyc. Tworetycznie 'zakaz ruchu' jak
    najbardziej podchodzi pod 'organizacja ruchu' - po prostu zabrania sie
    poruszac w danym obszarze.

    > A jaki byłyby tego sens ? Co miałby on oznaczać i po co ?

    No znaczylby to samo : 'zakaz ruchu'. A sens taki, ze sm moze postawic tylko
    prostokatna blache bo chyba nie ma prawa postawic 'normalnego' znaku

    Fantom

  • 25. Data: 2004-08-21 19:45:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wystarczyło zamienić znak B-35 z tablicy B-39, na znak B-33).
    > A jednak wzór i znaczenie znaku B-43 określono oddzielnie !

    Mam odmienne zdanie. Co jednak pozostaje bez większego znaczenia, wobec pkt.
    2.

> [...]
    > widząc taki znak nie znałby wzoru i nie wiedziałby co on oznacza, a i
    > policjant lub sąd nie miałby o co się oprzeć (brak znaczenia znaku w

    Artur! W praktyce znak o prawidłowych wymiarach może być na słupku, ale też
    na każdej innej podporze, byle tylko ona go nie zasłaniała i pozwalała na
    umieszczenie znaku w miejscu prawem przepisanym względem jezdni. W praktyce
    z co ciekawszych kształtów już znaki umieszczone na bryłach przypominających
    żydowskie nagrobki (REAL N.Sącz), czy też na walcach (słupki przed
    skrzyżowaniami wyznaczające wysepki). Przypadków i sposobów umieszenia znaku
    na czymś innym, niż słupek jest wiele. Nie chce mi się tu ich wszystkich
    wymieniać. Zwłaszcza poza obrębem dróg głównych i ulic (stacje paliw,
    parkingi, zakłady pracy, hotele). Choćby przy tymczasowym oznaczaniu robót
    drogowych to już widziałem znaki umieszczane nawet na kawałkach dykty.

    Powołany przez Ciebie przepis określa kształt i wymiary znaku, nie zaś
    elementu, na którym ma być umieszczony. Jeśli np. znak "zakaz ruchu" ma
    prawidłowe wymiary i jest umieszczony w prawidłowym miejscu, to kształt
    rzeczy, na której go umieszczono nie ma żadnego znaczenia. Równie dobrze
    może to być kawałek blachy w kształcie serduszka. Byle tylko sam znak był
    widoczny i całość nie pozwalała na niepewność, czy czasem to nie jest jakaś
    reklama z elementem znaku. Biała prostokątna tablica jest dobrym, jak wiele
    innych, sposobem umieszczenia znaku. A czemu nie okrągła? Bo mieli
    prostokątną, a żaden przepis tego nie zabrania. W zupełności wystarczy, ze
    na owej prostokątnej blasze będzie prawidłowy okrągły znak "zakaz ruchu"
    namalowany.

  • 26. Data: 2004-08-21 20:41:23
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    > No, nie bardzo, nie o taka 'organizację' chodzi !
    > Zresztą jak chcesz organizować coś czego nie ma ?
    > Skor nie ma ruchu, to go nie można organizować.

    > A jaki byłyby tego sens ? Co miałby on oznaczać i po co ?

    Ja posłużę się cytatami obeznanych w tematyce.
    W. Kotowski, Ustawa Prawo o ruchu drogowym. Komentarz praktyczny, Dom
    Wydawniczy ABC, 2002. Komentarz do art. 1 KW: "Na drogach wewnętrznych
    położonych poza strefami zamieszkania symbole znaków drogowych określających
    zakazy, nakazy, ostrzeżenia i informacje umieszcza się na prostokątnej
    tablicy koloru białego, uściślając równocześnie ich treść dodatkowymi
    informacjami. Na drogach wewnętrznych pieszy ma pierwszeństwo przed
    pojazdem. Reguły bezpieczeństwa zabraniają mu jednak wychodzenia na jezdnię
    bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd oraz zza zaparkowanego pojazdu. Nie
    wolno parkować pojazdu tyłem skierowanym do okien budynku oraz utrzymywać w
    czasie postoju pracy silnika dłużej niż 1 minutę."

    Ponadto § 31 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 24 stycznia 1986 r.w
    sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych. :
    1. Na tablicach porządkowych stosuje się takie same symbole znaków pionowych
    oraz takie same zasady ich umieszczania jak na drogach publicznych.
    Informacje uściślające treść znaku drogowego, umieszczane na tablicy
    porządkowej, stanowią integralną część znaku.
    2. Podane na tablicach znaki zakazu lub nakazu obowiązują:
    1) od miejsca ustawienia tablicy porządkowej do skrzyżowania z inną drogą o
    nawierzchni twardej lub do tablicy porządkowej zawierającej odwołanie nakazu
    lub zakazu,
    2) na całym terenie, w razie umieszczenia tablicy porządkowej łącznie z
    tablicą "droga wewnętrzna".
    3. Tablice porządkowe mają kształt prostokąta o wymiarach 70 X 50 cm, przy
    czym bok dłuższy stanowi krawędź pionową. Symbole znaków umieszczane na
    tablicach porządkowych mają wymiary:
    1) trójkątne - długość boku 40 cm,
    2) okrągłe - średnicę 35 cm,
    3) kwadratowe - długość boku - 35 cm.

    A także art. 98. Kodeksu Wykroczeń:
    "Kto, prowadząc pojazd poza drogą publiczną, nie zachowuje należytej
    ostrożności, czym zagraża bezpieczeństwu innych osób, lub nie stosuje się do
    przepisów regulujących korzystanie z dróg wewnętrznych lub innych miejsc
    dostępnych dla ruchu pojazdów
    podlega karze grzywny albo karze nagany."
    ---

    Pzdr

  • 27. Data: 2004-08-21 22:56:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No, nie bardzo, nie o taka 'organizację' chodzi !
    > Zresztą jak chcesz organizować coś czego nie ma ?
    > Skor nie ma ruchu, to go nie można organizować.

    Wiesz, że po prostu mnie osłabiłeś? A wiesz o tym, że zakaz ruchu wcale nie
    oznacza, ze nikt nie może wjechać za znak?

    > A jaki byłyby tego sens ? Co miałby on oznaczać i po co ?

    Oznaczać by miał, że to nie tylko ta uliczka jest wyłączona z ruchu, ale
    większy obszar. Miał by dać do zrozumienia osobie, która nie zna tego
    osiedla, ze nie ma sensu szukać dojazdu z drugiej strony, bo go nie
    znajdzie. Co więcej dla osób mimo wszystko uprawnionych do wjazdu (inwalidzi
    na ten przykład) stanowiła by informację, ze żadne skrzyżowanie wewnątrz
    strefy zakazu owego nie odwołuje, a dopiero wyjazd ze strefy. W wypadku
    zakazu ruchu, to załóżmy bez większego sensu, ale przy innych znakach już
    niekoniecznie. Wreszcie jak napisałem w niej odpowiedzi mogli po prostu mieć
    taką blachę po ręką i nią się posłużyć.

  • 28. Data: 2004-08-22 11:41:46
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Artur! W praktyce znak o prawidłowych wymiarach może być na słupku, ale też
    >na każdej innej podporze, byle tylko ona go nie zasłaniała i pozwalała na
    Robert, zgadzam się w tym, nigdy tego nie kwestionowałem i nie o tym
    była mowa (o słupkach, podporach).

    >drogowych to już widziałem znaki umieszczane nawet na kawałkach dykty.
    O.K. Tylko sens i znaczenie tego znaku jest bliższe temu wg wzoru z
    rozporządzenia i NA PEWNO nie ma oddzielnego znaczenia i o tym jak
    sadzę pisaliśmy, natomiast jakie stosuje się znaki określa § 1. 3 .

    >Powołany przez Ciebie przepis określa kształt i wymiary znaku, nie zaś
    >elementu, na którym ma być umieszczony.
    Szczerze powiedziawszy wzór jest ściśle określony i taki powinien być
    umieszczony (jest w 99,9% przypadków). Odstępstwa od tej reguły także
    określa rozp. np § 14.

    > Biała prostokątna tablica jest dobrym, jak wiele innych, sposobem
    >umieszczenia znaku. A czemu nie okrągła?
    Ano dlatego, że ustanowiono inne prawo (są wzoru znaków, kształt i
    jego wymiary - nie przewidziono "podkładek" pod nie).
    Jeśli znaki B-33 lub B-35 umieści się na prostokątnej tablicy, to są
    to nowe znaki i znaczą co innego.

    >Wiesz, że po prostu mnie osłabiłeś?
    Nie po raz pierwszy ;-) I to wzajemnie !

    >A wiesz o tym, że zakaz ruchu wcale nie
    >oznacza, ze nikt nie może wjechać za znak?
    A wiem, Robert, wiem ! Tylko zapomniałeś o pewnej drobnostce (bardzo
    ważnej), a mianowicie, że znak ten MUSI być uzupełniony o napis lub
    tabliczkę co czyni go nieco innym znakiem, a tego nie rozważaliśmy.
    Natomisat sam znak oznacza to, co ja napisałem (na podst. rozp.)

    >Oznaczać by miał, że to nie tylko ta uliczka jest wyłączona z ruchu, ale
    >większy obszar. Miał by dać do zrozumienia osobie, która nie zna
    A jaki byłby sens zakazu ruchu na uliczce prowadzącej np. do starego
    miasta (gdzie ustalono całkwity zakaz ruchu), podczas gdy inna ulicą
    tam można dojechać ? Wtedy nie ma wydzielonego terenu/strefy z zakazem
    ruchu.
    Oczywiście celowość ustalenia znaków B-39 i B-43 jest taka, że
    kierowca wjeżdża do pewnej strefy (w odróżnieniu od B-1, gdzie nie
    wolno wjeżdżać), iż wie jakie są zasady w tej strefie, pomimo, że
    administrator terenu nie umieszcza za każdym skrzyżowaniem (w obie
    strony) odpowiednich znaków B-33 lub B-35. W przypadku klonu B-1 (na
    białej tablicy) sens byłby taki sam jak znacznie samego B-1, więc nie
    stworzono dodatkowego, ponieważ po prostu jest zbędny.

    > Wreszcie jak napisałem w niej odpowiedzi mogli po prostu mieć
    >taką blachę po ręką i nią się posłużyć.
    Robert, idąc twoim tokiem myślenia zbędne byłby wzory znaków od B-3a
    do B-12 (10 szt !). Przecież wystarczyłaby w § 18 informacja, że
    odpowiedni zakazu ruch obowiązuje rodzaj pojazdu widoczny na znaku
    (np. zamiast piktogramu samochodu jest rower). Po co ustalono tyle
    dodatkowych wzorów (ja wiem, ty chyba też) ?
    Dalej, nie odpowiedziałeś mi dlaczego ustalono wzory i znaczenia dwóch
    oddzielnych znaków, B-39 i B-43 zamiast jednego (z uwagą o możliwości
    zamiany odpowiednio B-35 na B-33 i na każdy inny lub wymienić na
    które).

    Artur Golański

  • 29. Data: 2004-08-22 11:41:46
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl> napisał:

    >najbardziej podchodzi pod 'organizacja ruchu' - po prostu zabrania sie
    >poruszac w danym obszarze.
    Zgodnym z regułami wykładni językowej nie można organizować czegoś
    czego NIE ma ! Organizujesz czas wolny, tylko temu, kto go ma;
    organizuje się imprezę dla tych, którzy zechcą/mogą przyjść na nią
    itd.
    Przykładem znaków, które dotyczą organizacji ruchu są te z grupy F-5
    F-13. Pokazane tam strzałki, przebieg dróg czy znaki są jedynie
    przykładowe - należy je uzupełnić wg lokalnych potrzeb.

    >No znaczylby to samo : 'zakaz ruchu'.
    Czy sens żaden :-) I oto mi chodzi.

    >ze sm moze postawic tylko prostokatna blache bo chyba nie ma prawa postawic
    A kto wydał taki zakaz ? Przejedź sie po osiedlach mieszkaniowych, a
    zauważysz, że tam właśnie 99% stanowią znaki określone wyłącznie w
    rozporządzeniu o znakach i syg. drogowych.

    Artur Golański
    --
    http://artgola.webpark.pl/kodeks

  • 30. Data: 2004-08-22 13:36:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > tabliczkę co czyni go nieco innym znakiem, a tego nie rozważaliśmy.
    > Natomisat sam znak oznacza to, co ja napisałem (na podst. rozp.)

    No to nie wiesz. Za znak "zakaz ruchu" mogą wjechać na przykąłd inwalidzi,
    albo osoby posiadające szczególe zezwolenie.

> [...]
    > oddzielnych znaków, B-39 i B-43 zamiast jednego (z uwagą o możliwości
    > zamiany odpowiednio B-35 na B-33 i na każdy inny lub wymienić na

    Ano dla tego, że znaki te mają inne znaczenie. po prostu znak B-43 może
    odwołać tylko B-44, zaś B-33 również jakiekolwiek skrzyżowanie.

    A poza tym mają na uwadze wyjaśnienie Tomka, to ta dyskusja jest
    bezprzedmiotowa, bo żaden nas nie miał racji.