  • 181. Data: 2010-07-26 20:22:44
    Temat: Re: Płatność kartą powyżej (...)zł
    Od: <s...@a...pl>

    > I gdzie widzisz problem w tej kwestii?
    > Jeśli nie ma środków, to kartą nie zapłacisz. Podobnie jak nie zapłacisz
    > gotówką nie mając jej w ręce.

    Czyli karta to nie jest to samo, co bilon i banknoty. To staram się powiedzieć,
    bo uważam inaczej, niż jeden z przedmówców.

    > Ale jeśli się już zgodziłeś na tę płatność, to na jakiej podstawie uważasz, że
    > masz prawo pobierać za to dodatkowe opłaty?

    Na tej podstawie, że za świadczone usługi i sprzedawane towary mam prawo żądać
    zapłaty. To chyba logiczne. Inaczej nie byłoby sprzedaży.

    > Jak wyżej. Na jakiej podstawie?

    j/w

    > Zgadza się, ale co to wszystko ma wspólnego z dodatkową opłatą za użycie karty
    > jako środka płatniczego, który sam zgodziłeś się honorować?

    Zgodziłem się i przedstawiłem warunki skorzystania z tej możliwości. Nie chcesz
    skorzystać - nie korzystasz. Nie nazywaj tego dodatkową opłatą, bo to nie jest
    dodatkowa opłata tylko zyczajnie "opłata za obsługę płatności kartą". Taką
    usługę nabiję Ci na paragon.

    Póki coś nie jest zabronione, jest dozwolone (nie dotyczy organów państwa, które
    muszą mieć pozowolenie na swoje działanie). Nie ma zakazu pobierania opłat za
    obsługę nienakazanych prawem form płatności.

    Jeśli mam na sklepie naklejkę "doładowania telefonów" to znaczy, że w sklepie
    doładowuję teleofny. Czy to oznacza, że mam to robić za darmo?

  • 182. Data: 2010-07-26 20:32:50
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    <s...@a...pl> napisał

    > Czyli karta to nie jest to samo, co bilon i banknoty.

    I nawet nie to samo, co przelew ;-)
    Tylko to nadal nie ma nic do rzeczy.

    > Na tej podstawie, że za świadczone usługi i sprzedawane towary mam prawo
    > żądać zapłaty.

    Ale Ty przecież nie świadczysz usługi pod tytułem "przyjmowanie zapłaty
    kartą płatniczą" czy też "obsługa terminalu kart".
    A kupujący nijak nie korzysta z takiej usługi. On tylko_płaci_w taki, a nie
    inny sposób za kupowany u Ciebie towar.

    > To chyba logiczne.

    Chyba nie dla wszystkich.
    Jakoś multum sklepów nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za obsługę kart.

> [...]
    > to nie jest dodatkowa opłata tylko zyczajnie "opłata za obsługę płatności
    > kartą". Taką usługę nabiję Ci na paragon.

    A masz ją wpisaną w PKD? :)

    > Póki coś nie jest zabronione, jest dozwolone (nie dotyczy organów
    > państwa, które muszą mieć pozowolenie na swoje działanie). Nie ma zakazu
    > pobierania opłat za obsługę nienakazanych prawem form płatności.

    Tego akurat nie wiem. Pojawiały się tu jednak głosy, że sklep nie ma prawa
    do takiego działania.

    > Jeśli mam na sklepie naklejkę "doładowania telefonów" to znaczy, że w
    > sklepie doładowuję teleofny. Czy to oznacza, że mam to robić za darmo?

    Jak wcześniej. Świadczenie usługi "doładowanie telefonów" to nie to samo,
    co świadczenie usługi "obsługa kart płatniczych", bo takowa usługa w ogóle
    nie istnieje (pomijając banki, ale dotyczy oczywiście czegoś zupełnie
    innego).
    To tak, jakbyś pobierał opłatę za "obsługę kasy fiskalnej" albo opłatę za
    usługę pt "przyjmowanie gotówki w bilonie".

    Pozdrawiam
    K.

  • 183. Data: 2010-07-26 20:33:38
    Od: Robert Jaroszuk <z...@n...iq.pl>

    On 07/26/2010 10:56 AM, Olgierd wrote:

    > Bezpośredniego wpływu nie ma, ale:
    > - wszyscy działają w obrębie tych samych systemów, które co do zasady
    > wykluczają takie tricki (i bank-wystawca karty zdaje sobie z tego sprawę),
    > - akceptant nie może dać takich klauzul w umowie ze sklepem, bo go
    > organizacja za to zabije (i wie o tym zarówno bank, jak i sklep).

    Wiesz, ostatnio (po akcjach VISA i MasterCard z prowizjami za transakcje
    w bankomatach), troszkę się tutaj pozmieniało.
    Różne instytucje finansowe, zrzeszone w VISA/MC mają dosyć niektórych
    praktyk VISA/MC i występują przeciwko tym organizacjom.
    Także z tym zabijaniem to nie jest tak jak to sobie wyobrażasz.
    Ba - czasem jest wręcz odwrotnie. To VISA i MC muszą uważać, bo mogą
    zyskać te śmieszne transakcje poniżej 20 zł ale stracić sporą część
    rynku w danym kraju, jeśli instytucje dogadają się i wybudują lokalnego
    switcha, żeby omijać VISA/MC i puszczać transakcje bezpośrednio do siebie.

    > No właśnie, o tym mówię.
    >
    > Uważasz, że klientowi (i jego bankowi-wystawcy karty) nic do tego, jaką
    > ma umowę sklep z akceptantem?

    Issuer nie jest stroną umowy pomiędzy sklepem a acquirerem*.

    (*) - nie dotyczy sytuacji w której bank wystawca karty jednocześnie
    obsługuje dany sklep.

    A jeśli nie jest stroną umowy to uzupełnij sobie resztę odpowiedzi na
    swoje pytanie :-)

    Oczywiście ma interes w tym, żeby klient realizował jak najwięcej
    transakcji kartą, a jak najmniej gotówką, ale to osobna para kaloszy.

    Bezpośredniego wpływu na praktyki operatora POSów nie ma i uwierz mi że
    skargi do wystawcy karty niewiele tutaj zmienią.

    Jeśli ktoś chciałby gdzieś się skarżyć to przede wszystkim do operatora
    terminali płatniczych w danym sklepie.
    Namiary zwykle znajdują się albo na wydrukach z terminala albo na samym
    terminalu.

    Pozdrawiam,

    --
    ... Robert Jaroszuk ...
    GCS/IT/O d- s: a- C ULB++++$ P+ L++++$ E- W++ K- N++ DI+

  • 184. Data: 2010-07-26 20:39:37
    Od: Robert Jaroszuk <z...@n...iq.pl>

    On 07/26/2010 02:23 PM, Robert Tomasik wrote:

    > Bank wydający karty ma umowę z organizacją (załóżmy VISA). A ta ma umowę
    > z podmiotem rozliczajacym, który z kolei ma umowę ze sklepem.

    Tak, wiem.
    Ty masz rację i ja mam rację.
    Jedno nie wyklucza tutaj drugiego.

    > Rzecz w tym, że z tego co się orientuję umowy zabraniają.

    Mogą być umowy które zabraniają i mogą być umowy które nie zabraniają.
    Ba - mogą być nawet umowy które nie zabraniają, łamiące ustalenia innych
    umów, które mówią że tamte powinny zabraniać :-)
    Po prostu pisanie reklamacji do issuera nic tu nie da, bo to acquirer
    odpowiada za płatności w danym sklepie.

  • 185. Data: 2010-07-26 20:42:45
    Od: Robert Jaroszuk <z...@n...iq.pl>

    On 07/26/2010 05:51 PM, witek wrote:

    > Ale co z tego faktu wynika?

    To że nie należy pisać reklamacji do wydawcy karty, tylko do instytucji
    obsługującej płatności w danym sklepie.

    Żeby było "obrazkowo" - jak Ci pani w salonie plusa odmówi wykonywania
    rozmów krótszych niż 20 minut to poskarżysz się do Nokii czy do Polkomtela ?

  • 186. Data: 2010-07-26 20:43:57
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2010-07-26 17:45, witek pisze:

    > tylko takie jakie zostały zapisane w umowie, której nie jesteś stroną.

    Ale dlaczego nie jesteś stroną? Dostajesz gazetkę sklepiku "Grosik" zza
    rogu. W gazetce masz informację, że Grosik przyjmuje płatności kartami,
    a na innej stronie ofertę promocyjną bździągwy za 9,95. Idziesz do
    sklepu, prosisz o bździągwę i chcesz płacić kartą. I...

  • 187. Data: 2010-07-26 20:48:04
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2010-07-26 22:32, Krzysztof pisze:

    > A masz ją wpisaną w PKD? :)

    > Tego akurat nie wiem. Pojawiały się tu jednak głosy, że sklep nie ma
    > prawa do takiego działania.

    To chyba już zahacza o pośrednictwo finansowe i prawdopodobnie wymaga
    stosownej koncesji.

  • 188. Data: 2010-07-26 21:18:21
    Od: <s...@a...pl>

    > Ale Ty przecież nie świadczysz usługi pod tytułem "przyjmowanie zapłaty kartą
    > płatniczą" czy też "obsługa terminalu kart".

    "Obługa płatości kartą płatniczą" - subtelna, ale jednak różnica.

    > A kupujący nijak nie korzysta z takiej usługi. On tylko_płaci_w taki, a nie
    > inny sposób za kupowany u Ciebie towar.

    Płaci korzystając z formy, jaką dodatkowo - poza obowiązkowymi w PL - mu
    oferuję. Za jej obsługę kasuję.

    > Chyba nie dla wszystkich.
    > Jakoś multum sklepów nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za obsługę kart.

    Podobnie multum sklepów nie pobiera opłat za reklamówki-jednorazówki. A inne
    pobierają.

    > A masz ją wpisaną w PKD? :)

    Po co? Pakowania w reklamówki i zanoszenia do samochodów też nie mam wpisanych.

    > Tego akurat nie wiem. Pojawiały się tu jednak głosy, że sklep nie ma prawa do
    > takiego działania.

    Ale nikt nie podał *prawnego* zakazu. Wszystcy mówili o umowie między sprzedawcą
    a dostawcą usług do terminala.

> [...]
    > To tak, jakbyś pobierał opłatę za "obsługę kasy fiskalnej" albo opłatę za
    > usługę pt "przyjmowanie gotówki w bilonie".

    Nie obsługa kart płatniczych, a "Obługa płatości kartą płatniczą". Za "obsługę
    kasy fiskalnej" policzę, jak będę ją serwisował :) Zobacz, że niektóre firmy
    liczą sobie (np. operatorzy tel.) za wystawienie duplikatu faktury. Jest jakiś
    zakaz takiego postepowania? :)

  • 189. Data: 2010-07-26 21:35:57
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    <s...@a...pl> napisał

    > "Obługa płatości kartą płatniczą" - subtelna, ale jednak różnica.

    Ale nie mająca żadnego znaczenia w tej rozmowie.

    > Płaci korzystając z formy, jaką dodatkowo - poza obowiązkowymi w PL - mu
    > oferuję. Za jej obsługę kasuję.

    Problem w tym, że godząc się (na podstawie umowy z bankiem) na przyjmowanie
    zapłaty kartą płatniczą, robisz to na ogólnie przyjętych warunkach, a nie
    dokładasz do tego swoich prywatnych, wymyślonych. Równie dobrze mógłbyś
    napisać "obsługujemy karty płatnicze, ale tylko wówczas, gdy klient zrobi
    jaskółkę". Zakazu nie ma, a mimo to nie sądzę, by taki warunek mógłby
    spotkać się z aprobatą sądu :)

    > Ale nikt nie podał *prawnego* zakazu. Wszystcy mówili o umowie między
    > sprzedawcą a dostawcą usług do terminala.

    Ale być może właśnie sama umowa uniemożliwia obwarowanie własnymi warunkami
    przez sklep obsługujący terminale.

    > Nie obsługa kart płatniczych, a "Obługa płatości kartą płatniczą".

    Jeden pies. Wiadomo o co chodzi :)
    Usług pt "obsługa płatności kartą płatniczą" też nie świadczysz, bo takowe
    nie istnieją.

    > Za "obsługę kasy fiskalnej" policzę, jak będę ją serwisował :)

    I nabijesz ją na paragon?

    > Zobacz, że niektóre firmy liczą sobie (np. operatorzy tel.) za
    > wystawienie duplikatu faktury. Jest jakiś zakaz takiego postepowania? :)

    Nie wiem, pierwszy raz słyszę o takim procederze.

    Pozdrawiam
    K.

  • 190. Data: 2010-07-26 21:51:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał

    > A czym się różni bilon od ciężarówki groszówek? :)

    wagą

    > W sensie - od jakiej kwoty i w jakim nominale zaczyna się już ta
    > sprzeczność?

    a pytaj sędziego

    > Rozumiem, czyli zależy to jedynie od "widzimisię" sądu?

    dokładnie tak.