  • 11. Data: 2003-02-25 11:49:28
    Temat: Re: Opodatkowanie sprzedazy nieruchomosci gruntowej
    Od: c...@p...onet.pl

    > witam!

    > nie moge sie zgodzic z poprzednikiem - budynku nie mozna sprzedac jesli nie
    > stanowi on rzeczy w rozumieniu prawa cywilnego; wiec jesli nie jest
    > nieruchomoscia nie mozna go sprzedac; tu nie chodzi o to ze ktos tam
    > pozostanie wlascicielem .... po prostu nie ma mozliwosci sprzedazy domu - bo
    > czesci skladowych rzeczy sie nie sprzedaje;

    Części składowe nie mogą być przedmiotem własności i innych praw rzeczowych
    innej osoby niż właściciel rzeczy głównej, natomiast mogą być przedmiotem
    czynności prawnych zobowiązujących. Sprzedając budynek np. na rozbiórkę
    właścicielem pozostaje właściciel gruntu na którym on stoi. Skutek rzeczowy
    nastąpi dopiero po odłączeniu od gruntu.

    > polecam lekturze przepisy KC, publikacje prof radwanskiego;

    KC? Hmmm kiedys chyba widzialem w ksiegarni :))

    Ciacho

  • 12. Data: 2003-02-25 12:27:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Feb 2003, le Roi wrote:
    [...]
    >+ Interpretuje ten przepis w ten sposob - sprzedaz budynku nie moze nastapic
    >+ jezeli budynek nie jest nieruchomoscia; :-) wtedy, gdy jest nieruchomoscia
    >+ rzeczywiscie 2a wchodzi w gre i przy sprzedazy odliczamy wartosc gruntu;
    >+
    >+ a gdy stoi domek na nieruchomosci pana X, i pan X jest wlascicielem
    >+ nieruchomosci gruntowej, to NIE MOZE SPRZEDAC BUDYNKU; o sprzedazy mowi
    >+ prawo cywilne; wiec budynek nie jest przedmiotem obrotu; pan X moze sprzedac
    >+ nieruchomosc gruntowa;

    Rozumiem co chesz powiedzieć :)
    Ale ustawa o VAT *wymaga* od ciebie, żebyś *osobno* wycenił
    części składowe i każdą inaczej opodatkował: gruntu nie dotyczy
    (co pośrednio skutkuje "wejściem" PCC) zaś dla budynku nakazuje
    przyjąć cechy "towaru VAT".
    [...]
    >+ reasumujac, jak mozna opodatkowac VAT sprzedaz budynku, ktora to sprzedaz
    >+ nie moze nastapic z uwagi na przepisy prawa cywilnego?

    Nie, nie - sam zeznałeś że przepisy na ogół tylko wymagają sprzedaży
    gruntu *i* związanych budynków jako całości, a nie że zabraniają :)
    Może dziwnym jest traktowanie jednego "cywilnego" przedmiotu sprzedaży
    jako kilku "podatkowych", oddzielnych przedmiotów - ale nic nie
    poradzimy, pisałem że to inna matematyka :[

    pzdr, Gotfryd