  • 361. Data: 2005-10-17 11:13:59
    Temat: Re: Pielęgniarki i fotograf
    Od: Jacek Krzyzanowski <j...@p...pl>

    Morgael <m...@g...com> napisali:

    > Laboludek nie poinformował organów ścigania - tu też nie podlega
    > dyskusji nawet ewentualna opieszałość organów ścigania. Winnien ponieść
    > karę.

    ROTFL :DDD
    Za niepoinformowanie o przestepstwie, ktorego nie bylo?
    Masz ciekawy tok rozumowania...

    . KRZYZAK jacek.krzyzanowski maupa pkpik.pl .
    . Skierniewice .
    ............................................... ICQ 141058219 .

  • 362. Data: 2005-10-17 11:17:57
    Od: Jacek Krzyzanowski <j...@p...pl>

    castrol <j...@w...blumen.pl> napisali:

    > Teoretycznie tak

    Tak samo teoretycznie autorem zdjecia jest laborant. Wiec mogl sobie z nim
    robic co chcial. Ustawa nie definiuje przeciez czy autor to ten co wciska
    guziczek w idiotenkamerze.

  • 363. Data: 2005-10-17 11:18:52
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Olgierd wrote:

    > Nie przujmuję tego za dogmat Robercie, w prawie nie ma dogmatów.
    > Rozumiem, że innym dogmatem miałoby być to, że każdy program komputerowy
    > jest utworem podlegającym ochronie.

    Tylko że takie są przepisy. Robert ma rację. Inna sprawa, że istnieje
    raczej mała szansa, żeby autorki zdjęć wystąpiły do sądu cywilnego o
    ochronę praw autorskich.

    A nawet jeśli, to oczywiście nie można porównywać ochrony praw
    autorskich z przestępstwem narażenia na niebezpieczeństwo.
    Czyli nie można powiedzieć, że one były złe, ale on też nie jest lepszy.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 364. Data: 2005-10-17 11:20:35
    Temat: Re: Pielegniarki i fotograf
    Od: Jacek Krzyzanowski <j...@p...pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisali:

    > I automat kadruje ujęcie i ustawia ludzi?

    A gdzie jest w ustawie napisane, ze autorem zdjecia jest ten, co kadruje i
    wciska guziczek w malpce?
    Moze jednak ten, co wywoluje?
    Wiesz, czy tylko ci sie wydaje?

  • 365. Data: 2005-10-17 11:27:53
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie>

    "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał(a):

    > Mozna przyjac ze osoba fotografujaca zbywa sie wszelkich praw majatkowych

    > do
    > dziela i ty mozesz nim rozporzadzac - ale prawa autorskie osobiste sa
    > nadal
    > wlasnoscia osoby ktora zdjecia ci robila

    Nie ma domniemania przeniesienia praw autorskich, wymagana jest forma
    piśmienna pod rygorem nieważności. Nie sposób nawet domniemywać licencji na
    korzystanie z takiego zdjęcia.

    --
    Olgierd

  • 366. Data: 2005-10-17 11:31:29
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Całkiem z całą pewnością nie. Odpowiedzialność dyscyplinarna i
    > zawodowa pozostanie, choćby to zrobiły na prośbę ofiary. Natomiast
    > bardzo poprawi się ich pozycja w procesie karnym i wzrośnie szansa na
    > jakąś karę w zawieszeniu.
    No nie jestem taka pewna. W końcu jeśli interesy dziecka będzie
    reprezentował prokurator, to co da "dogadanie się" z rodzicami?

    Załatwi to również sprawę roszczeń
    > odszkodowawczych. Bo choć pielęgniarki mają ubezpieczenie OC, to chyba
    > nie obejmuje ono celowe działania. A przecież to, co zrobiły trudno
    > nazwać błędem medycznym. To po prostu głupota.

    Sprawę roszczeń faktycznie załatwi, jeżeli rodzice tego dziecka, które
    było na zdjęciu nie będą o żadne odszkodowanie występować.

    A to co zrobiły było działaniem celowym, głupim i absolutnie nie mającym
    związku z leczeniem, więc oczywiście, że odpowiadają same i nie tylko
    OC, ale nawet ograniczona odpowiedzialność zakładu pracy tu nie działa.
    Sprawa z błędami medycznymi nie ma natomiast żadnego związku.

  • 367. Data: 2005-10-17 11:37:49
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <j...@p...pl> napisał w
    wiadomości

    > Tak samo teoretycznie autorem zdjecia jest laborant. Wiec mogl sobie z nim
    > robic co chcial. Ustawa nie definiuje przeciez czy autor to ten co wciska
    > guziczek w idiotenkamerze.

    Nie rob z siebie debila, bo zakladam ze czytac ze zrozumieniem potrafisz.

    Juz wielokrotnie zostalo tu napisane co jest przedmiotem praw autoraskich i
    kto jest ich wlascicielem.

    Pisalem teoretycznie bo logiczne jest ze jesli prosimy kogos o zrobienie nam
    zdjecia na tle morza, to takiego kogos nie bedziemy prosili o zrzekniecie
    sie majatkowych praw autorskich - choc, teoretycznie powinnismy to zrobic.

    Dla Ciebie jeszcze raz, abys pojal wreszcie co jest chronione prawem
    autorskim i kto jest ich autorem:

    Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe),
    2) plastyczne,
    3) fotograficzne,
    4) lutnicze,
    5) wzornictwa przemysłowego,
    6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
    7) muzyczne i słowno-muzyczne,
    8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
    9) audiowizualne (w tym wizualne i audialne).
    3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby
    miał postać nie ukończoną.
    4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek
    formalności.

    Czego tu nie rozumiesz?? Mysle ze twoje watpliwosci co do laboranta powinien
    rozwiac punkt 3, gdzie czarno na bialym masz napisane kiedy powstaje utwor -
    nie w momencie jego wyewolania, tylko w momencie zapisania tego na kliszy
    czy na karcie pamieci

    Jacek

  • 368. Data: 2005-10-17 11:39:33
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Xena wrote:

    > A rodzice czy szpital dysponują zdjęciami tych dzieci w wieku kiedy leżały
    > na oddziale?

    Pewnie tak. Już zgłosili się rodzice twierdzący, że to ich dziecko jest
    na zdjęciu i dysponujący sporą ilością zdjęć maluszka, także z czasów,
    kiedy leżał w inkubatorze. Nota bene twierdzą, że to było wtedy
    najdrobniejsze dziecko w szpitalu - co wyjaśnia, że właśnie ono zostało
    wybrane do zdjęć.

    > Czarno to widzę. Czyli brak ustalenia, które to konkretnie było dziecko nie
    > spowoduje ukarania tych pielęgniarek?

    Słuchaj, to tylko nam się wydaje, że one są takie same. Podobnie jak
    mamy problem z rozpoznawaniem Chińczyków. W rzeczywistości każde dziecko
    jest inne i ustalenie, które to było naprawdę nie jest wcale aż takie
    trudne.

  • 369. Data: 2005-10-17 11:49:58
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Xena wrote:

    > W jaki sposób i jaki biełgy może ustalić, że zmarło własnie to dziecko i że
    > jego śmierć była następstwem niefrasobliwych działań pielęgniarek? Poważnie

    To nie musi być tak, że zmarłe dziecko to jest koniecznie to na zdjęciu,
    żeby można było oskarżyć pielęgniarki.
    Czasem do skazania dochodzi w procesie poszlakowym. I wtedy taką
    poszlaką byłby fakt, że one bawiły się w ten sposób. Drugą pogorszenie
    stanu dziecka akurat po ich dyżurze. A biegły tylko ustala, na ile
    prawdopodobne jest, że to akurat było przyczyną śmierci.

    Oczywiście jeśli okaże się, że dziecko, które zmarło było na zdjęciu, to
    ten związek byłby wyraźniejszy. Jednak ponoć już zgłosili się rodzice
    dziecka ze zdjęć i ono żyje.

  • 370. Data: 2005-10-17 11:54:12
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie>

    Marta Wieszczycka <m...@N...pl> napisał(a):

    > Tylko że takie są przepisy. Robert ma rację. Inna sprawa, że istnieje
    > raczej mała szansa, żeby autorki zdjęć wystąpiły do sądu cywilnego o
    > ochronę praw autorskich.

    Przepisy są jasne, spór dotyczy wykładni - czyli tego, czy można dowolnie
    pominąć treść art. 1 ust. 1 tam gdzie mowa o indywidualności i charakterze
    twórczym utworu.
    Jakbyśmy patrzyli na świat oczami tak szerokiej ochrony to w zasadzie
    wszystko stanowiłoby naruszenie praw - np. ja naruszałbym Twoje cytując
    Twój "utwór" powyżej.

    --
    Olgierd