  • 1. Data: 2010-12-27 16:58:06
    Temat: Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?
    Od: "D." <l...@p...onet.pl>

    Witam,

    b. proszę o opinię dotyczącą sytuacji, w której osoba fizyczna odkupuje od
    firmy X LOKAL UŻYTKOWY wynajęty firmie Y na czas określony. Firma Y płaci
    czynsz na podstawie faktur VAT wystawianych przez firmę X.
    Osoba fizyczna będąca nowym wynajmującym nie chce wystawić faktury VAT - nie
    prowadzi działalności.

    Jakie środki ma w ręku najemca, żeby żądać od nowego właściciela wystawienia
    faktury?

    Pozdrawiam,
    D.

  • 2. Data: 2010-12-27 20:14:32
    Temat: Re: Os. fiz. wstępuje w stos. najmu - Faktura VAT?
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    D. wrote:
> [...]
    > wystawić faktury VAT - nie prowadzi działalności.
    >
    > Jakie środki ma w ręku najemca, żeby żądać od nowego właściciela

    Zagrozic donosem do US (w sprawie domniemanego nieskladania deklaracji
    VAT i nieoplacania naleznego podatku) i byc moze ZUS (w sprawie
    domniemanego prowadzenia DG, z czym wiazac sie moze obowiazek zaplaty
    skladek przeroznych) (byc moze, bo jesli to jedyny "biznes" wspomnianej
    OF to nie wiem czy wypelnia znamiona prowadzenia DG w sensie ubezpieczen
    spolecznych...).

    Wieslaw

  • 3. Data: 2010-12-27 20:20:32
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-12-27, D. <l...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > prowadzi działalności.
    >
    > Jakie środki ma w ręku najemca, żeby żądać od nowego właściciela wystawienia

    Ale musi być Faktura VAT? Nie wystarczy rachunek? To chyba do tej osoby
    należy decyzja czy chce być podatnikiem VAT czynnym, czy też wybiera zwolnienie
    podmiotowe (do dozwolonej kwoty).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2010-12-27 21:02:44
    Od: "D" <l...@p...onet.pl>

    (...)

    > Ale musi być Faktura VAT? Nie wystarczy rachunek? To chyba do tej osoby
    > należy decyzja czy chce być podatnikiem VAT czynnym, czy też wybiera zwolnienie
    > podmiotowe (do dozwolonej kwoty).

    Dotyczasowy wynajmujący wystawiał faktury VAT.
    W umowie jest zapis o płatności czynszu na podstawie faktury VAT.
    Najemca chce nadal otrzymywac faktury VAT, bo odlicza VAT.

    Nowy najemca kupił lokal jako osoba fizyczna wchodząc w stosunek najmu. Jako
    osoba fizyczna nie zamierza wystawiac faktur VAT. Nowy wynajmujący chce zgłosic
    umowę w US i płacic ryczałt 8,5%.

    Zarówno najemca jak i nowy wynajmujący chcą kontynuowac umowe, ale:
    - wynajmujący chce by kwota brutto wskazana w umowie była płacona na podstawie
    umowy cywilnoprawnej a nie faktury
    - najemca chce faktury, by odliczyc 23% VAT, a jeśli nie bedzie faktury - zgadza
    sie jedynie na kwote netto dotychczasowego czynszu, na co sie nie zgadza nowy
    wynajmujacy

    Pytanie: Kto ma rację?

  • 5. Data: 2010-12-28 07:13:04
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Dotyczasowy wynajmujący wystawiał faktury VAT.
    > W umowie jest zapis o płatności czynszu na podstawie faktury VAT.

    No ale teraz będzie nowa umowa między nowymi stronami, więc można dać
    inny zapis.

    > Najemca chce nadal otrzymywac faktury VAT, bo odlicza VAT.

    OK, ma prawo.

> [...]

    > sie jedynie na kwote netto dotychczasowego czynszu, na co sie nie zgadza nowy

    Wynajmujący, bo sam wybiera czy będzie wystawiał rachunek czy fakturę
    (chyba że przekroczy próg, wtedy z automaty fakturę).

    Najemca nie ma racji domagając się faktury, bo nie każdy ją wystawi.
    Najemca ma rację, że powinna być w takiej sytuacji kwota netto.
    VAT jest mu bez znaczenie, bo i tak odliczy (chyba, że nie ma możliwości
    odliczenia - ale to jego sprawa). W zasadzie rozliczenia robi w kwotach
    netto.

    --
    Krzysztof

  • 6. Data: 2010-12-28 08:26:49
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > odliczenia - ale to jego sprawa). W zasadzie rozliczenia robi w kwotach netto.

    Bo? Rozliczenia co do zasady są na podstawie ustalonych cen. A cena to... sam
    poszukaj :)

    Moim zdaniem ważny jest zapis w umowie najmu. Jeśli jest, że zapłaci "500zł
    brutto" to rachunek od nowego też powinien być na 500zł. Jeśli było "400zł +
    przewidziany przepisami podaatek VAT" to wówczas rachunek powinien być na 400zł.

  • 7. Data: 2010-12-28 08:31:45
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-12-28 08:13, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > No ale teraz będzie nowa umowa między nowymi stronami, więc można dać
    > inny zapis.

    a będzie?

    KG

  • 8. Data: 2010-12-28 08:47:19
    Od: "D." <l...@p...onet.pl>

> [...]

    > przewidziany przepisami podaatek VAT" to wówczas rachunek powinien być na 400zł.

    Dziękuję, zapis jest XXXXzł BRUTTO.

  • 9. Data: 2010-12-28 08:56:49
    Od: "D" <l...@p...onet.pl>

    > a będzie?

    Wyczytalem, ze nabywca wstępuje w prawa i obowiązki dotychczasowego właściciela,
    co oznacza, że nie musi by nowej umowy. Najemca chce nową, żeby obniży kwotę
    najmu do ceny netto (powód: brak faktury). Wynajmujący chce pozosta przy
    obecnych zapisach umowy...

  • 10. Data: 2010-12-28 09:00:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 28-12-2010 09:31, kam pisze:

    > a będzie?

    Powinna być.
    Umowa nie przenosi się na nowego właściciela nieruchomości
    automatycznie, chyba że np. w umowie kupna-sprzedaży została zawarta
    taka klauzula (widziałam taką umowę ale nie do końca jestem pewna czy to
    ma moc prawną).

    A swoją drogą jeżeli już nowy właściciel "wskakuje" do umowy na miejsce
    poprzedniego, to jeżeli nie może/nie chce spełnić niektórych
    postanowień, powinno się umowę aneksować.
    Można np. zamienić fakturę VAT na rachunek.

    Pozostaje kwestia pieniędzy.
    Wynajmujący chce więcej (kto by nie chciał?), najemca nie chce więcej
    płacić (kto by chciał?) - sytuacja jakich wiele codziennie w życiu
    gospodarczym
    Trzeba się dogadać albo rozstać.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl