  • 1. Data: 2003-09-16 21:59:41
    Temat: Odpowiedzialność dziecka za długi rodzica
    Od: "Kuba RPM" <K...@a...waw.pl>

    witam,
    jak wygląda sprawa odpowiedzialności dziecka (21 lat) za długi rodzica
    powstałe podczas niepełnoletności syna/córki oraz po jej osiągnięciu? Czy
    trzeba coś spisać, aby odpowiedzialność tą wyłączyć?

    Kiedys pojawiały się w gazetach ogłoszenia: "za długi ojca nie odpowiadam".

    dziękuję i pozdrawiam,
    KubaRPM

  • 2. Data: 2003-09-17 06:56:04
    Temat: Re: Odpowiedzialność dziecka za długi rodzica
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Kuba RPM wrote:

    > jak wygląda sprawa odpowiedzialności dziecka (21 lat) za długi rodzica
    > powstałe podczas niepełnoletności syna/córki oraz po jej osiągnięciu?

    Dzieci nie odpowiadają za długi swoich rodziców tak po prostu i tylko z tej
    przyczyny, że są ich dziećmi. Nie ma znaczenia, kiedy dług powstał.

    > Czy trzeba coś spisać, aby odpowiedzialność tą wyłączyć?

    - nie dawać rodzicom poręczenia wierzytelności,
    - nie przyjmować drogich prezentów (bo wówczas z majątku otrzymanego "z
    pokrzywdzeniem wierzycieli" wierzyciel mógłby dochodzić zaspokojenia swoich
    roszczeń z majątku otrzymanego od rodziców),
    - nie przyjmować spadku po rodzicach wprost.

    > Kiedys pojawiały się w gazetach ogłoszenia: "za długi ojca nie
    > odpowiadam".

    Twierdzenie skąd inąd bardzo słuszne. Ja też mogę ogłosić: za długi moich
    rodziców nie odpowiadam i nie minę się z prawdą.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 3. Data: 2003-09-17 10:47:58
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-17 08:56, Maria Ossowska napisał(a):

    >- nie przyjmować spadku po rodzicach wprost.

    Co to znaczy?
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 4. Data: 2003-09-17 11:16:42
    Od: "Bartosz" <n...@W...pl>

    Marysiu1
    Ciekawa odpowiedz.Swego czasu miałem "przyjemność" goscić poborcę
    skarbowego .Niewielki zaległy podatek.Porozmawialiśmy sobie po załatwieniu
    mojej sprawy(pozytywnym).Dowiedziałem sie ,że jednak dzieci odpowiadają za
    długi rodziców,gdyż korzystaja z ich pieniedzy,które powinny defakto pokrywać
    długi.Owszem - są to sprawy które ponoć reguluje wyrok sądu,ale jak wierzyciel
    się uprze,to co wtedy?

    Pozdrawiam-Bartosz

  • 5. Data: 2003-09-17 11:18:40
    Temat: Re: Odpowiedzialno?? dziecka za d?ugi rodzica
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Kuba RPM <K...@a...waw.pl> wrote:
    > witam,
    > jak wygl?da sprawa odpowiedzialno?ci dziecka (21 lat) za d?ugi rodzica
    > powsta?e podczas niepe?noletno?ci syna/c?rki oraz po jej osi?gni?ciu? Czy
    > trzeba co? spisa?, aby odpowiedzialno?? t? wy??czy??
    jeśli chodzi o spadek to bodajże spadkobiercy mogą spłacać ewentualne
    długi lub odmówić tej spłaty. nie wiem czy wtedy wierzyciel nie miałby
    prawa do odebrania długu z wartości spadku. najprawdopodobniej tak by
    było.

    w przypadku długów rodzica, z którym nie wiąże dziecko żadna umowa
    przechodzenia długu na rodzinę nie ma.

    przy czym nigdy nie zagłębiałem tego problemu.. a to co napisałem opiera
    się na wiedzy z gazety prawwnej sprzed około 6-8 lat. wątpie jednak by
    coś takiego się zmieniło.

    oczywiście jeśli wierzycielem jest mafia ;-) to oni mogą mieć inne
    pojęcie w tym temacie..

    swoją drogą gdzieś miałem test na umiejętność przeżycia i tam jedno z
    pytań to była sytuacja z bukmacherem ścigającym za długi zrobione przez
    brata. tyle, że test był zrobiony przez amerykanina.. z tego co wiem u
    nich też nie istnieje przechodzenie długów na rodzinę.

    co zresztą byłoby idiotyczne.
    możliwe jest jednak, że można dług ściągać z ewentualnych pieniędzy
    przekazywanych przez rodzica dzieciom.

    Artur Górniak

  • 6. Data: 2003-09-17 20:57:03
    Temat: Re: Odpowiedzialność dziecka za długi
    Od: "agulha" <a...@N...gazeta.pl>

    > Co to znaczy?

    To chyba jest taki magiczny zwrot "przejac spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza". Co znaczy, ze jesli zmarły pozostawił jakieś długi, to z tego
    majątku będzie trzeba je zaspokoić. Jak brzmi formuła druga, niestety nie
    wiem. Przejęcie spadku nie-z-dobrodziejstwem-inw. jest (chyba) bardziej
    skomplikowane czy też dłużej trwa.

  • 7. Data: 2003-09-17 22:13:12
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

    Za życia rodzica dziecko nie odpowiada własnym majątkiem z jego długi.
    Oczywiście jeśli mieszkają razem i przyjdzie komornik dziecko (o ile jest
    pełnomletnie) będzie musiało wykazać, że dane przedmioty stanowią jego
    własnosć, a nie rodzica. Z chwilą śmierci rodzica sytuacja się nieco zmienia.
    Dziecko chcąc ograniczyć swoją odpowiedzialność powinno w ciągu 6 m-cy od
    chwili śmierci rodzica złożyć w sądzie lub u notariusza oświadczenie o
    przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Wówczas jego odpowiedzialność za
    długi ciążące na rodzicu bedzie ograniczona do wysokości tzw. stanu czynnego
    spadku, czyli tego co w spadku otrzyma i nic więcej

    Pozdrawiam
    Ben

  • 8. Data: 2003-09-17 23:01:09
    Od: "Kuba RPM" <K...@a...waw.pl>

> [...]
    czynnego
    > spadku, czyli tego co w spadku otrzyma i nic więcej

    dzięki wielkie - mogę spać spokojnie :)

  • 9. Data: 2003-09-18 20:44:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Sep 2003, agulha wrote:

> [...]
    >+ inwentarza". [...]
    >+ Jak brzmi formuła druga, niestety nie wiem.

    Masz na myśli "odrzucenie spadku" ?

    >+ Przejęcie spadku nie-z-dobrodziejstwem-inw. jest (chyba) bardziej
    >+ skomplikowane czy też dłużej trwa.

    ??
    Myślałem że wręcz przeciwnie. Tylko grozi spłacaniem
    długów właśnie !

    pozdrowienia, Gotfryd