  • 1. Data: 2009-09-15 06:26:36
    Temat: Oskarżyciel posiłkowy
    Od: "Darek." <n...@g...pl>

    Witam.
    Złożyłem zawiadomienie o oszustwie na Policję, obecnie dostałem pismo o
    wszczęciu postępowania.
    Chciałbym występować jako oskarżyciel posiłkowy (tak to się chyba nazywa)
    gdyż chcę odzyskać
    pieniądze a nie zakładać sam potem sprawy cywilnej. Dobrze myślę?
    Czy jest taka możliwość i w którym momencie powinienem wysunąć pismo do
    jednostki która zajmuje się moją sprawą?
    Czy są gotowe wnioski w takich przypadkach?

    Pozdrawiam - Darek.

  • 2. Data: 2009-09-15 06:40:52
    Temat: Re: Oskarżyciel posiłkowy
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 15 Sep 2009 08:26:36 +0200, Darek. napisał(a):

> [...]
    > jest taka możliwość i w którym momencie powinienem wysunąć pismo do
    > jednostki która zajmuje się moją sprawą? Czy są gotowe wnioski w takich

    Najpóźniej przed 1 rozprawą w sądzie, to zwykłe pismo: "informuję, iż
    zamierzam występować w sprawie w charakterze oskarżyciela posiłkowego".

    Aczkolwiek odzyskania kasy na 100% nie gwarantuje Ci to.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 3. Data: 2009-09-15 18:15:11
    Od: piotrl <p...@g...com>

    Tylko nie wiem skąd pomysł, że wyrok karny pomoże odzyskać kasę ?
    Wyrok ten może być wart tyle co papier na którym został wydrukowany,
    bo komornik niczego nie ściągnie.
    Po za tym nigdzie nie jest napisane, że w wyroku sąd na pewno
    zobowiąże oskarżonego do naprawienia szkody.

    Po za tym zgodnie z art 65 k.p.k. sąd może:
    Art. 65. § 1. Sąd przed rozpoczęciem przewodu sądowego odmawia
    przyjęcia powództwa cywilnego, jeżeli:
    1) powództwo cywilne jest z mocy przepisu szczególnego
    niedopuszczalne,
    2) roszczenie nie ma bezpośredniego związku z zarzutem oskarżenia,
    3) powództwo zostało wniesione przez osobę nieuprawnioną,
    4) to samo roszczenie jest przedmiotem innego postępowania lub o
    roszczeniu tym prawomocnie orzeczono,
    5) po stronie pozwanych zachodzi współuczestnictwo konieczne z
    instytucją państwową, samorządową lub społeczną albo z osobą, która
    nie występuje w charakterze oskarżonego,
    6) (35) złożono wniosek, o którym mowa w art. 46 § 1 Kodeksu
    karnego.
    § 2. Jeżeli pozew odpowiada warunkom formalnym, a nie zachodzą
    okoliczności wymienione w § 1, sąd orzeka o przyjęciu powództwa
    cywilnego.
    § 3. Mimo przyjęcia powództwa cywilnego sąd pozostawia je bez
    rozpoznania, jeżeli po rozpoczęciu przewodu sądowego ujawni się
    okoliczność wymieniona w § 1.
    § 4. Na odmowę przyjęcia powództwa cywilnego lub na pozostawienie go
    bez rozpoznania na podstawie § 3 zażalenie nie przysługuje.

    Jeśli to jakieś większe pieniądze to warto jako oskarżyciel posiłkowy
    mieć swojego pełnomocnika.

  • 4. Data: 2009-09-15 20:21:31
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 15.09.2009 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:

    > Najpóźniej przed 1 rozprawą w sądzie, to zwykłe pismo: "informuję, iż
    > zamierzam występować w sprawie w charakterze oskarżyciela posiłkowego".
    >
    > Aczkolwiek odzyskania kasy na 100% nie gwarantuje Ci to.

    Oszustwo to przestępstwo, czy poniżej jakiejś kwoty wykroczenie? Pytam,
    bo się nie znam ;)

    Ale jeśli może być wykroczenie, to do 7 dni od doręczenia przez Policję
    wniosku o ukaranie można zostać osk.pos. Po tym terminie przepada
    (przynajmniej w teorii, bo czasem sędziowie dopuszczają wniosek o
    występowanie w charakterze osk.pos)

    pzdr, szadok
    --
    'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
    śp. babcia

  • 5. Data: 2009-09-15 20:27:29
    Od: cyklista <...@...pl>

    Użytkownik szadok napisał:

    > Oszustwo to przestępstwo, czy poniżej jakiejś kwoty wykroczenie? Pytam,
    > bo się nie znam ;)

    Oszustwo to przestępstwo niezależnie od kwoty.

  • 6. Data: 2009-09-18 21:17:20
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 15.09.2009 cyklista <...@...pl> napisał/a:

    > Oszustwo to przestępstwo niezależnie od kwoty.

    OK. Dzięki

    pzdr, szadok