  • 61. Data: 2023-12-07 01:21:03
    Temat: Re: Plyta cd
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Sporą ... co moze tez wskazywac na wypadek.
    >
    > Wzialem plyte, polozylem na fotelu biurowym z poduszką, przycisnąlem
    > kolanem .. nie pękła. Ale moze to zła płyta jest.
    >
    > Musiałem w rekach praktycznie złożyc na pół, zeby pękła ...
    > ale te połówki juz łatwiej pękają.
    >
    > Ludziom ekrany telefonów pękają, o które przeciez dbaja, wiec czemu
    > płyty nie miałby pękac ... no fakt, od byle spadniecia płyta nie
    > pęknie, a telefon może.

    Te płyty są z poliwęglanu (PC). PC jest amorficzny i zasadniczo nie
    krystalizuje z czasem, ale jednak zdarza się, że potrafi pęknąć, jeśli
    są tam od początku jakieś naprężenia lub w uzytkowaniu są naprężenia. Z
    tym, że to pierwsze zalezy bardzo mocno od kształtu cześci i płyta CD
    takich napręzeń mieć za dużo nie powinna; a w przypadku drugim to
    musiałby byc ciągłe, długotrwałe, dość silne naprężenia zewnętrzne.

    Mam kolekcję około 3tys płyt (wiek ~0-30 lat) i parę lat temu robiłem
    temu wszystkiemu kopie zapasowe. Pękniete płyty były tam ze 3. ZCP
    peknięcie szło od środka, co ma sens, bo jest to jedyne miejsce, gdzie
    jest jakieś naprężenie - te płyty były przechowywane w oryginalnych
    pudełkach, czyli siedziały wciśniete na ten okragły dzyndzel, czy jak to
    tam nazwać. Płyty spadały mi pewnie setki razy, a tam gdzie je mam, mam
    kamienną podłogą. Nie zdarzyło się, żeby z tego powodu pękły. Wierzę, że
    to mozliwe, jak się trafi pod kątem prostym krawędzią, ale to trzeba
    mieć jakiegoś kosmicznego pecha.

    > Kopia jest. Brejza w nią nie wierzy ...
    > Choc w tak zapomnianej sprawie i kopie mogły zaginąć.

    A suma kontrolna jest?

    --
    Marcin

  • 62. Data: 2023-12-07 01:36:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > nie.
    >

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/MD5

    A dlaczego to musi być md5?

    > https://www.computerworld.pl/news/Algorytm-SHA-1-pra
    ktycznie-zlamany,407487.html
    > https://bulldogjob.pl/readme/wieloletni-standard-has
    howania-sha-1-zostal-zlamany

    > ewentulanie - wystarczy, jak sie wie, co sie robi, i akta nie są zbyt
    > stare ...

    No ktoś powinien wprowadzić standard/długość klucza adekwatny do
    wymaganego poziomu bezpieczeństwa.

    --
    Marcin

  • 63. Data: 2023-12-07 08:59:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Dec 2023 21:05:49 +0100, Shrek wrote:

    > Nie wiem - gdzieś widziałem jak ktoś rozpadał.
    >
    > Chyba to:P
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=AWaYtBa0w-g

    Tu masz lepiej widoczne:
    https://youtu.be/zs7x1Hu29Wc?t=151

    wyglada na to:
    a) plyta zaczyna sie bardzo wyginac ... niewywazona, czy juz cos
    pusciło?
    b) płyta rozpada sie w wielu miejscach naraz - normalnie to pekniecie
    sie propaguje od jednego miejsca, ale reszta

    Jest gdzies fotka tej plyty?
    https://tvn24.pl/polska/operacja-jaszczurka-zlamana-
    plyta-z-pegasusa-7504160

    Plyta nie wygląda na przegiętą, a takie pekniecie na srodku moze
    powstac od nakładania na zbyt duzy trzpien.

    Nie wiem jakie duze te pekniecia, ale wiekszosc danych z tej płyty
    powinna dać sie odczytac, i to stotunkowo łatwo.

    Ciekawe jest te 800MB danych wgranych do telefonu Brejzy.
    Jakis nowy Android ?

    > Bez znaczenia - skoro się zepsuła to znaczy że miała się zepsuć - koniec.

    Plyty czasem pękają.
    A jak są kopie danych, papierowe akta ...

    > Jak nie ma jak są. Policja za darmo nie robi.

    Ale oszczednosci musza byc.

    J.

  • 64. Data: 2023-12-07 11:26:17
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.12.2023 o 20:31, J.F pisze:

    > Te, gdzie ta kartka z wydrukowanymi kodami kontrolnymi,
    > obliczonymi uznaną metodą, ktora parę lat później okazała się być
    > łatwa do złamania ...

    To, że za kilka lat będzie łatwe do złamania nie ma znaczenia, bo liczą
    się dane, sumy kontrolne i suche fakty na tu i teraz.
    No a po za tym, nie jest tak łatwo wygenerować filmy, gdzie w jednym
    ktoś będzie ruchał Brejzę, a w innym Brejza będzie ruchał kogoś innego,
    przy czym oba pliki będą miały te same sumy kontrolne.

  • 65. Data: 2023-12-07 11:33:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tu masz lepiej widoczne:
    > https://youtu.be/zs7x1Hu29Wc?t=151
    >
    > wyglada na to:
    > a) plyta zaczyna sie bardzo wyginac ... niewywazona, czy juz cos
    > pusciło?

    Jakby puściło to by puściło. Niewyważenie MZ.

    > b) płyta rozpada sie w wielu miejscach naraz - normalnie to pekniecie
    > sie propaguje od jednego miejsca, ale reszta

    Ostawiam, że propaguje się wtórnie od pęknięcia, któ(C)e nie jest przecież
    głądkie, a siły odśrodkowe nadal działąją.

> [...]
    plyta-z-pegasusa-7504160

    > Plyta nie wygląda na przegiętą, a takie pekniecie na srodku moze
    > powstac od nakładania na zbyt duzy trzpien.

    Wygląda mi na przegiętą. Od trzpienia spodziewałbym się pojedyńczego
    pęknięcia.

    > Nie wiem jakie duze te pekniecia, ale wiekszosc danych z tej płyty
    > powinna dać sie odczytac, i to stotunkowo łatwo.

    Wygląda, że powinno.

    > Ciekawe jest te 800MB danych wgranych do telefonu Brejzy.
    > Jakis nowy Android ?

    W sensie, że zrobili mu upgrade? :)

    --
    Marcin

  • 66. Data: 2023-12-07 12:31:14
    Temat: Re: Plyta cd [jako archiwizacja na lata]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    nadir <n...@h...org> pisze:

    > Nie rozumiesz. Przy zabezpieczaniu materiału generuje się sumy,
    > drukuje i dołącza do akt papierowych. Trzeba by więc też w aktach
    > podmienić, co nie jest niemożliwe. Ale jak ktoś ma kopię akt, wychwyci
    > różnice, to nie da się już ukryć, że było mataczone.
    > No ale skoro płyty mogą się uszkadzać "samoistnie", to ktoś mógł
    > "zapomnieć" wygenerować sumy.

    Jak się bawisz na poważnie to do archiwizacji "na dziesięciolecia"
    oprócz sum kontrolnych (czy zawartość nie została zmieniona) wypada
    dołożyć solidne kody korekcyjne na wypadek gdy któryś blok danych na
    płycie CD/DVD albo dysku ulegnie uszkodzeniu.

    Co po sumie kontrolnej jak jest dziura w danych
    (AFAIR blok ma 2048 bajtów dla płyt DVD/CD).

    --
    A. Filip

  • 67. Data: 2023-12-07 12:39:52
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 07.12.2023 o 11:26, nadir pisze:

> [...]
    > ktoś będzie ruchał Brejzę, a w innym Brejza będzie ruchał kogoś innego,
    > przy czym oba pliki będą miały te same sumy kontrolne.

    JF nie rozumie, że kryptografia/szyfrowanie, to coś innego niż suma
    kontrolna, pomimo że oba zjawiska mogą korzystać tych samych funkcji
    skrótów.
    Nie ma potrzeby "łamania" jakichkolwiek plików, bo one są jawne,
    niezaszyfrowane.

    Dodam tylko, że nawet sumy kontrolne można dodatkowo zabezpieczyć np.
    "mieszając" je z podpisem cyfrowym (w dużym skrócie).
    I nawet jeśli ktoś chciałby z fałszywką równocześnie podrzucić nowe sumy
    kontrolne, to od razu byłoby widać, że te sumy kontrolne wygenerowała
    nieuprawniona osoba.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 68. Data: 2023-12-07 13:15:15
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.12.2023 o 12:31, A. Filip pisze:

> [...]
    > płycie CD/DVD albo dysku ulegnie uszkodzeniu.
    >
    > Co po sumie kontrolnej jak jest dziura w danych
    > (AFAIR blok ma 2048 bajtów dla płyt DVD/CD).

    Ale tu nie chodzi o archiwizacje i odzyskanie danych, tylko
    potwierdzenie, że pliki zgrane na płycie nie są podmieniane i/lub
    kasowane. No bo co to za problem nagrać inną płytę z innymi danymi
    dołączonymi do akt? Ale jak w aktach masz informację o sumach
    kontrolnych plików, to już takie trywialne nie jest.

  • 69. Data: 2023-12-07 14:00:11
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    nadir <n...@h...org> pisze:

> [...]
    > dołączonymi do akt? Ale jak w aktach masz informację o sumach
    > kontrolnych plików, to już takie trywialne nie jest.

    Podmienienie płyty żeby podmieniona miała uszkodzony blok danych w
    podmienionym pliku może nie jest trywialne ale Einsteina nie wymaga IMHO.
    [ Uszkodzony blok: Blok 2048B dla którego suma kontrolna CRC się nie zgadza]
    Wtedy pierwsze domniemanie jest że coś w danych na płycie się spieprzyło.
    Ty piszesz po podmianie z perspektywy "Czy jeden szary człowiek to zrobi?".
    Mnie interesuje pytanie "Czy ABW to może zrobić?"..
    Małe cele są dla małych umysłów.

    --
    A. Filip

  • 70. Data: 2023-12-07 15:02:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Dec 2023 11:26:17 +0100, nadir wrote:

    > To, że za kilka lat będzie łatwe do złamania nie ma znaczenia, bo liczą
    > się dane, sumy kontrolne i suche fakty na tu i teraz.

    No ale sumy kontrolne generowano pare lat temu,
    a komisja śledcza będzie teraz :-)

    > No a po za tym, nie jest tak łatwo wygenerować filmy, gdzie w jednym
    > ktoś będzie ruchał Brejzę, a w innym Brejza będzie ruchał kogoś innego,
    > przy czym oba pliki będą miały te same sumy kontrolne.

    Kiedy własnie w tych atakach było zmieniane bardzo niewiele i tylko na
    koncu.
    Czyli generujesz film jaki chcesz, co moze być trudne, a potem
    wyliczasz co dodac do pliku, zeby suma sie zgadzała, a ze to film, to
    moze ostatnia klatka będzie zaśmiecona..

    Przy czym tu raczej chodzi o to, co tam Brejzie nagrano czy z telefonu
    sciągnięto, bo może z tego np wychodzic, ze podsłuchiwali przed
    nakazem, albo po nakazie, albo np skupiali się na kampanii KO.

    J.