  • 51. Data: 2007-12-16 08:16:42
    Temat: Re: Płatność kartą płatniczną
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    wiadomości news:5hte35-1e6.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > No właśnie. Rabat jest rabat. A że przypadkiem w takiej samej wysokości,
    > jak różnica w kosztach obsługi... ;)

    Czytam ten topik i zastanawiam się co grozi sprzedawcy, za zwiększanie ceny przy
    płaceniu kartą. Znam taki sklep, który to robi.

  • 52. Data: 2007-12-16 08:40:18
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sun, 16 Dec 2007 09:16:42 +0100, qwerty napisał(a):

    > Czytam ten topik i zastanawiam się co grozi sprzedawcy, za zwiększanie
    > ceny przy płaceniu kartą. Znam taki sklep, który to robi.

    Opisanie na grupie ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://Money.pl poleca ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 53. Data: 2007-12-16 11:39:34
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Olgierd pisze:

    > Opisanie na grupie ;-)

    Obecnie kara pieniężna o równowartości 1 000 - 5000 euro.

    Za tydzień dochodzi odpowiedzialność z ustawy o przeciwdziałaniu
    nieuczciwym praktykom rynkowym - grzywna w ramach ustalonych przez
    Kodeks wykroczeń.

    M.

  • 54. Data: 2007-12-16 11:40:56
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]

    No to przegapiłem

    > Skoro umowa zabrania doliczania prowizji z tytułu zapłaty kartą, a Ty
    > dajesz upust z tytułu zapłaty gotówką, do de facto doliczasz prowizje za
    > transakcję kartą.

    Robercie - raz piszesz o umowie, raz o ustawie ;-) Mogę poprosić o
    samookreślenie?

    M.

  • 55. Data: 2007-12-16 11:43:45
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    > Za tydzień dochodzi odpowiedzialność z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym
    > praktykom rynkowym - grzywna w ramach ustalonych przez Kodeks wykroczeń.

    A komu zgłaszać? Policji, czy jakieś rządowej instytucji? Może zmieńmy sytuację.
    Jest sklep, który dla zamówień internetowych ma ceny niższe, niż normalnie w
    sklepie. Nie ma odbioru osobistego (ew. za dopłatą). Czy to też jest zgodne z
    prawem?

  • 56. Data: 2007-12-16 12:25:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Robercie - raz piszesz o umowie, raz o ustawie ;-) Mogę poprosić o
    > samookreślenie?

    Faktycznie, moja wina. Więc już naprawiam :-)

    Wydawanie i obsługę kart płatniczych reguluje USTAWA z dnia 12 września
    2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych. W odniesieniu do
    omawianego przez nas problemu w ustawie znajdujemy kilka zapisów:

    Art. 7. Wydawca elektronicznego instrumentu płatniczego obowiązany jest
    ogłaszać w miejscu prowadzenia działalności lub przy użyciu innych środków
    publicznego komunikowania,
    1) stosowane stawki oprocentowania,
    2) wysokość pobieranych opłat i prowizji.
    Art. 9. Odmowa przyjęcia zapłaty przez akceptanta, o której mowa w art. 8
    ust. 1 pkt 4, może nastąpić w szczególności w przypadku:
    1) nieważności elektronicznego instrumentu płatniczego,
    2) zastrzeżenia elektronicznego instrumentu płatniczego,
    3) niezgodności podpisu na elektronicznym instrumencie płatniczym z
    podpisem na dokumencie obciążeniowym,
    4) odmowy okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość przez posiadacza lub
    użytkownika w przypadku określonym w art. 10 ust. 1, albo stwierdzenia
    posługiwania się elektronicznym instrumentem płatniczym przez osobę
    nieuprawnioną,
    5) niemożności uzyskania akceptacji dokonania operacji.
    Art. 11. Akceptant oznacza miejsce, w którym prowadzi działalność, w sposób
    umożliwiający jednoznaczne określenie, przy użyciu jakich elektronicznych
    instrumentów płatniczych można dokonywać u niego operacji.
    Art. 23. Wydawca informuje posiadacza o sposobie oznaczenia akceptantów
    oraz bankomatów i innych miejsc, w których może dokonywać operacji przy
    użyciu karty płatniczej.

    Jak widać wysokość pobieranych opłat i prowizji musi być ogłoszona w
    siedzibie wydawcy karty (art. 7), czyli w naszym wypadku przeważnie banku.
    Akceptant (sklep) nie może nie przyjąć zapłaty z tego powodu, że kupujący
    odmawia zapłaty wyższej, niż uwidoczniona na cenie należności za nabyty
    towar (art. 9), o ile oznaczył swój sklep w sposób przewidziany w art. 11,
    a zapodany posiadaczom stosownie do wart. 23 ustawy.

    Poza ta ustawą całe zagadnienie normuje sieć umów pomiędzy akceptantami,
    bankami rozliczeniowymi, bankami a klientami. Obciążanie prowizją klienta
    jest zatem niezgodne zarówno z tymi umowami, jak i z zacytowaną przeze mnie
    powyżej ustawą. Stąd wprowadziłem zamieszanie pisząc i o jednym i o drugim
    jednocześnie.

    Obciążenie prowizją poprzez jej mniej lub bardziej jawne doliczenie w
    szczególności pozostaje w sprzeczności z art. 9 ustawy i jako taka stanowi
    ominięcie ustawy.
    Przy okazji zastanawiam się już kompleksowo nad możliwym rozwiązanie
    problemu. Wydaje mi się, że jedynym sensownym sposobem pozostaje jednak
    reklamowanie odmowy akceptacji karty w swoim banku. tyle, ze na chwilę
    obecną banki mają to w głębokim poważaniu, a ustawodawca nie wymyślił
    żadnych sankcji za bezpodstawną odmowę akceptację karty albo niewywiązanie
    sie z umowy o bezprowizyjnych zakupach przez bank. Może kiedyś znajdzie to
    unormowanie w jakimś przepisie, bo robi się to nieco kłopotliwe.

  • 57. Data: 2007-12-16 16:07:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@t...waw.pl> napisał w wiadomości

    [...]
> [...]
    > Obciążenie prowizją poprzez jej mniej lub bardziej jawne doliczenie w
    > szczególności pozostaje w sprzeczności z art. 9 ustawy i jako taka stanowi

    No ale teraz rozważmy sytuację odwrotną - zniżka za płatność kartą. Wg.
    twojej interpretacji, możemy to uznać za prowzję za zapłatę gotówką, a to
    jest zabronione przez inną ustawę (ustawę o cenach?).

    Również zniżki dla seniorów (np. ile lat tyle rabatu, emeryci płacą taniej i
    tym podobne) będą mogły być interpretowane jako zwyżki dla tych młodszych.

    Kobiety wchodzą za darmo - prowizja za płeć męską. I tak dalej, i tak dalej.

    Rabat dla znajomego prezesa - prowizja za to że nie znasz prezesa :)

    Takie rozumowanie prowadzi do tego że każdy rabat jest omijaniem jakiejś
    ustawy i jest nielegalny.

    p. m.

  • 58. Data: 2007-12-16 17:48:29
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    mvoicem pisze:
> [...]
    >
    > Rabat dla znajomego prezesa - prowizja za to że nie znasz prezesa :)
    >
    > Takie rozumowanie prowadzi do tego że każdy rabat jest omijaniem jakiejś

    Nie widzę w rozumowaniu Roberta skutku pt. zakaz stosowania rabatu za
    płatność gotówką. Ustawa o cenach z kolei nakazuje, aby cena
    uwidoczniona na towarze była nie niższa niż ta, którą klient zapłaci
    przy kasie i to jeszcze w sposób "prosty i niebudzący wątpliwości".

    M.

    PS. A i tak cały czas się zastanawiam, czemu za bilet lotniczy za
    złotówkę trzeba wydać czasami i 500 zł :-(

  • 59. Data: 2007-12-16 18:01:43
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Nie widzę w rozumowaniu Roberta skutku pt. zakaz stosowania rabatu za
    > płatność gotówką.

    Przecież napisał to otwartym tekstem - sprytne rozwiązanie przedtawione
    przez Andrzeja Lawę zostało przez Roberta skrytykowane jako niesprytne, bo
    omijające ustawę. 2 posty wyżej głębiej to rozwinął.

    p. m.

  • 60. Data: 2007-12-16 18:22:08
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    mvoicem pisze:

    > Przecież napisał to otwartym tekstem - sprytne rozwiązanie przedtawione
    > przez Andrzeja Lawę zostało przez Roberta skrytykowane jako niesprytne, bo
    > omijające ustawę. 2 posty wyżej głębiej to rozwinął.

    Rozumiem, że chodzi o ustawę o elektronicznych środkach płatniczych?
    Problem w tym, że ona nie reguluje stosunku kupujący-akceptant

    M.