  • 1. Data: 2006-12-13 10:03:23
    Temat: Okres wypowiedzenia umowy o współpracy
    Od: Arek <g...@p...onet.pl>

    Witam,

    W lipcu podpisałem umowę o współpracy na 3 m-ce, a w październiku
    podpisałem nową już na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem
    wypowiedzenia, z którego chciałbym skorzystać :) Nie znalazłem niczego w
    internecie na temat wypowiadania takiej umowy.
    Mój problem sprowadza się do paru kwestii.
    - czy tutaj też obowiązuje zasada, że okres wypowiedzenia musi obejmować
    miesiąc kalendarzowy?
    - pracę chcę zakończyć z końcem stycznia 2007, a do 2 stycznia mam urlop
    wypoczynkowy, 3 stycznia wogóle nie pracuję (w środy nie pracuję), więc
    ewentualne złożenie wypowiedzenia miałoby miejsce 4 stycznia; kiedy w
    takiej sytacji umowa zostanie faktycznie rozwiązana (do kiedy muszę
    świadczyć obowiązek pracy)?

    Dziękuje pieknie za pomoc :)

  • 2. Data: 2006-12-13 10:21:48
    Temat: Re: Okres wypowiedzenia umowy o współpracy
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Wed, 13 Dec 2006 11:03:23 +0100, Arek napisał(a):

> [...]
    > wypowiedzenia, z którego chciałbym skorzystać :) Nie znalazłem niczego w
    > internecie na temat wypowiadania takiej umowy.

    O tym 1 miesiącu masz w umowie napisane? To źle masz napisane, co do
    zasady należy uznać, że obowiązują okresy ustawowe (art. 36 par. 1
    kp), zaś Twoją klauzulę interpretowałbym ew. pod kątem korzystności
    dla pracownika.
    Było takie orzeczenie, że inne (dłuższe) okresy wypowiedzenia wiążą
    strony o tyle, o ile są korzystne dla pracownika. Czyli pracodawca nie
    może pracownika zwolnić wcześniej, ale nie może też ograniczać prawa
    pracownika do rozwiązania stosunku pracy w sposób określony kodeksem.

    > - czy tutaj też obowiązuje zasada, że okres wypowiedzenia musi obejmować
    > miesiąc kalendarzowy?

    Co do zasady tak, aczkolwiek - z przyczyn, o których powyżej - należy
    przyjąć, że masz 2-tygodniowy okres wypowiedzenia (art. 36 par. 1 pkt 2
    kp), a wówczas liczy się na koniec tygodnia.

> [...]
    > ewentualne złożenie wypowiedzenia miałoby miejsce 4 stycznia; kiedy w
    > takiej sytacji umowa zostanie faktycznie rozwiązana (do kiedy muszę

    Przy miesięcznym okresie wypowiedzenia musiałbyś złożyć
    wypowiedzenie najpóźniej do 31 grudnia 2006 r. Przy 2-tygodniowym
    najpóźniej 17 stycznia 2007 r.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2006-12-13 10:46:26
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Wed, 13 Dec 2006 11:21:48 +0100, Olgierd napisał(a):

    > O tym 1 miesiącu masz w umowie napisane?

    Mnie nurtuje inna sprawa:
    - co to za "umowa o współpracy"?
    To umowa o pracę?
    W oparciu o KP można nawiązać stosunek pracy poprzez:
    - zawarcie umowy o pracę,
    - mianowanie,
    - powołanie,
    - wybór,
    - spółdzielczą umowę o pracę.

    Czy umowa o współpracy nie nosi znamion umowy cywilno-prawnej?

  • 4. Data: 2006-12-13 10:48:34
    Od: m...@g...com

    Olgierd wrote:

> [...]
    > może pracownika zwolnić wcześniej, ale nie może też ograniczać prawa
    > pracownika do rozwiązania stosunku pracy w sposób określony kodeksem.

    Ale tutaj jest umowa o *współpracy*, a więc pewnie jakaś forma
    samozatrudnienia, więc KP nie ma IMHO zastosowania.

    p. m.

  • 5. Data: 2006-12-13 11:16:15
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Wed, 13 Dec 2006 11:48:34 +0100, mvoicem napisał(a):

    > Ale tutaj jest umowa o *współpracy*, a więc pewnie jakaś forma
    > samozatrudnienia, więc KP nie ma IMHO zastosowania.

    Ups, chyba nie doczytałem tej współpracy ;-)

  • 6. Data: 2006-12-13 13:25:47
    Od: Arek <g...@p...onet.pl>

    Artur napisał(a):
    > Mnie nurtuje inna sprawa:
    > - co to za "umowa o współpracy"?
    "Preambuła
    Mając na względzie to, że zgodnym zamiarem Stron jest nawiązanie stałej
    współpracy, Strony zawierają niniejszym Umowę ramową określającą
    generealne zasady i warunki ich wzajemnych świadczeń."
    Chodzi o to, że firma się zobowiązuje zlecać mi zadania (na podstawie
    umowy o dzieło) a ja zobowiązuję się je wykonywać.
    > To umowa o pracę?
    nie
    > Czy umowa o współpracy nie nosi znamion umowy cywilno-prawnej?
    Nie wiem czy dobrze rozumiem co to jest, ale być może masz rację.

  • 7. Data: 2006-12-13 13:29:53
    Od: Arek <g...@p...onet.pl>

    Olgierd napisał(a):
    > O tym 1 miesiącu masz w umowie napisane? To źle masz napisane, co do
    Tak, mam taki zapis w umowie.
    > Przy miesięcznym okresie wypowiedzenia musiałbyś złożyć
    > wypowiedzenie najpóźniej do 31 grudnia 2006 r. Przy 2-tygodniowym
    > najpóźniej 17 stycznia 2007 r.

    Czyli przy miesięcznym okresie wypowiedzenia muszę złożyć do końca
    poprzedniego miesiąca?

  • 8. Data: 2006-12-13 14:57:43
    Od: m...@g...com

    Arek wrote:

> [...]
    > Chodzi o to, że firma się zobowiązuje zlecać mi zadania (na podstawie
    > umowy o dzieło) a ja zobowiązuję się je wykonywać.

    Ale czy ta ramowa umowa jest już umową o dzieło? Tzn czy jest w niej
    określone co jest do zrobienia itd...?

    Czy też na podstawie tej umowy ramowej dopiero są podpisywane umowy o
    dzieło?.

    Jezeli to nie tajemnica, to najlepiej jakbyś wrzucił gdzieś tekst/skan umowy
    (gwiazdkując odpowiednie miejsca), to by można było coś więcej o tym
    powiedzieć.

    Bo coś mi się wydaje że żadnym okresem wypowiedzenia nie musisz się
    martwić :)

    p. m.

  • 9. Data: 2006-12-13 17:14:57
    Od: Arek <g...@p...onet.pl>

    m...@g...com napisał(a):

    > Ale czy ta ramowa umowa jest już umową o dzieło? Tzn czy jest w niej
    > określone co jest do zrobienia itd...?
    To nie jest umowa o dzieło (chyba) i nie jest w niej zawarte co jest do
    zrobienia.
    > Czy też na podstawie tej umowy ramowej dopiero są podpisywane umowy o
    > dzieło?.
    Przez okres próbny dostawałem rachunki z określonym dziełem.
    > Jezeli to nie tajemnica, to najlepiej jakbyś wrzucił gdzieś tekst/skan umowy
    > (gwiazdkując odpowiednie miejsca), to by można było coś więcej o tym
    > powiedzieć.
    W obecnej chwili nie jest w stanie zrobić skana.
    > Bo coś mi się wydaje że żadnym okresem wypowiedzenia nie musisz się
    > martwić :)
    >
    > p. m.

    W nadziei na takie profesjonalne zainteresowanie się pisze na takie
    grupy. Dzięki :)

    "Przedmiot Umowy
    1. *** zobowiązuje się, że w okresie trwania umowy będzie zamawiać u
    Współpracownika wykonanie określonych Dzieł z zasterzeżęniem że wartośc
    Dzieł nie może być niższa niż *** miesięcznie. Współpracownik
    zobowiązuje się przyjmować Dzieła do wykonania.
    2. Szczegółowe warunki dot. przedmiotu zleconych Dzieł wraz z
    określeniem czasu ich wykonania i wysokości wynagrodzenia będą ustalane
    w ramach odrebnych porozumień przy założeniu że do tych porozumień maja
    zastosowanie wszelkie postanowienia niniejszej Umowy."

    Dalej sa już Warunki płatności, Przenoszenie praw autorskich, Obowiązki,
    Czas trwanai, Prawo odstąpienia, Tajemnica hadnlowa i inne tutaj chyba
    mało istotne.

  • 10. Data: 2006-12-13 18:10:25
    Od: m...@g...com

    Arek wrote:

> [...]
    > W obecnej chwili nie jest w stanie zrobić skana.
    >
    > W nadziei na takie profesjonalne zainteresowanie się pisze na takie

    Profesjonalne zainteresowanie to będzie prawnika do którego pójdziesz i
    zapłacisz odpowiednią stawkę. Tutaj jest zainteresowanie hobbystyczne
    ludzi, wśród których tylko dla nielicznych prawo jest źródłem utrzymania.

> [...]
    >
    > Dalej sa już Warunki płatności, Przenoszenie praw autorskich, Obowiązki,
    > Czas trwanai, Prawo odstąpienia, Tajemnica hadnlowa i inne tutaj chyba

    No chyba jednak istotne. Bo zachodzi taka wątpliwość: czy ta umowa
    zobowiązuje cię do podpisania każdej umowy? Nawet takiej w której
    zobowiązujesz sie za stawkę "nie niższą niż *** miesięcznie" wykonać w
    miesiąc to co zespół ludzi robi przez 3 miesiące?

    Jeżeli nie, to wystarczy po prostu nie podpisać następnej umowy - negocjować
    tak żeby się nie dało wynegocjować :). Jeżeli tak, to troche kiepsko, ale
    zawsze można po prostu dzieła nie wykonać, za co grozi ci to że ci po
    prostu zamawiający nie zapłaci (chyba że umowa stanowi inaczej).

    Także te nieistotne szczegóły są wg. mnie niezwykle istotne.

    p. m.