  • 41. Data: 2023-05-03 11:54:59
    Temat: Re: Oszustwo na kulsonariacie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 01:59:20 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie znamy meritum sprawy. Może już wyjaśniono

    wygladalo to tak jakby mialo byc dlugie i zmudne sledztwo :-)

    > i się okazało, że ktoś
    > konkretny w sposób nieuprawniony wypłacił - czyli ukradł.

    Uzasadnisz "ukradł" art z KK ?

    No ale skoro wypłacił, to zakładam, ze był uprawniony do wypłacania,
    wiec tylko przekroczenie uprawnien..

    >Albo, Ĺźe brakuje dokumentĂłw.

    Tez mozliwe.

    J.

  • 42. Data: 2023-05-03 12:01:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 01:56:57 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > Bywa, że służą do prania pieniędzy z oszustw. Spotkałem się z tym, że na
    > rachunki zrzutek wpływały pieniądze z oszustw w internecie. I teraz są
    > dylematy. Może fraudy robią osoby zainteresowane zrzutkami. Może Oszuści
    > celowo tak robią, by Policję wprowadzić w błąd. Może, jak kradną, to
    > robią sobie "zaplecze", że jak zostaną złapani, to powiedzą, ze ratowali
    > inne osoby.
    >
    > Jeśli Tobie na rachunek wpadnie milion złotych pochodzące z przestępstwa
    > i nie potrafisz się wytłumaczyć, no to masz problem.

    No jak mam problem - przeciez to nie ja przelewałem na moje konto?

    > Ale rodzice chorego
    > dziecka? Ogłosili zrzutkę i skąd mają wiedzieć, ze darczyńca ukradł tę
    > kasę? A tu Prokuratura blokuje rachunek i się robi "jazda".

    Całej fundacji? :-P

    Ale faktycznie - wlamac sie na konto ministra zdrowia, albo
    ministerstwa zdrowia, albo NFZ, i zrobic przelew na leczenie dziecka
    ... a puste konto niech sobie prokurator blokuje :-)

    > Jeśli zrzutka jest na dziecko, to beneficjentami bywają rodzice. Ale jak
    > to zbiórka na dorosłego, to beneficjentem często bywa on sam i pod
    > zrzutkę jest jego konto podpięte. Bywa, że kuracja się nie powiedzie i
    > właściciel rachunku umiera. Pieniądze trafiają do masy spadkowej.

    To chyba przed leczeniem umiera, bo kuracje z reguły opłaca sie z "z
    góry".

    > teraz mamy dylemat. Zmarła matka, a my dzieci mamy ścigać za oszustwo?
    > To dylemat podobny do tej matki dziecka, której zarzuty stawiano.

    Ale za jakie oszustwo? Co najwyzej mozecie im ostatnie "grosze" ze
    spadku zabrac.

    Mowisz, ze tego jest stosunkowo duzo?
    Tylu oszustów/naciągaczy, czy tylu hackerów-janosików?

    J.

  • 43. Data: 2023-05-03 15:14:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 01:26:14 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Z mojego doświadczenia wynika, że najczęściej takie sprawy zostają
    > ujawnione, gdy się zmienia zarząd. Nowy zarząd robi bilans i się
    > okazuje, że się to nie zgadza.

    I jak stary zarząd cos podbierał, to oszustwo, czy nie?

    > Wiem, że się czepiam "poprawności", ale przekroczenie uprawnień, to
    > termin powiązany z urzędnikami. Kasa zapomogowa, to nie urząd.
    > Najczęściej w ogóle trudno ustalić, co się stało z pieniędzmi, bo w tych
    > kasach nie siedzą profesjonalni bankowcy, tylko osoby pracujące
    > społecznie. Jeden ma pojęcie o papierach, a drugiemu się to tylko
    > wydaje. Często brak kasy okazuje się po prostu błędem w dokumentacji.

    > Ale tam często nie ma personelu, tylko kilku aktywistów. Widziałem już
    > kasy, które księgowość prowadziły w zeszycie. Albo w EXCELu.

    Dawno dawno temu, ksiegowosc sie prowadzilo w zeszytach :-)

    Tym niemniej - jak juz podejrzewasz, ze zginęły pieniądze, tzn środki
    z konta, to ktos tam był uprawniony do skladania dyspozycji ..

    J.

  • 44. Data: 2023-05-03 15:30:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 15:14, J.F pisze:
    > I jak stary zarząd cos podbierał, to oszustwo, czy nie?

    Oszustwo na pewno nie. Sfanatyzowanie dokumentów - ewentualnie celu
    osiągnięcia korzyści materialnej.

    > Dawno dawno temu, ksiegowosc sie prowadzilo w zeszytach ?
    > Tym niemniej - jak juz podejrzewasz, ze zginęły pieniądze, tzn środki
    > z konta, to ktos tam był uprawniony do skladania dyspozycji ..

    Nie znając szczegółów, trudno coś powiedzieć. Oczywiście jeden z
    możliwych scenariuszy, to przywłaszczenie sobie środków przez dysponenta.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 45. Data: 2023-05-03 15:31:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 07:12, Shrek pisze:
    > Dobra - inaczej zapytam. Powiedzmy że nauczycielom zniknęło 100tys z
    > jakiegoś ich funduszu socjalnego i przychodzą na komisariat, nie dali
    > się spławić dyżurnemu i finalnie trafiają do ciebie - co robisz?
    Dziwi,e się, ze rozmawiali z dyżurnym. Zazwyczaj nie wychodzi on do stron.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 46. Data: 2023-05-03 15:33:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Dziwi,e się, ze rozmawiali z dyżurnym. Zazwyczaj nie wychodzi on do stron.

    U was każdy sobie wchodzi gdzie chce na komisariacie, czy najpierw
    trzeba "pokonac" dyżurnego?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 47. Data: 2023-05-03 15:34:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie znając szczegółów, trudno coś powiedzieć.

    Jak się nie zna szczegółów to co się z taką sprawą robi?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 48. Data: 2023-05-03 15:40:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 May 2023 22:05:38 +0200, Shrek wrote:

    > A jak ci ktoś buty ukradnie (na przykład pod krzyżem) to jest to
    > kradzież? Skąd pomysł że musi być gotówki?

    buty to rzecz. gotówka to rzecz.

    Środki na koncie w banku, dane w komputerze, kody do gry, porgram TV
    itp - to nie rzecz.
    Kryptowaluty - tez zazwyczaj nie rzecz ...

    Nieruchomosc ... też nie rzecz ruchoma, wiec art 278 nie pasuje.

    Art. 278. § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,

    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    § 5. Przepisy § 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do kradzieży energii
    lub karty uprawniającej do podjęcia pieniędzy z automatu bankowego.

    Na inne sprawy trzeba szukac innych zapisow ... lub nie są karalne.

    P.S. Ciekawe ... karte z par 5 przeniesiono do par 1a, zmiana dopiero
    wejdzie w życie dopiero 1.10.2023 i bedzie

    § 1a. Tej samej karze podlega, kto zabiera w celu przywłaszczenia
    cudzą kartę uprawniającą do podjęcia pieniędzy z automatu bankowego.

    § 5. Przepisy § 1, 3, 3a i 4 stosuje się odpowiednio do kradzieży
    energii.

    Czemu taka zmiana i czemu az rok na wejscie w życie?

    A jak to nie karta tylko np karta SIM do telefonu?
    Ciagle karta i może "uprawniająca".

    A jak nie karta, ale jakis kod?

    J.

  • 49. Data: 2023-05-03 15:43:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 12:01, J.F pisze:
    > No jak mam problem - przeciez to nie ja przelewałem na moje konto?

    Ale ty osiągasz korzyść majątkową.

    > Całej fundacji? ?

    Bywało tak i dlatego teraz oni podpinają konta osobne do zbiórek. Bo
    zanim się wyjaśni o co chodzi, to upływa kilka dni, a w tym czasie
    przelewy "odbijają" się do wpłacających.

    > Ale faktycznie - wlamac sie na konto ministra zdrowia, albo
    > ministerstwa zdrowia, albo NFZ, i zrobic przelew na leczenie dziecka
    > ... a puste konto niech sobie prokurator blokuje ?

    Ale on to pełne zablokuje. Po za tym włamać się komuś na konto nie jest
    prosto i często same przelewy robią właściciele konta.

    > To chyba przed leczeniem umiera, bo kuracje z reguły opłaca sie z "z
    > góry".

    Przede wszystkim czasem nie zdążą uzbierać. Przeważnie te zbiórki są na
    chorych.

    > Ale za jakie oszustwo? Co najwyzej mozecie im ostatnie "grosze" ze
    > spadku zabrac.
    > Mowisz, ze tego jest stosunkowo duzo?
    > Tylu oszustów/naciągaczy, czy tylu hackerów-janosików?

    Nie będę się wypowiadał, bo jak pisałem, przeważnie gdy się tym
    interesuję, to są już jakieś powody do obaw. A nie chcę, by ludzie
    odnieśli wrażenie, że to jest jeden wielki szwindel.

    Natomiast czasem warto sie zastanowić, czemu NFZ nie chce refundować
    czego0ś, bo to nie zawsze jest sknerstwo.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 50. Data: 2023-05-03 15:43:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 15:40, J.F pisze:

    > buty to rzecz. gotówka to rzecz.
    >
    > Środki na koncie w banku, dane w komputerze, kody do gry, porgram TV
    > itp - to nie rzecz.

    ... nie przekonałeś mnie;)

    --
    Shrek