  • 141. Data: 2009-11-11 21:09:14
    Temat: Re: PORD uwaga na ronda
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Nov 2009, GK wrote:

    > No i tu jest pies pogrzebany. Skoro auta nie były równolegle, to znaczy, że
    > auto na pasie zewnętrznym jechało szybciej niż to na wewnętrznym. A jeśli
    > tak, to kierowca złamał przepis mówiący o zakazie wyprzedzania z prawej na
    > nieoznaczonych dwóch pasach ruchu.

    99,8% kierowców zwalnia w momencie skręcania samochodem.
    Praktycznie nikt nie umie/nie chce przejechać ze stałą prędkością.
    Pisze Ci to rowerzysta (dla objaśnienia: rower przejeżdża mniej
    więcej ze stałą prędkością, samochody zwalniają do wyraźnie
    MNIEJSZEJ prędkości i przy tym na w miarę ciasnym skrzyżowaniu
    niejeden ewidentnie zajeżdża drogę).
    Do tego zachodzi geometria: zajechanie drogi nie wymaga nawet
    hamowania, sam fakt że składowa "wzdłuż" w miarę skręcania
    maleje, wystarczy żeby naruszyć art.25.1 w powiązaniu z .3

    > Według mnie mandat należy się obu kierującym. Jednemu za wyprzedzanie po
    > zewnętrznym

    Nie mamy zapisu z kamer, ale jakbym miał wierzyć opisom "statystycznie",
    to statystycznie ten z zewnątrz zwyczajnie zajechał drogę.

    pzdr, Gotfryd

  • 142. Data: 2009-11-11 21:42:11
    Od: Wiktor <...@...pl>

    MadMan pisze:

    > 1.

    Kierowca nr 2 nie ustąpił pierwszeństwa podczas wjazdu na rondo i
    uniemożliwił kierowcy nr 1 zmiany pasa na zewnętrzny w celu zjechania.
    Powinien wjechać na nie, dopiero kiedy nr 1 go minie, wtedy nie doszłoby
    do kolizji.

    Wiktor

  • 143. Data: 2009-11-11 21:48:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wiktor wrote:

> [...]
    > uniemożliwił kierowcy nr 1 zmiany pasa na zewnętrzny w celu zjechania.
    > Powinien wjechać na nie, dopiero kiedy nr 1 go minie, wtedy nie doszłoby

    a jak wydedukowałeś kto pierwszy wjechał na rondo i kto kogo
    wyprzedzał i kto jechał szybciej?

  • 144. Data: 2009-11-11 23:56:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Nov 2009, Wiktor wrote:

    > Kierowca nr 2 nie ustąpił pierwszeństwa podczas wjazdu na rondo

    Nie było o tym mowy.
    Skoro "było miejsce" i nie doszło do kolizji, to znaczy że nie
    było *potrzeby* stosowania przepisów o pierwszeństwie.
    Prawdą jest, że jakby jadący już rondem mu wtedy "przyrąbał", to
    (wjeżdżający) miałby przerąbane. I fakt zmiany pasa "w trakcie
    jazdy przed nosem" mógłby być trzeciorzędny.

    Po prawdzie, jest coś, czego nie wiemy: jeśli już jadący oświadczył
    że musiał istotnie zmienić kierunek jazdy np. przycierając
    o krawężnik, to wjeżdżający *mógł* wymusić mu w tym miejscu
    pierwszeństwo. Ale to by nie usprawiedliwiało *dalszych*
    zdarzeń: w szczególności "zaufanie" powinno być podważone,
    a na pewno (taki ciąg zdarzeń) nie pozwala niczego "egzekwować".

    Ale to szczegół.

    Mam pytanie na inny temat:

    > i uniemożliwił kierowcy nr 1 zmiany pasa na zewnętrzny w celu zjechania.

    wywiedź mi proszę taki obowiązek.
    Przepis poproszę, artykuł ew. paragraf, punkt...

    (oczywiście, nawet fakt "zobowiązania" jeszcze nie przesądza o pierwszeństwie!)

    pzdr, Gotfryd

  • 145. Data: 2009-11-12 12:11:10
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    castrol pisze:
    > Nie da sie jechac lewo.

    Da się. Np. z południa na zachód.

    > Czyli skrecic w prawo. Rondo to do seria skrzyzowan tylko i wylacznie w
    > prawo.

    Nie. Rondo to nie seria skrzyżowań, a 1 skrzyżowanie. O ruchu okrężnym.
    Tak jest nazwane w przepisach. Nic na to nie poradzę. Owszem, o wiele
    lepiej byłoby jakby było serią skrzyżowań typu T z łączącą je drogą
    jednokierunkową. To by rozwiązywało multum problemów i było logiczne.
    Ale cóż, PoRD mówi, że to 1 skrzyżowanie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 146. Data: 2009-11-12 12:12:20
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    witek pisze:
    > po rondzie, w kółko, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

    Nie, nie w kółko. Zbliżasz się do skrzyżowania z kierunku S i pilot na
    siedzeniu obok mówi ,,na tym skrzyżowaniu skręć w LEWO'' ponieważ
    chcecie dojechać do W.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 147. Data: 2009-11-12 12:12:40
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Da się. Np. z południa na zachód.

    ale nie da sie na rondzie skrecic w lewo, na rondzie mozesz skrecic tylkoi
    wylacznie w prawo

    > Nie. Rondo to nie seria skrzyżowań, a 1 skrzyżowanie. O ruchu okrężnym.
    > Tak jest nazwane w przepisach.

    tak jest nazwane i traktowane, ale jest odpowiednikiem wlasnie takiej seri
    skrzyzowan

  • 148. Data: 2009-11-12 12:13:55
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Nie, nie w kółko. Zbliżasz się do skrzyżowania z kierunku S i pilot na
    > siedzeniu obok mówi ,,na tym skrzyżowaniu skręć w LEWO'' ponieważ
    > chcecie dojechać do W.

    a widzisz roznice pomiedzy potocznym skrecic w lewo na skrzyzowaniu, a
    skrecaniu w lewo w mysl pord?
    bo ja widze ze ty nie wiedzisz i myli ci sie wszystko

  • 149. Data: 2009-11-12 12:18:42
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    szerszen pisze:

    Coś Ci zjada polskie znaki i bardzo źle się czyta Twoje wypowiedzi.

    > Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    > pytania egzaminacyjne nie sa wyznacznikiem stanu faktycznego, a niektore
    > pytania z pierwszej pomocy, to wrecz proszenie sie o nieszczescie

    Co nie tak z pytaniami PP?

    > nie, skrzyzowanie o ruchu okreznym, zwane rondem, nie jest skrzyzowaniem jak
    > kazde inne

    No. Jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Ale nadal da się na nim skręcić
    w lewo.

    > wyobrazni, to wyobraz sobie rondow jako np 3 wystepujace jedno po drugim
    > skrzyzowania typu T z droga z prawej strony, takze fizycznie nie da sie na
    > nim skrecic w lewo, bo nie wykonujesz takiego manewru, zawsze jest to manewr
    > skrecania w prawo, panial?

    Pozornie. Logika wskazuje, że tak powinno być traktowane rondo. Niestety
    PoRD traktuje je jako 1 skrzyżowanie, a nie serię.

    Jest jeszcze drugi problem rondowy: Który wjazd ma pierwszeństwo? Bo wg
    mnie wszystkie wjazdy są równorzędne i powinna działać reguła prawej
    ręki. Niestety w praktyce jest wolna amerykanka. Widziałem 3 sposoby:

    a) za stadem, póki jedzie dany wlot, to ten wlot jedzie, aż się skończy
    na nim korek.

    b) bo dawniej była tu droga główna kontra podporządkowana, to teraz
    wloty z dawnej głównej mają priorytet w oczach kierowców.

    c) kto się pierwszy wepchnie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 150. Data: 2009-11-12 12:22:37
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Co nie tak z pytaniami PP?

    np to, ze zmuszanie szarego kowalskiego, to usztywniania polamanej konczyny
    poszkodowanego, przytomnego, do ktorego jedzie wezwane pogotowie, prosi sie
    o nieszczescie, a w ekstremalnej sytuacji usmiercenie tego poszkodowanego

    > No. Jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Ale nadal da się na nim skręcić
    > w lewo.

    nie, mozna na nim skrecic tylko i wylacznie w prawo

    > Pozornie. Logika wskazuje, że tak powinno być traktowane rondo. Niestety
    > PoRD traktuje je jako 1 skrzyżowanie, a nie serię.

    co nie zmienia postaci rzeczy, ze ten pord o ktorym wspominasz, nie
    dopuszcza na rondzie skrecania w lewo, chyba ze to np angielski pord ;)

    > Jest jeszcze drugi problem rondowy: Który wjazd ma pierwszeństwo? Bo wg
    > mnie wszystkie wjazdy są równorzędne i powinna działać reguła prawej
    > ręki. Niestety w praktyce jest wolna amerykanka. Widziałem 3 sposoby:

    po tym wpisie moge powiedziec tylko jedno, albo nie masz prawka, albo
    powinienes je oddac z powodu nieznajomosci podstawowych przepisow