  • 21. Data: 2005-11-20 16:38:48
    Temat: Re: Płatność kartą
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Panoramx" <panoramx@int3ria_zamien_3_na_e.pl> napisał w
    wiadomości news:op.s0jjigihl2ms43@drottnar.lukasz...
    > Witam,
    > chciałbym się dowiedzieć, czy jest określone przepisami od jakiej
    kwoty
    > można płacić kartą płatniczą?
    > W różnych sklepach są różne kwoty minimalne, ale słyszałem, że takie
    > ograniczenia nie są zgodne z prawem.

    Informacja o ograniczeniach w zakresie obsługi kart by była prawnie
    skuteczna musi być umieszczona w taki sposób, by klient mógł się z nią
    zapoznać przed zakupami. A więc jeśli przy ofercie przyjmowania
    zapłaty kartami najczęściej znajdującej się na drzwiach wejściowych w
    formie nalepki z logo znajduje się wzmianka o tym, że nie realizują
    transakcji poniżej przykładowo 10 zł, to jest to jakieś tam szczególne
    uzgodnienie ze stronami umowy i jest dla klienta wiążące. W przeciwnym
    wypadku (czyli gdy takiego zastrzeżenia nie ma) odmowa przyjęcia
    zapłaty kartą daje takie same skutki, jak odmowa przyjęcia w ogóle
    zapłaty kartą, co już nie raz wałkowaliśmy. W tym wypadku problem jest
    po stronie sprzedawcy, a nie klienta.

    Inna sprawa, że z tego co wiem takie zastrzeżenia są niezgodne z
    umowami pomiędzy sklepami, a firmami dokonującymi rozliczeń.
    Generalnie, ponieważ my jako klienci umowę o obsługę kart mamy z
    bankiem, to tam należało by zgłaszać w tej sprawie reklamacje. Czy to
    coś da? Trudno powiedzieć, bo to z kolei sprawa cywilna pomiędzy
    centrum rozliczeniowym, a sklepem. Podejrzewam, że jak na ten sam
    punkt wpłynie kilka reklamacji, to ktoś się tym zainteresuje.

    Od strony prawno-karnej, jeśli sprzedawca bez uzasadnionego powodu
    odmawia dokonania sprzedaży towaru, to dopuszcza się wykroczenia.
    Odmowa akceptacji karty z powodu zbyt niskiej kwoty, która nie jest
    oznaczona w sposób widoczny przy wejściu do sklepu jest w mojej ocenie
    bezpodstawna. Teoretycznie można wezwać Policję, która powinna ukarać
    sprzedawcę albo pouczyć. Poza Policją zagadnienie znajduje się w
    zainteresowaniu Inspekcji Handlowej, ale jej się telefonicznie wezwać
    nie da, bowiem nie pełnią oni całodobowych służb pozwalających na
    dynamiczne reagowanie.

  • 22. Data: 2005-11-20 16:50:36
    Od: scream <n...@p...pl>

    Heming napisał(a):
    > IMHO informacja, że przyjmuje karty jest tylko informacją, a nie
    > zobowiązaniem.

    Hm, "Tu akceptujemy karty płatnicze (i loga kart)"...

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 23. Data: 2005-11-20 17:10:35
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    witek wrote:

    > ma prawo.

    Podstawa prawna jakas oczywiscie na to jest?

    --
    W kraju rzadzonym przez duzych zlodziei mali złodzieje tylko
    dostosowują się do reguł ....................... http://tiny.pl/xxfl

  • 24. Data: 2005-11-20 17:27:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Nie do końca. Odmówic płatności GOTÓWKĄ może, na podstawie
    > szczególnych przepisów, chociażby ustawy o swobodzie działalności
    > gospodarczej - 15 tys. euro

    Ten limit obowiązuje gdy stroną transakcji jest inny
    przedsiębiorca. Jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności
    mogę zapłacić gotówką nawet 100tys euro i sklep nie może odmówić.
    Pomijam wygodę takiego sposobu.

  • 25. Data: 2005-11-20 17:37:26
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    mariposa doux napisał(a):

    [...]

    > Podstawa prawna jakas oczywiscie na to jest?

    Podstawa prawna jest taka ze srodkiem platniczym w Polsce sa
    zlotowki ;) Cala reszta zalezy od dobrej woli sprzedawcy.

    Po za tym radze zajrzec do archiwum grupy, temat przewijal
    sie tu juz kilka razy.

    j.

  • 26. Data: 2005-11-20 17:40:27
    Od: scream <n...@p...pl>

    januszek napisał(a):
    > Podstawa prawna jest taka ze srodkiem platniczym w Polsce sa
    > zlotowki ;) Cala reszta zalezy od dobrej woli sprzedawcy.

    Oczywiście wtedy, kiedy przy wejściu do sklepu nie krzyczy do Ciebie
    "hej, możesz u mnie zapłacić muszelkami i paciorkami, nie tylko pieniędzmi".

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 27. Data: 2005-11-20 17:46:56
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    scream wrote:

    > Oczywiście wtedy, kiedy przy wejściu do sklepu nie krzyczy do Ciebie
    > "hej, możesz u mnie zapłacić muszelkami i paciorkami, nie tylko pieniędzmi".

    Ano wlasnie. Jak przy wejsciu widze znaczek Visa to wiem, ze czy jestem
    w Kefirku czy w greckiej kfejce to moge zaplacic karta, ktora mam w
    portfelu... Po to sa te naklejki. Jak si enie podoba, moze je zdrapac i
    nikt zlego slowa nie powie...

  • 28. Data: 2005-11-20 17:55:11
    Od: scream <n...@p...pl>

    mariposa doux napisał(a):
> [...]
    > w Kefirku czy w greckiej kfejce to moge zaplacic karta, ktora mam w
    > portfelu... Po to sa te naklejki. Jak si enie podoba, moze je zdrapac i

    Nie chodzi o same naklejki, ale o to, że zazwyczaj przy tych naklejkach
    jest napisane "Akceptujemy płatności kartą/kartami". Pozatym - co w
    wypadku usług? Np. idę do restauracji, najem się za 500 zl i potem
    kelner mi mówi, że kartą zapłacić nie mogę (mimo naklejek przy wejściu)?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 29. Data: 2005-11-20 18:03:38
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    scream wrote:

    > Nie chodzi o same naklejki, ale o to, że zazwyczaj przy tych naklejkach
    > jest napisane "Akceptujemy płatności kartą/kartami".

    No ja zrobilem skrot myslowy.

    > Pozatym - co w
    > wypadku usług? Np. idę do restauracji, najem się za 500 zl i potem
    > kelner mi mówi, że kartą zapłacić nie mogę (mimo naklejek przy wejściu)?

    "To w takim razie dziekuje, do widzenia!" :):):)

  • 30. Data: 2005-11-20 19:00:38
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    mariposa doux napisał(a):

    > Ano wlasnie. Jak przy wejsciu widze znaczek Visa to wiem, ze czy jestem
    > w Kefirku czy w greckiej kfejce to moge zaplacic karta, ktora mam w
    > portfelu... Po to sa te naklejki.

    Podasz podstawe prawna? ;P

    j.