  • 1. Data: 2004-01-21 16:09:13
    Temat: Ogolne normy prawne - publikacje...
    Od: "Chris" <k...@f...polbox.pl>

    Witam!

    Uprzejmie prosze czytajacych te grupe prawnikow o wskazanie mi publikacji,
    ktore poglebia moje zrozumienie w nastepujacym temacie.

    Chodzi o ogolne normy prawne, czyli publikacje ktora omowi zasady dzialania
    prawa ogolnego, nie rodzajowego.
    By byc lepiej zrozumianym, podam analogie: w kazdym jezyku istnieja normy
    stylistyczne, czy tez ortograficzne, ktore normuja sposob wypowiedzi, czy
    pisowni danego jezyka. Normy te okreslaja JAK nalezy sie wypowiadac, a nie
    CO nalezy mowic.

    Tak samo posluguje publikacji omawiajacych JAK dziala kazde prawo, a nie CO
    zawiera.

    Bede wdzieczny za wszelkie wskazowki

    pozdrawiam

    Chris

    ps. w pewien sposob omawiaja te sprawe ksiazki "Logika dla Prawnikow", czy
    "Wykladnia Prawa Zasady Reguly Wskazowki" wydane przez LexisNexis, ale moze
    polecicie jeszcze lepsze dziela?

  • 2. Data: 2004-01-21 17:00:12
    Temat: Re: Ogolne normy prawne - publikacje...
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Chris wyskrobał(a):
> [...]
    > CO nalezy mowic.
    >
    > Tak samo posluguje publikacji omawiajacych JAK dziala kazde prawo, a nie

    Nie bardzo rozumiem tą analogię, bo żeby wiedzieć jak działa prawo trzeba je
    znać, czyli wiedzieć co zawiera.
    Mimo wszystko sądzę, że poszukujesz jakiejś książki do postaw prawa w ogóle.
    W takim razie "Podstawy prawa dla ekonomistów" Jolanta Jabłońska-Bonca lub
    Piotr Winczorek "Wstęp do prawoznawstwa" (chyba taki tytuł albo bardzo
    podobny).

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-01-21 17:20:20
    Od: "Chris" <k...@f...polbox.pl>

    Po piersze dziekuje za odpowiedz!
    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Nie bardzo rozumiem tą analogię, bo żeby wiedzieć jak działa prawo trzeba
    je
    > znać, czyli wiedzieć co zawiera.

    Czesto jest tak, ze ludzie znaja tylko prawo rodzajowe i stosuja je jak
    popadnie, tworzac wykladnie, intrepretacje ....
    Mozna to przyrownac do medycyny - dzialania wyksztalconego lekarza i
    znachora...
    Stad niezaleznie od prawa poszukuje odpowiedzi jak je stosowac zgodnie z
    jego ogolnymi zasadami -
    Czyli jak majac przepisy prawne rozumiec je profesjonalnie, a nie amatorsko

  • 4. Data: 2004-01-21 17:31:31
    Od: "Anzelmo" <a...@i...o2.pl>

    Użytkownik "Chris" <k...@f...polbox.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jego ogolnymi zasadami -
    > Czyli jak majac przepisy prawne rozumiec je profesjonalnie, a nie

    No to może "Zarys teorii prawa" Wronkowskiej i Ziembińskiego, "Problemy
    podstawowe prawoznawstwa" Ziembińskiego i "Interpretacja jako proces
    dekodowania tekstu prawnego" Zielińskiego?

    Anzelmo

    ICQ: 239769481
    GG: 6462706

  • 5. Data: 2004-01-21 17:39:20
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Chris wyskrobał(a):
> [...]
    > jego ogolnymi zasadami -
    > Czyli jak majac przepisy prawne rozumiec je profesjonalnie, a nie

    Teraz to lepiej wyjaśniłeś. Ale żeby prawo rozumieć profesjonalnie, a nie
    amatorsko to są 5-letnie studia prawnicze. Niestety. Niby po co te studia są
    i trwają tak długo?
    Aby w miarę poprawnie (ale nadal bez 100% gwarancji sukcesu) zinterpretować
    dany przepis, trzeba:
    - mieć rozeznanie w podstawach prawa (wspomniane przeze mnie książki do
    wstępu do prawoznawstwa),
    - dodać szczyptę logicznego myślenia,
    - znać podstawowe reguły wykładni i zasady ich stosowania (językowa,
    funkcjonalna, systemowa)
    - znać reguły kolizyjne
    - zwracać uwagę na szczegóły, bo _każde_ słowo w przepisie znaczy coś
    konkretnego i nie jest dodane dla ozdoby
    - znać zasady gałęzi prawa, z której pochodzi dany przepis i interpretować
    go w zgodzie z nimi,
    - interpretować w kontekście innych przepisów a nie w oderwaniu od nich,
    - mieć świadomość, że od reguł istnieje szereg wyjątków tworzonych np. przez
    orzecznictwo czy doktrynę... Np. art. 24 par. 1 zd. 3 KC - tam słowo "lub"
    należy interpretować jako "albo", a to na gruncie logiki ogromna różnica...

    --
    Bartek Gliniecki