  • 81. Data: 2023-12-07 18:32:27
    Temat: Re: Plyta cd
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Dec 2023 18:27:24 +0100, Kviat wrote:

> [...]
    >
    > Super, że przyśpiesza szukanie kolizji wykładniczo.
    > Super, że tunelowanie MD5 przyśpieszyło wyszukiwanie 500 razy w
    > notatniku autora.
    > I zajebiście, że znaleźli kolizje dla wiadomości składających się z
    > bloków 512 bitowych na procesorze Intel Pentium 1,6 GHz w 31 sek., a na
    > Pentium 4 3,2 GHz w 17 sek. Naprawdę szacun.
    >
    > Ale miałeś pokazać jak to się robi z plikami audio zgranych na płytę CD.
    > Możesz przecież wykorzystać te tunele, w końcu na końcu tego opracowania
    > napisali, że działa również dla dowolnej wartości inicjującej...

    Ale czy muszę ja?
    Nie wystarczy, że oni potrafią?

    J.

  • 82. Data: 2023-12-07 18:36:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.12.2023 o 18:13, A. Filip pisze:

    > <ironia> Śmiesz podejrzewać "służby" o coś podobnego? </ironia>

    Bez ironii - oczywiście że śmiem śmieć:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 83. Data: 2023-12-07 18:46:59
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 07.12.2023 o 18:32, J.F pisze:

    > Ale czy muszę ja?
    > Nie wystarczy, że oni potrafią?

    Ja wiem, że oni potrafią, ale to nie oni napisali, że to nie problem,
    lecz ty:
    "Nie ma problemu wygenerować nowe pliki o takiej samej sumie MD5 jak
    stare. I nawet treść może być zbliżona."

    NASA potrafi wysłać helikopter na Marsa... też uważasz, że to nie problem?
    Łapiesz już, że nawet jeżeli się coś da zrobić (przecież nie
    twierdziłem, że się nie da), to nie oznacza, że to nie jest problem?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 84. Data: 2023-12-07 20:55:47
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.12.2023 o 15:02, J.F pisze:

    > No ale sumy kontrolne generowano pare lat temu,
    > a komisja śledcza będzie teraz :-)

    No i już parę lat temu było wiadomo, że MD5 i SHA1 są mało przydatne
    więc może użyto innej metody generowania sum, o ile w ogóle jej użyto.
    Ale to i tak bez znaczenia...

    > Kiedy własnie w tych atakach było zmieniane bardzo niewiele i tylko na
    > koncu.
    > Czyli generujesz film jaki chcesz, co moze być trudne, a potem
    > wyliczasz co dodac do pliku, zeby suma sie zgadzała, a ze to film, to
    > moze ostatnia klatka będzie zaśmiecona..

    ...bo żeby cokolwiek co proponujesz miało sens, to musisz mieć 100%, że
    nie istnieje choć jedna kopia prawdziwych danych. A że pliki to nie
    freski z kaplicy Sykstyńskiej i kopiują się tysiącami z dokładnością
    1:1, i nie ma pewności że nie istnieją inne kopie, to nikt się nie
    będzie bawił w dopasowywanie filmu do sumy kontrolnej.

  • 85. Data: 2023-12-07 21:08:00
    Temat: Re: Plyta cd [jako archiwizacja na lata]
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.12.2023 o 14:00, A. Filip pisze:

    > Podmienienie płyty żeby podmieniona miała uszkodzony blok danych w
    > podmienionym pliku może nie jest trywialne ale Einsteina nie wymaga IMHO.
    > [ Uszkodzony blok: Blok 2048B dla którego suma kontrolna CRC się nie zgadza]

    Tylko, że jeden podmieniony lub uszkodzony blok może nie mieć żadnego
    znaczenia dla części lub nawet całości materiału, a jeżeli to materiał
    audio i/lub video to w ogóle na nic nie wpływa.

    > Wtedy pierwsze domniemanie jest że coś w danych na płycie się spieprzyło.

    No i OK. Płyty, szczególnie gdy sobie krążą z rąk do rąk, z urządzeń do
    urządzeń, między instytucjami ulegają uszkodzeniom. To żadna nowość,
    trzeba się z tym liczyć i mieć inne kopie materiału.

    > Ty piszesz po podmianie z perspektywy "Czy jeden szary człowiek to zrobi?".

    Nic nie pisałem o podmianie, tylko o sposobach weryfikacji czy coś się z
    materiałem działo oraz czy celowo lub przypadkowo, został zmieniony.

    > Mnie interesuje pytanie "Czy ABW to może zrobić?"..

    Ale zrobić co?

  • 86. Data: 2023-12-07 21:30:05
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    ?

> [...]
    >
    > Nic nie pisałem o podmianie, tylko o sposobach weryfikacji czy coś się
    > z materiałem działo oraz czy celowo lub przypadkowo, został zmieniony.

    Zapisać zmienioną wersję pliku z kilkoma blokami (2KB dla płyt CD/DVD)
    w pliku który chcieliby zmienić zapisanymi tak że sumy kontrolne bloków
    się *celowo* nie zgadzają.

    Sumy kontrolne bloków są do wykrywania że się nie odczytuje z płyty tego
    co zostało zapisane na płycie.

    --
    A. Filip

  • 87. Data: 2023-12-07 21:54:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Dec 2023 20:55:47 +0100, nadir wrote:

    > No i już parę lat temu było wiadomo, że MD5 i SHA1 są mało przydatne
    > więc może użyto innej metody generowania sum, o ile w ogóle jej użyto.

    Może.
    A za rok może się okazać, ze i ta inna metoda mało przydatna jest :-)

> [...]
    > 1:1, i nie ma pewności że nie istnieją inne kopie, to nikt się nie
    > będzie bawił w dopasowywanie filmu do sumy kontrolnej.

    Ale ktora kopia jest prawdziwa?
    I ewentualnie który wydruk hashy jest prawdziwy? :-)

    U notariusza złożyć, czy w gazecie opublikować?

    J.

  • 88. Data: 2023-12-08 01:10:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-07, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
    > Jak się bawisz na poważnie to do archiwizacji "na dziesięciolecia"
    > oprócz sum kontrolnych (czy zawartość nie została zmieniona) wypada
    > dołożyć solidne kody korekcyjne na wypadek gdy któryś blok danych na
    > płycie CD/DVD albo dysku ulegnie uszkodzeniu.
    >
    > Co po sumie kontrolnej jak jest dziura w danych
    > (AFAIR blok ma 2048 bajtów dla płyt DVD/CD).

    Jesli mówisz o archiwach typu PAR to MZ nie ma to za dużo sensu, bo
    szybciej zrobic kolejne kopie niż wygenerować takie pliki. Dodatkowo,
    trzeba by potem zadbac, żeby i plikom par się nic nie stało.
    Przynajmniej nie wszystkim.

    --
    Marcin

  • 89. Data: 2023-12-08 01:13:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Może.
    > A za rok może się okazać, ze i ta inna metoda mało przydatna jest :-)

    Takie zycie. Rozumiem, że w związku z tym nie stosujesz żadnych
    zabezpieczeń w domowym routerze wifi? :)

    Zwykle powinno się dać stwierdzić.

    --
    Marcin

  • 90. Data: 2023-12-08 01:24:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Płyty jak pamietam, to zawsze pękały na kilka kawałków, tzn gdy celowo
    > łamane.

    Są dość cienkie. Weź 1mm PC w imadło i spróbuj sił.

    > Same to raczej nie pękają.

    Raczej nie, ale się zdarza. PC sam potrafi "samo" pęknąć. Miałem nawet
    kiedyś fajny projekt, gdzie część do pewnego urządzenia spontanicznie
    pękała po pewnym czasie.

    > Ale takie pudelka na jedną płytę? Tamten "trzymacz" centralny z
    > plastikowych łapek, naprężen tyle co nic.

    Przez 10 lat składowania może i tam być jakieś coś.

    > A jesli w zbiorczych pudelkach na 10 czy 50 płyt, to tamten trzpien
    > centralny z luzem jest.

    Standardowe pudełka do DVD/CD. Może i pękło przy wkładaniu.
    Przy wyciąganiu bym pewnie zauważył, ale to są nadal naprężenie tyle co
    nic.

    > Wiec raczej bym napędy podejrzewał, ewentualnie zginanie płyty przy
    > wyciąganiu z napędu/pudełka ..

    Samo zginanie z umiarem zdrowej płycie nie zrobi. Poza tym wtedy by
    pekło w momencie zginania. To się raczej zauważy.

    > Az takiego to nie, ale wczoraj dwie płyty testowałem ... 2m to za mało
    > dla nich.

    Może sam porzucam w weekend, ale jakoś nie mam przekonania.

    --
    Marcin