  • 11. Data: 2002-11-20 21:18:11
    Temat: Re: Pakiet ubezpieczeniowy w koszty ?
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:argsgg$74l$4@news.tpi.pl...
    > Nie zawsze wystarczy kodeks cywilny. Zresztą po co ma wystarczać? Stronami
    > ubezpieczenia są właściciele - wszyscy! Polisa, to umowa ubezpieczenia.

    1.
    Stronami ubezpieczenia są:
    a) ubezpieczyciel (może być wielu => koasekuracja)
    b) ubezpieczający (również może być wielu)
    Dla ubezpieczeń majątkowych ubezpieczającym może być oczywiście właściciel
    (właściciele), ale też posiadacz zależny lub inna, dowolna osoba posiadająca
    gestię ubezpieczeniową lub interes ubezpieczeniowy (zależnie od rodzaju
    umowy). Można również zawrzeć umowę ubezpieczenia na rzecz osoby trzeciej
    (właściwą lub na cudzy rachunek).
    Jeśli umowa została zawarta przez jednego ze współwłaścicieli i nie
    zaznaczono, iż umowa odtyczy części interesu ubezpieczeniowego to w części
    odpowiadającej udziałowi innych współwłaścicieli umowa ma charakter umowy na
    rzecz osoby trzeciej (tej właściwej chyba, że współwłaściciele ci również
    opłacali składkę). W tym momencie wystarczą już przepisy KC stwierdzające
    m.in., iż odszkodowanie należne jest ubezpieczonemu (nie ubezpieczającemu) a
    w naszym przypadku obu ubezpieczonym (z których jeden jest również
    ubezpieczającym) - współwłaścicielom auta.
    Proste, nieprawdaż?
    2.
    Popełniasz dość istotny a powszechny błąd.
    Polisa jest jedynie "dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy
    ubezpieczenia" a nie samą umową.
    Inna rzecz, że ze względu na oszczędność papieru w niektórych (ale tylko
    niektórych) przypadkach _druk_ polisy jest również umową.
    Ciekawostką jest, iż w większości przypadków w ubezpieczeniach na życie
    umowa nie ma formy pisemnej a właśnie jedynym dokumentem potwierdzającym jej
    zawarcie jest polisa.

    > Zgodnie z kodeksem cywilnym, umowa powinna określać strony umowy -
    > wszystkie, a nie tylko niektóre z nich. Nie musi nic nikomu wystarczać.

    Oczywiście masz rację.
    Stronami naszej umowy ubezpieczenia jest zakład ubezpieczeń i ten ze
    współwłaścicieli, który zawarł umowę. Co nie przeszkadza, że chroni ona obu
    współwłaścieli.. Cuda? Nie. Prawo.

    > Obowiązkiem sporządzającego umowę jest wpisanie jej stron, tj. w tym
    wypadku
    > wszystkich współwłaścicieli. I nie ma potrzeby, by tego nie czynić, a
    > później poszukiwać rozwiązania z powstałej sytuacji. Wystarczy pewna
    > staranność w sporządzaniu umowy.

    1.
    A kto niby ma sporządzić tę umowę? Ubezpieczyciel? A gdzie równość stron?
    Jaki przepis (ustawowy!!!) na ubezpieczyciela nakłada taki obowiązek? A
    jeśli współwłaściciel zawierający umowę nie ujawni, iż jest jedynie
    współwłaścicielem?...
    2.
    Oczywiście nie ma przeszkód, by podać wszystkich współwłaścicieli i
    rzeczywiście dla wszystkich zainteresowanych będzie to rozwiązanie
    najbardziej klarowne. Nie jest to jednak konieczne. I bynajmniej nie trzeba
    później "poszukiwać rozwiązania". Uwierz, iż twórcy KC byli myślącymi i dość
    przewidującymi ludźmi..

    Pzdr
    Brodek

    --
    O ubezpieczeniach:
    http://hydepark.ryzyko.pl/

  • 12. Data: 2002-11-21 00:02:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Boję się, że za bardzo teoretycznie podszedłeś do sprawy, choć trudno
    odmówić Ci racji. Faktycznie, polisa, to nie umowa ubezpieczenia, tylko
    papier zawierający treść umowy ubezpieczenia. Po co to tak komplikować? No i
    co to zmienia w praktyce? Z tego co piszesz, to wynika, że umowa zakupu
    samochodu, to nie jest umowa, tylko kawałek papieru zawierający treść umowy.
    Też prawda!

    Przyznaję Ci rację, że trochę się zagalopowałem z tymi stronami umowy.
    Faktycznie chyba umowa jest zawierana pomiędzy tym, kto przyszedł do
    ubezpieczyciela, a ubezpieczycielem. Jeśli ubezpieczający nie jest
    właścicielem samochodu, to po prostu zawiera umowę na rzecz właścicieli, ale
    ci stronami umowy nie są, bo mogą o niej nawet nie wiedzieć. O tym nie
    pomyślałem zbytnio spłycając sprawę.

    Wziąłem do ręki polisę od mojego samochodu (PZU). No ale w polisie jest
    rubryka "właściciel pojazdu", a nie "strona umowy". Skoro tak, to jeśli jest
    nas troje, to chyba zasadnie wpisano wszystkich, a nie tylko jednego. To
    przecież nie jest błąd. Zresztą przy polisie OC nie ma to większego
    znaczenia praktycznego, bowiem i tak sam z tego pieniążków nie wezmę. Ale
    oczywiście w ogólnym wypadku masz rację.

    No ale skoro tak jesteś "obryty" to powiedz mi: Jeśli stroną umowy jest
    ubezpieczający, a nie właściciel pojazdu, to komu należy się zwrot składki w
    wypadku wcześniejszego rozwiązania umowy ubezpieczenia? Ubezpieczającemu czy
    właścicielowi pojazdu? No i kto może taką umowe wypowiedzieć? Czy właściciel
    pojazdu, który umowy nie zawierał może przyjść do ubezpieczyciela i
    powiedzieć, że juz ubezpieczenia nie chce? No i co ze zmianą
    ubezpieczyciela. Kto może złożyć stosowne oświadczenie?

    Zaczynam się zastanawiać, czy to nie jakaś luka w prawie? Czy jednak
    zawierający umowę nie powinien sie legitymowac upoważniniem osoby, na rzecz
    której umowę zawiera. Przecież w niektórych wypadkach umowa taka powoduje
    skutki prawne również dla osoby, na której rzecz umowę się zawiera, a jednak
    nikt jej o opinię w tej sprawie nie pyta. Choćby sprawy zniżek?

    Z góry dziękuję!

  • 13. Data: 2002-11-21 07:11:00
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

> [...]
    > powiedzieć, że juz ubezpieczenia nie chce? No i co ze zmianą
    > ubezpieczyciela. Kto może złożyć stosowne oświadczenie?

    Generalnie wszelkie prawa związane z zawartą umową (z wyjątkiem mozliwosci
    otrzymania świadczenia) związane są z osobą ubezpieczającego. Ubezpieczony
    może jedynie zrzecz się prawa do świadczenia.
    W szczególnym przypadku OC komunikacyjnego trzeba jeszcze pamiętać, że do
    ubezpieczenia pojazdu zgodnie z Rozporządzeniem MF zobowiązany jest
    posiadacz a nie właściciel pojazdu.

> [...]
    jednak
    > nikt jej o opinię w tej sprawie nie pyta. Choćby sprawy zniżek?

    W praktyce wiele zakładów ubezpieczeń wymaga jakiegoś powiązania z
    ubezpieczającego z ubezpieczonym (w szczególności w ubezpieczeniach na
    życie). Ma to zresztą oparcie tzw. doktrynie. To tak na wszelki wypadek by
    nie ubezpieczać osoby, której właśnie chcemy zrobić krzywdę...
    Sama umowa na zniżki nie powinna mieć wpływu chyba, że sprawcą szkody jest
    sam ubezpieczony...

    Inna rzecz, że czasem standardowe druki i warunki ubezpieczycieli są tak
    skonstruowane, że nie obejmują bardziej skomplikowanych przypadków. Wtedy
    trzeba wpisywać odpowiednie rzeczy w uwagach lub tworzyć warunki szczególne.

    Pzdr
    Brodek

    --
    O ubezpieczeniach: