  • 1. Data: 2004-11-08 10:31:23
    Temat: PRAWA AUTORSKIE NA WWW?
    Od: "red" <g...@g...pl>

    Prowadze serwis internetowy, kilka dni temu zamiescilismy zdjecie (a raczej
    tylko odnosnik do niego, gdyz fizycznie nie znajdowalo sie na naszym
    serwerze)jako ilustracje informacji z informacja kto jest autorem zdjecia i
    do kogo naleza prawa autorskie.
    Dzisiaj autor zdjecia domaga sie ode mnie odszkodowania na podstawie
    artykułu 79 paragraf 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    Co w takiej sytuacji? Bede wdzieczny za wszelakie wskazowki.

  • 2. Data: 2004-11-08 10:43:45
    Temat: Re: PRAWA AUTORSKIE NA WWW?
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    red pisze:

> [...]
    > artykułu 79 paragraf 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    > Co w takiej sytuacji? Bede wdzieczny za wszelakie wskazowki.

    samo "na podstawie" nic nie znaczy..

    CO ow autor Wam zarzuca ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-11-08 11:10:57
    Od: "red" <g...@g...pl>

    Caly tekst zarzutu:

    "Na stronie internetowej serwisu , przy informacji opublikowanej dnia 3
    listopada 2004 zostało umieszczone przez Państwa zdjęcie mojego autorstwa.
    Można je zobaczyć pod poniższym adresem

    http://www.***********

    W związku z tym, że zdjęcie to zostało opublikowane w trybie bezumownym, na
    podstawie artykułu 79 paragraf 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych żądam zapłacenia mi 300 PLN. Jest to 3-krotna stawka za
    publikacje takiego zdjęcia na podstawie cennika ZPAF. "

  • 4. Data: 2004-11-09 03:32:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cmnhtr$ja8$1@inews.gazeta.pl>, red wrote:
> [...]
    > artykułu 79 paragraf 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    > Co w takiej sytuacji? Bede wdzieczny za wszelakie wskazowki.

    Hmmm, ciekawy przypadek. Mam spore wątpliwości czy są podstawy do takiego
    roszczenia skoro zdjęcie nie jest na waszym serwerze. Autor z pewnościa może
    domagac się czego się domaga od tego kto to zdjęcie opublikował a nie od tego
    kto podaje informacje gdzie ta publikacja się znajduje. Samo uwidocznienie
    zdjęcia (w przypadku ogólnym) następuje za sprawą przegladarki, więc właściciel
    serwera z samym odnośnikiem i tutaj nie bierze w tym udziału.
    Odpisz mu może stosując taka argumentację i niech uzasadni gdzie nastapiło
    naruszenie praw autorskich.

    (nie jestem prawnikiem)

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-11-09 09:08:37
    Od: "regent..." <r...@o...pl_TOTEZ>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:sndpmc.53n.ln@ziutka.router...

    > Hmmm, ciekawy przypadek. Mam spore wątpliwości czy są podstawy do
    takiego
    > roszczenia skoro zdjęcie nie jest na waszym serwerze.

    ja zrozumiałem, że zdjęcie _wyświetla_ sie po załadowaniu strony, nie
    po kliknięciu na link do niego
    a w ten sposób można zbudować cały serwis, nie posiadając praw do
    żadnej treści w serwisie

    zdjęcie zostało wykorzystane w publikacji
    tak mnie się wydaje...

    > (nie jestem prawnikiem)
    > --
    > Marcin

    też nie jestem...

    regent...

  • 6. Data: 2004-11-10 02:50:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cmq18v$s6o$1@atlantis.news.tpi.pl>, regent... wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    > takiego
    > ja zrozumiałem, że zdjęcie _wyświetla_ sie po załadowaniu strony, nie
    > po kliknięciu na link do niego

    Ja też, ale to nie zmienia faktu że on tych materiałów nie skopiował, nie
    ma ich nigdzie u siebie, a formalnie sama publikacja dokonywana jest za
    pomocą przeglądarki która równiez jego nie jest.

    > a w ten sposób można zbudować cały serwis, nie posiadając praw do
    > żadnej treści w serwisie

    Owszem. Zdaje sobie sprawę, że brzmi to wszystko dosyć dziwnie.

    Per analogia: ktoś nadaje nielegalny (w sensie PA) program TV. Ty
    posiadasz antenę. Przychodzi gość z własnym odbiornikiem i się do niej za
    Twoja zgoda podłącza. Czy łamiesz prawo autorskie?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-11-10 08:19:05
    Od: "regent..." <r...@o...pl_TOTEZ>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:3lvrmc.eiq.ln@ziutka.router...

> [...]
    za
    > pomocą przeglądarki która równiez jego nie jest.

    czy tzn. że ukradł przeglądarkę??? kopia "robi się" na żądanie...
    pomyłka, to nie o przeglądarkę chodzi...
    To On skorzystał z czyjejś pracy (link czy kopia, wypada!!! zapytać o
    zgodę)
    i wykorzystał to w swojej pracy (ilustracja do tekstu)

> [...]
    niej za
    > Twoja zgoda podłącza. Czy łamiesz prawo autorskie?

    a masz abonament?;)

    może lepsza analogia

    wydaję książkę (mogę zlecić) z nie swoich materiałów, na nie swojej
    maszynie
    i osiągam korzyść (moge nawet napisać kto jest prawdziwym autorem).
    Czy złamałem prawo aut.???

    to tyle jak to odbieramy,
    może jedank pomoc merytoryczna bardziej by się przydała

    > --
    > Marcin

    regent...

  • 8. Data: 2004-11-10 08:49:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cmsio8$2vh$1@atlantis.news.tpi.pl>, regent... wrote:
> [...]
    > za
    > czy tzn. że ukradł przeglądarkę??? kopia "robi się" na żądanie...
    > pomyłka, to nie o przeglądarkę chodzi...

    Nie specjalnie wiem prawdę mówiąc o czym tu konkretnie piszesz...
    Objaśnisz na spokojnie?

    > To On skorzystał z czyjejś pracy (link czy kopia, wypada!!! zapytać o
    > zgodę)

    Zauważyłeś nazwę grupy? Mówimy o aspektach prawnych, nie moralnych.

    > i wykorzystał to w swojej pracy (ilustracja do tekstu)

    Apropos, tu przydałyby się konkrety, bo można uzyć czyjeś materiały w
    swojej pracy (bez zgody autora) pod pewnymi warunkami i jest to jak
    najbardziej legalne.

    > niej za
    > może lepsza analogia

    A co złego w mojej?

    > wydaję książkę (mogę zlecić) z nie swoich materiałów, na nie swojej
    > maszynie
    > i osiągam korzyść (moge nawet napisać kto jest prawdziwym autorem).
    > Czy złamałem prawo aut.???

    Ty nie. Wydawca złamał. No chyba że w umowie z wydawcą zadeklarowałeś że
    masz do tych materiałów prawa.
    Ponadto nie wydruk/wydanie jest tu pogwałceniem praw autorskich a dopiero
    rozpowszechnienie (nawet nieodpłatne). Jeśli ty to rozpowszechnisz to ty
    złamałeś prawo. Ale zwroc uwagę że rozpowszechniasz KOPIE. Tu nic takiego
    nie ma miejsca.

    > to tyle jak to odbieramy,
    > może jedank pomoc merytoryczna bardziej by się przydała

    No przecież ja cały czas merytorycznie, a ty mieszasz do tego etykę.
    Podważ proszę na gruncie prawa autorskiego moje rozumowanie lub podeprzyj
    się jakimś wyrokiem SN, bo że wypada zapytać to ja dobrze wiem.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2004-11-10 09:38:11
    Od: "regent..." <r...@o...pl_TOTEZ>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:dmksmc.96r.ln@ziutka.router...
    > Nie specjalnie wiem prawdę mówiąc o czym tu konkretnie piszesz...
    > Objaśnisz na spokojnie?

    może publikacja dokonuje się nie za sprawą przeglądarki, a serwera???

> [...]
    >
    > Apropos, tu przydałyby się konkrety, bo można uzyć czyjeś materiały
    > swojej pracy (bez zgody autora) pod pewnymi warunkami i jest to jak

    jakie to warunki??

    > A co złego w mojej?

    że "nadawcą" jest autor wątku?

    > Ty nie. Wydawca złamał. No chyba że w umowie z wydawcą
    zadeklarowałeś że
    > masz do tych materiałów prawa.

    w moim rozumieniu Wydawcą nie jest właściciel drukarni...

> [...]
    to ty
    > złamałeś prawo. Ale zwroc uwagę że rozpowszechniasz KOPIE. Tu nic

    czy On rozpowszechnia??
    czy powstają kopie??

    > No przecież ja cały czas merytorycznie, a ty mieszasz do tego etykę.

    "...wypada..." wtrąciłem dla zasady

    > Podważ proszę na gruncie prawa autorskiego moje rozumowanie lub
    podeprzyj
    > się jakimś wyrokiem SN, bo że wypada zapytać to ja dobrze wiem.

    rzeczywiście, brak argumentów :(

    > --
    > Marcin

    regent..
    (niedouczony...)

  • 10. Data: 2004-11-13 01:01:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cmsncd$62r$1@atlantis.news.tpi.pl>, regent... wrote:

    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    > wiadomości news:dmksmc.96r.ln@ziutka.router...
    > może publikacja dokonuje się nie za sprawą przeglądarki, a serwera???

    No z technicznego p. widzenia, zawsze za pomocą przeglądarki. Z tym że w
    przypadku mniej poplątanym, tj. jak ktoś skopiuje zdjęcie to ma je u
    siebie (komputerze na którym jest serwer) i wtedy można postawić mu zarzut
    że rozpowszechnia taką kopię bez odpowiedniego zezwolenia.

    > jakie to warunki??

    Np. jeśli publikacja ma formę analizy krytycznej, stanowi odrębną całość,
    a przytocznie służy tej analizie krytycznej. (Art. 29. u.1). Inaczej
    mówiąc jeśli zechcę napisać opracowanie nt. współczesne krajobrazy polskie
    w fotografiach internautów Podlasia, to mogę je zilustrować przykładowymi
    fotografiami bez pytania o zgodę ich autorów.

    > że "nadawcą" jest autor wątku?

    Autor wątku (ten któremu postawiono zarzut) nie jest nadawcą
    (przynajmniej technicznie).

    > takiego
    >
    > czy On rozpowszechnia??

    MZ nie.

    > czy powstają kopie??

    Technicznie tylko na docelowym komputerze. Jedyne co mi przychodzi jeszcze
    ewentualnie do głowy to bardzo ogólnie sformułowany Art. 35:
    Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    godzić w słuszne interesy twórcy.
    MZ w omawianym przypadku wydaje się, że narusza, ale też art. ten zawarto
    w Oddziale 3 w którym wymieniono co to jest ten dozwolony użytek (nie
    oznacza to, że jeśli czegoś nie wymieniono, to już na 100% nie można).

    Dalej, można by to pewnie jeszcze podciągnąć pod Art.16, gdzie mowa jest o
    rzetelności wykorzystania utworu (ale mam wrażenie, że ustawodawca miał na
    myśli inny przypadek) i prawa autora do nadzoru nad jego wykorzystaniem,
    oraz Art.17: Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje
    wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich
    polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    Tu się można zastanawiać czy takie linkowanie to jest pole eksploatacji
    utworu. Wydaje się że tak.

    Zerknij jeszcze tu:
    http://www.vagla.pl/skrypts/linki_aspekty_prawne.htm

    Też nie jest to aż tak klarownie zdefiniowane, mimo że to już prawnik :)

    --
    Marcin