  • 1. Data: 2002-11-26 10:56:11
    Temat: Pismo Ministra Finansow z 1995
    Od: Monga <n...@p...fm>

    Poszukuje tresci pisma Ministerswa Finansow z 31 pazdziernika 1995 roku -
    PO 5/1-0788-3656/95. Na prawie sie nie znam prawie wcale, nie wiem gdzie
    moglabym to znalezc - na sieci mi sie nie udalo, Lexa nie mam - nie wiem
    zreszta czy tam to moglabym znalezc czy nie. W kazdym razie jezeli ktos
    gdzies ma tresc tego pisma lub wie gdzie moge je znalezc to bardzo bym
    prosila o pomoc :)

    No i z gory dziekuje.

    Pozdrawiam,
    Monika

  • 2. Data: 2002-11-26 11:06:55
    Temat: Re: Pismo Ministra Finansow z 1995
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > zreszta czy tam to moglabym znalezc czy nie. W kazdym razie jezeli ktos
    > gdzies ma tresc tego pisma lub wie gdzie moge je znalezc to bardzo bym

    MINISTERSTWO FINANSÓW
    Warszawa, 1995.10.31 Departament Podatków Bezpośrednich i Opłat
    Nr PO 5/1-0788-3656/95

    W odpowiedzi na pismo z dnia 28.03 i 9.06.1995 r. dotyczące podatku dochodowego
    od osób fizycznych Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje.Zgodnie z art. 12
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z
    1993 r. Nr 90, poz. 416 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego,
    stosunku pracy, pracy nakładczej uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne
    oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze, bez względu na źródło finansowania
    tych wypłat i świadczeń, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za
    pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo
    odpłatnych.

    Z informacji przedstawionych z 28 marca br. wynika, że zakład pracy:
    -wykupił kapitałowe ubezpieczenie na życie dla swoich pracowników,
    -opłaca składki należne od tych ubezpieczeń,
    -jest właścicielem polisy,
    -jest jedynym podmiotem wskazanym jako uprawniony do otrzymania całego
    świadczenia ubezpieczeniowego w przypadku śmierci pracownika.
    W przedstawionej sytuacji (czyli gdy cała suma na jaką opiewa polisa zostaje
    wypłacona zakładowi pracy) - wartość płaconych składek przez zakłady pracy na
    ubezpieczenie pracownika nie stanowi przychodu pracownika i nie podlega
    opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

    Jednakże omówionej wyżej sytuacji nie obrazuje wzór umowy ubezpieczenia
    przesłany przy piśmie Towarzystwa z dnia 9.06.br. We wzorze tym figurują:
    -jako przedmiot ubezpieczenia: życie osoby ubezpieczonej i następstwa
    nieszczęśliwych wypadków,
    -jako ubezpieczony: Jan Kowalski (pracownik),
    -jako ubezpieczający: "..." sp. z o.o. (zakład pracy),
    -jako uposażeni główni: Elżbieta Kowalska (członek rodziny pracownika),
    -jako uposażeni zastępczy: Sabina Kowalska (członek rodziny pracownika).
    Zgodnie z § 1 Ogólnych warunków uniwersalnego ubezpieczenia na życie plus
    (również przesłanych przy piśmie Towarzystwa z 9.06.1995 r.) definicja
    "uposażony" - oznacza osobę uprawnioną do otrzymania świadczenia na wypadek
    śmierci ubezpieczonego.Z przesłanego wzoru umowy jednoznacznie wynika, iż w
    przypadku śmierci Jana Kowalskiego świadczenie otrzyma - nie ubezpieczający
    "..." Sp. z o.o. lecz Elżbieta Kowalska jako uposażony główny (lub Sabina
    Kowalska jako uposażony zastępczy).
    Jeżeli zatem zakład pracy: ubezpieczył swego pracownika na życie i od następstw
    nieszczęśliwych wypadków oraz opłaca składki należne od tych ubezpieczeń lecz
    nie jest uprawniony do otrzymania wszelkich uprawnień wynikających z zawartej
    umowy ubezpieczenia - wówczas wartość składek płaconych przez zakład pracy na
    powyższe ubezpieczenie stanowi przychód pracownika podlegający, zgodnie z art.
    12 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
    fizycznych.Ministerstwo Finansów przeprasza za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi

    Pozdrawiam,

    Ciacho