  • 1. Data: 2006-06-22 17:29:05
    Temat: PoRD a Konwencja Wiedeńska
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Który akt prawny ma pierwszeństwo w sytuacji kiedy z zapisów w Prawie o
    Ruchu Drogowym wynika inne zachowanie niż z zapisów w Konwencji Wiedeńskiej?

    Konstytucja mówi że umowy międzynarodowe mają pierwszeństwo przed
    ustawą, ale czy ta konwencja spełnia warunki żeby przykryć przepisy PoRD?

    Chodzi mi konkretnie o art. 16.2 KW:
    Podczas wykonywania manewru zmiany kierunku ruchu kierujący - nie
    naruszając postanowień artykułu 21 niniejszej konwencji dotyczących
    pieszych - jest obowiązany przepuścić pojazdy jadące z przeciwnego
    kierunku na jezdni, którą zamierza opuścić, oraz rowery i motorowery
    jadące po drogach dla rowerów, przecinających jezdnię, na którą
    zamierza wjechać.

    Z PoRD wynika inne zachowanie - pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów
    mają jedynie rowery już znajdujące się na przejeździe.

  • 2. Data: 2006-06-22 17:39:49
    Temat: Re: PoRD a Konwencja Wiedeńska
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tomasz Pyra [###h...@s...spam.spam.###] napisał:

    Konwencje stanowi wytyczne dla krajów ją ratyfikujących do stanowienia
    prawa krajowego. Poza nielicznymi przykładami nie mają bezpośredniego
    zastosowania w praktyce, natomiast można się na te konwencje powoływać
    wykazując niezgodność prawa krajowego z nimi. Czyli w opisanym wypadku
    masz obowiązek stosować się do prawa krajowego, ale możesz wnieść
    skargę do trybunału międzynarodowego na niezgodność.

    Zaznaczam, ze nie chce mi się analizować, czy akurat PoRD jest zgodne
    czy nie z przywołaną przez Ciebie konwencją, toteż nie zajmuje
    stanowiska co do meritum sprawy.

  • 3. Data: 2006-06-22 17:45:03
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > Czyli w opisanym wypadku
    > masz obowiązek stosować się do prawa krajowego, ale możesz wnieść
    > skargę do trybunału międzynarodowego na niezgodność.

    Konstytucyjnego;-)

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 4. Data: 2006-06-22 20:57:27
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > masz obowiązek stosować się do prawa krajowego, ale możesz wnieść
    > skargę do trybunału międzynarodowego na niezgodność.

    A czy jest na to jakaś pisana podstawa, czy po prostu "tak już jest"?

    Art. 91 Konstytucji mówi:
    1. Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku
    Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku
    prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest
    uzależnione od wydania ustawy.
    2. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w
    ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się
    pogodzić z umową.

    Co to jest ta "uprzednia zgoda wyrażona w ustawie"?
    I czy zdanie "chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania
    ustawy" nie oznacza właśnie tego, że polska ustawa PoRD przykrywa
    ustalenia Konwencji?

    > Zaznaczam, ze nie chce mi się analizować, czy akurat PoRD jest zgodne
    > czy nie z przywołaną przez Ciebie konwencją, toteż nie zajmuje
    > stanowiska co do meritum sprawy.

    Rozumiem. W tym przypadku sytuacja wygląda tak, że kiedyś był w PoRD
    Art. 27. 2. który był mniej-więcej zgodny z Art. 16 Konw. Wied.
    Punkt ten jednak uchylono i pozostała pewna pustka która w zasadzie
    pozwala doprowadzić do zderzenia pomimo że żaden z kierujących nie
    złamał przepisów PoRD.
    W tym przypadku Art. 16 Konw. Wied. nie tyle stoi w sprzeczności z PoRD
    co w pewien sposób uszczegóławia sytuację w PoRD nieuwzględnioną.
    Czy coś takiego zmienia znaczenie Konw. Wied. w tej sytuacji?

  • 5. Data: 2006-06-23 06:45:48
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Konwencje stanowi wytyczne dla krajów ją ratyfikujących do stanowienia
    > prawa krajowego.

    Czasem stanowi...

    > Poza nielicznymi przykładami nie mają bezpośredniego
    > zastosowania w praktyce, natomiast można się na te konwencje powoływać
    > wykazując niezgodność prawa krajowego z nimi.

    Czy ja wiem czy nielicznymi...

    > Czyli w opisanym wypadku
    > masz obowiązek stosować się do prawa krajowego, ale możesz wnieść

    ktoś już powoływał konstytucję

    KG

  • 6. Data: 2006-06-23 13:18:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    kam [####k...@w...pl#.###] napisał:

    Tak po przemyśleniu sprawy jeszcze raz, to dochodzę do wniosku, że
    trochę trzeba swój pogląd zrewidować. Faktycznie po ratyfikacji i
    opublikowaniu porozumienia międzynarodowego staje się ono naszym
    prawem krajowym. A zatem myślę, że jednak należy je stosować wprost,
    chyba że co innego wprost wynika z konwencji czy przepisów
    ratyfikacyjnych. Zatem, wobec sprzeczności konwencji i ustawy należy
    stosować faktycznie konwencję jako akt wyższego rzędu.