  • 1. Data: 2005-08-02 08:37:26
    Temat: Odszkodowanie za szkody wojenne
    Od: "Simon Templar" <s...@g...pl>

    Nie tak dawno glosno bylo o tym jak wladze Warszawy przygotowaly spis strat
    wojennych miasta z zamiarem ewentualnego pozwania Niemiec. Sprawa sporna
    bylo m.in. to czy mozna dochodzic odszkodowania za straty wojenne skoro
    Polska zrzekla sie roszczen w stosunku do Niemiec (wtedy kiedy mialo to
    miejsce to chyba w stosunku do Niemiec Wschodnich).

    Mam jednak pytanie czy mozna dochodzic odszkodowania za straty "wojenne" (bo
    ciezko mi inaczej je nazwac) ktore mialy miejsce jeszcze przed 1 wrzesnia
    1939 roku, a co za tym idzie nie bylo stanu wojny miedzy Polska, a Niemcami,
    wiec nie mozna byloby powolac sie na rezygnacje z reperacji wojennych.

    A chodzi mi o to co sie wydarzylo 28 sierpnia 1939 roku w Tarnowie:
    http://www.tarnow.pl/historia/taka/1.php

    Jest to wydarzenie ewidentnie powiazane z wojna obronna 1939 roku. I zapewne
    nie mialoby miejsca gdyby nie zblizajaca sie agresja. Czy w takim razie
    wlasciciel nieruchomosci (w tym wypadku PKP) moze dochodzic odszkodowania?

    Problem jest czysto teoretyczny bo jak sadze PKP nie ruszy 4 liter zeby sie
    zastanowic nad ta sprawa, a co dopiero cokolwiek w tej sprawie zrobic.

    Pozdrawiam
    ST

  • 2. Data: 2005-08-02 16:58:02
    Temat: Re: Odszkodowanie za szkody wojenne
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

> [...]
    > Polska zrzekla sie roszczen w stosunku do Niemiec (wtedy kiedy mialo to
    > miejsce to chyba w stosunku do Niemiec Wschodnich).

    Dla jasności sytuacji. Polska nigdy nie zrzekła się reparacji. Dostała je w
    100%. Dziwnie to brzmi ale to prawda. Po wojnie ZSRR przejął na siebie obowiązek
    rozliczenia się z Polska w imieniu Niemiec, za to że wziął kawałek Niemiec i
    zrobił tam DDR. Ostateczy podział Świata został uzgodniony troche wcześniej, w
    czasie trwania wojny. Brali w nim udział Amerykanie, Anglicy i Rosjanie. Tam też
    chciano najpierw żeby Polska została wcielona do ZSRR. I to nie był pomysł
    Rosjan. Jakimś targiem ustalono że Polska będzie jednak normalnym państwem,
    chociaż w radzieckiej strefie wpływów. Tam też ustalono granice Polski. Zabrano
    nam część na wschodzie i dano na zachodzie. Wschód wg owczesnych wyliczeń był
    wart o ile dobrze pamiętam 8mld$ zachód 12 albo 13mld$. Rożnicę wyplaciliśmy
    ZSRR w węglu i rudzie uranu. Skończyliśmy spłacać w latach pięćdziesiątych.
    Dlatego Poska nie może wystąpić o żadne odszkodowanie ze strony Niemiec. Szkoda
    ze tego nie uczą w szkołach. A może i dobrze że tego nie uczą. Po co denerwować
    klasę robotniczą. Tomek
    ps. Mniej więcej w tym samym czasie co spłata różnicy w wartości między ww
    terenami skończyliśmy spłacać sojusznikom z zachodu kasę za sprzęt jaki
    zuzyliśmy w czasie trwania wojny. A była to niezła forsa, byliśmy czwartą co do
    wielkośći armią w czasie wojny.