  • 1. Data: 2005-03-03 21:12:25
    Temat: Pod co podpada cofanie licznika w samochodzie?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Mam pytanie zwiazane z dyskusja na pl.misc.samochody - jakie paragrafy
    lamie i na jaka kare naraza sie osoba cofajaca licznik w sprzedawanym
    samochodzie w celu oszukania kupujacego?

  • 2. Data: 2005-03-03 21:27:03
    Temat: Re: Pod co podpada cofanie licznika w samochodzie?
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Mam pytanie zwiazane z dyskusja na pl.misc.samochody - jakie paragrafy
    > lamie i na jaka kare naraza sie osoba cofajaca licznik w sprzedawanym
    > samochodzie w celu oszukania kupujacego?

    jezeli oczywiscie przez to zwieksza cene w stosunku do tej, ktora uzyskalaby
    normalnie - bez cofniecia licznika, to popelnia przestepstwo - wystepek z
    art. 286 § 1 kodeksu karnego - kara do 8 lat pozbawienia wolnosci.

    konrad

  • 3. Data: 2005-03-04 09:33:01
    Od: "Pawel Jakusz" <p...@0...pl>

    > Mam pytanie zwiazane z dyskusja na pl.misc.samochody - jakie paragrafy
    > lamie i na jaka kare naraza sie osoba cofajaca licznik w sprzedawanym
    > samochodzie w celu oszukania kupujacego?

    Nie znam przepisow, ale na wielu grupach pojawial sie temat.
    I z tego co tam mozna wyczytac to cofanie licznika jest legalne.
    Nielegalne jest oszukiwanie kupujacego, wmawianie mu mniejszego przebiegu
    niz jest w rzeczywistosci.

    pawel

  • 4. Data: 2005-03-04 19:13:35
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Pawel Jakusz napisał(a):

> [...]
    > I z tego co tam mozna wyczytac to cofanie licznika jest legalne.
    > Nielegalne jest oszukiwanie kupujacego, wmawianie mu mniejszego przebiegu

    No to byl oczywiscie skrot myslowy ;)
    Chodzilo mi o cofanie licznika w celu oszukania kogos.

  • 5. Data: 2005-03-05 17:25:40
    Od: "adam .........................." <a...@W...gazeta.pl>

    Ja też mam podobny problem.
    Kupiłem w roku ubiegłym auto z komisu przy znanym dealerze Daewoo/ wcześniej
    kilka lat temu kupiłem u niego nowe auto i byłem zadowolony /, auto było z
    tego samego rocznika, co mój / 2000 / i miało podobny przebieg 65 000 km.
    Pytałem, czy auto jest po wypadku, czy to realny przebieg / auto odkupił
    dealer od właściciela, podszykował i umieścił w komisie /, i na wszystko
    odpowiedziano, ze tak. Nie dali mi jednak do wglądu książki auta, ani tej
    serwisowej, tłumacząc się, ze "poszukają". W międzyczasie chcieli zaliczkę,
    bo podobno byli "kupcy"...Wpłaciłem coś około 4 000 zł i wtedy...znalazła
    się książka. Pierwszy właściciel auta, to firma ochroniarska...drugi...miał
    nim wypadek...
    W aucie wymieniono sondę lambda na spaloną, ustawiono tak poziom spalin, bym
    się niczego nie domyślił...Zadzwoniłem do pierwszego właściciela -
    powiedziani mi, że auto miało...ponad 270 000 km.../Przy polonezie :(/
    Ktos więc przestawił licznik...Zażądałem zwrotu zaliczki i...usłyszałem, że
    nie oddadzą, bo takie maja prawo...Rzeczywiście rzecznik praw obywatelskich
    potwierdził to...Musiałem go odebrać, wywalczyłem tylko upust w cenie /
    niewielki / i teraz co chwila coś naprawiam...
    Ot naiwny, zawierzył firmie, którą znał / widać nie do końca.../

    Zastanawiam się, czy można powołać się na rękojmię za wady ukryte ?

  • 6. Data: 2005-03-06 12:15:16
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    adam .......................... napisał(a):

    > Zastanawiam się, czy można powołać się na rękojmię za wady ukryte ?

    A na umowie masz ten przebieg?

  • 7. Data: 2005-03-06 14:35:56
    Od: "adam .........................." <a...@W...gazeta.pl>

    Niestety, sprawdzałem - auto jest kupione na fakturę VAT, nie ma tam
    napisanego przebiegu . Ale zawsze mogę go uzyskać od dwóch poprzednich
    właścicieli. I wtedy będzie wiadomo, gdzie powstała "luka" w przebiegu
    pojazdu...

  • 8. Data: 2005-03-09 13:15:18
    Od: "Mikolaj" <z...@w...pl>

> [...]
    >Ot naiwny, zawierzył firmie, którą znał / widać nie do końca.../
    >
    >Zastanawiam się, czy można powołać się na rękojmię za wady ukryte ?

    Rękojmia za wady przy zakupie rzeczy używanych
    Rękojmia za wady przy zakupie rzeczy używanych

    KONSUMENTOWI PRZYSŁUGUJE PRAWO DO RĘKOJMI
    PRZY ZAKUPIE RZECZY UŻYWANYCH

    W naszym społeczeństwie rozpowszechniony jest pogląd, że przy zakupie rzeczy
    używanych nie można składać reklamacji. Są nawet przypadki, że w niektórych
    sklepach, w których prowadzona jest sprzedaż rzeczy używanych, można
    przeczytać wywieszki o takiej treści.

    Pogląd ten jest sprzeczny z prawem.

    Obowiązujące prawo nie czyni różnicy między sprzedażą rzeczy fabrycznie nowych
    i używanych w kwestii odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanych.

    Jedynie zakres rękojmi przy sprzedaży rzeczy używanych jest pomniejszony, gdyż
    nie obejmuje odpowiedzialności sprzedawcy za wady związane z upływem czasu
    używania tj. za skutki będące następstwem prawidłowego użytkowania rzeczy.
    Wynika to z faktu, iż nawet najbardziej będzie prawidłowe użytkowanie rzeczy,
    to i tak zawsze prowadzi do zmniejszenia jej wartości czy użyteczności.

    Zakres rękojmi nie obejmuje również sytuacji, w której sprzedawca obniżył cenę
    ze względu na konkretną wadę, tkwiącą w sprzedanej rzeczy i poinformował o tym
    konsumenta.

    W przypadku realizacji uprawnień wynikających z rękojmi, konsument nie może
    żądać wymiany towaru wadliwego na towar wolny od wad, fabrycznie nowy.

    Pozostałe przepisy, dotyczące dochodzenia roszczeń przysługujących konsumentom
    z tytułu prawa rękojmi, są takie same dla rzeczy fabrycznie nowych jak i
    używanych.

    Jednakże przy kupowaniu rzeczy używanych należy mieć świadomość, że upływ
    czasu używania tych rzeczy może mieć wpływ na powstanie wad, które ujawnią się
    podczas dalszego ich używania. Mogą też w mniejszym stopniu zaspokoić nasze
    potrzeby, niż planowaliśmy dokonując ich zakupu.

    Kupując rzeczy używane należy dołożyć wszelkich starań, aby nie był to zakup
    przypadkowy, dokonywany pospiesznie bez dokładnego sprawdzenia ich stanu. Przy
    pojawieniu się jakichkolwiek wątpliwości, czy niejasności, należy je wyjaśnić
    ze sprzedawcą przed dokonaniem zakupu.

    Natomiast w przypadku, gdy rzecz spełnia nasze oczekiwania, nie budzi żadnych
    wątpliwości, to nie ma podstaw do rezygnacji z jej zakupu.

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 9. Data: 2005-03-09 17:31:53
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Mikolaj napisał(a):
    > KONSUMENTOWI PRZYSŁUGUJE PRAWO DO RĘKOJMI
    > PRZY ZAKUPIE RZECZY UŻYWANYCH

    Jeśli chodzi o konsumentów (czyli kupujących od przedsiębiorcy, bez
    związku z działalnością gospodarczą lub zawodową) tekst ten jest
    nieaktualny, gdyż od 1.01.2003 r. rękojmię zastąpiła odpowiedzialność
    sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Dotyczy ona również sprzedaży
    przez komis i w przeciwieństwie do rękojmi również w takich przypadkach
    nie jest możliwe jej wyłączenie. Można jedynie skrócić odpowiedzialność
    do roku (standardem jest 2 lata).

    KG