  • 1. Data: 2003-12-15 10:05:11
    Temat: rekojmia na zywe zwierzeta
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    Witam,
    Czy jest rekojmia na zywe zwierzeta?

    Ja znalazlam w KC o rekojmi, ale tam jest napisane: "Art. 570. Do sprzedazy
    zwierzat, które wymienia rozporzadzenie Ministra Rolnictwa wydane w
    porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwosci oraz Przemyslu Spozywczego i Skupu,
    stosuje sie przepisy o rekojmi za wady fizyczne ze zmianami wskazanymi w
    dwóch artykulach ponizszych."

    Rozporzadzenie dotyczy jedynie koni, owiec i norek. Czy to oznacza, ze do
    innych zwierzat stosuje sie normalne przepisy KC o rekojmi? Czy tez, ze sie
    nie stosuje?

    W sklepach zoologicznych pisza, ze "zywe zwierzeta nie podlegaja
    reklamacji", ale czy sa do tego podstawy prawne czy po prostu tak sobie
    pisza...

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 2. Data: 2003-12-15 17:50:40
    Temat: Re: rekojmia na zywe zwierzeta
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Joanna wrote:
    > Rozporzadzenie dotyczy jedynie koni, owiec i norek. Czy to oznacza, ze do
    > innych zwierzat stosuje sie normalne przepisy KC o rekojmi? Czy tez, ze sie
    > nie stosuje?

    No cóż, nigdy się nad nie zastanawiałem, a z komentarza wynika że
    obowiązuje normalna rękojmia z wyłączeniem zwierząt określonych w
    rozporządzeniu ale wg innych autorów w przypadku innych zwierząr (spoza
    rozporządzenia) rękojmi nie ma.
    Więc niewiele wiadomo :)

    KG

  • 3. Data: 2003-12-15 19:44:00
    Temat: Odp: rekojmia na zywe zwierzeta
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik kam <k...@p...onet.plX> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:brks1a$82n$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > obowiązuje normalna rękojmia z wyłączeniem zwierząt określonych w
    > rozporządzeniu ale wg innych autorów w przypadku innych zwierząr (spoza

    wykladnia jezykowa chyba jednak przemawia za tym 2 czyli do zwierzat - tylko
    wady glowne i tyle takie
    jak w rozporzadzeniu...inna sprawa iz, moim zdaniem, rekojmia ta jest
    pomyslana dla stosunkow gospodarczych,
    a nie dla konsumenta ktory kupuje zwierzaczka do domu.

    > Więc niewiele wiadomo :)
    >
    > KG

    Moim zdaniem, do sprzedazy zywych zwierzat bedzie sie stosowac przepisy
    ustawy o sprzedazy konsumenckiej, ktore
    wylaczaja rekojmie. Tak wiec jesli po 1 stycznia 2003 kupilas w sklepie
    mowiaca papuge ktora nie mowi
    mozesz ja reklamowac na podstawie niezgodnosci z umowa (2 lata)
    Co prawda, ustawa mowi o towarze konsumenckim jako o rzeczy ruchomej,
    zwierze nie jest rzecza (ust. o ochronie zwierzat)
    ale na gruncie pr. cywilnego rozciagnalbym sprzedaz konsumencka na zwierzeta
    kupione w celu konsumenckim.

    pozdrawiam
    mdr

  • 4. Data: 2003-12-16 01:22:54
    Temat: Re: Odp: rekojmia na zywe zwierzeta
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <brl2u6$2h8$1@news.onet.pl>, Mateusz Dr wrote:
    > Co prawda, ustawa mowi o towarze konsumenckim jako o rzeczy ruchomej,
    > zwierze nie jest rzecza (ust. o ochronie zwierzat)

    Tak ale też w tej ustawie:
    Art. 1. u.2. W sprawach nie uregulowanych w ustawie do zwierząt stosuje
    się odpowiednio przepisy dotyczące rzeczy.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2003-12-18 16:21:47
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Mateusz Dr wrote:
    > wykladnia jezykowa chyba jednak przemawia za tym 2 czyli do zwierzat
    - tylko
    > wady glowne i tyle takie
    > jak w rozporzadzeniu...

    Ale dla odmiany SN:
    III CRN 151/78
    Wady fizyczne, o których mowa w art. 570-572 kc, dotyczą wyłącznie
    zwierząt wymienionych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa z dnia 7
    października 1966 r. w sprawie odpowiedzialności sprzedawców za wady
    główne niektórych gatunków zwierząt (Dz. U. 1966 r. Nr 43 poz. 257).
    Sprzedawca innego zwierzęcia, które nie jest wymienione w tymże
    rozporządzeniu, odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne na zasadach
    ogólnych.

    III CZP 16/74
    Sprzedawca zwierzęcia, które nie jest wymienione w rozporządzeniu
    Ministra Rolnictwa, przewidzianym w art. 570 kc, odpowiada z tytułu
    rękojmi za wady fizyczne tego zwierzęcia na zasadach ogólnych.

> [...]
    > zwierze nie jest rzecza (ust. o ochronie zwierzat)
    > ale na gruncie pr. cywilnego rozciagnalbym sprzedaz konsumencka na zwierzeta

    Przychyliłbym się do tego, szczególnie biorąc pod uwagę odpowiednie
    stosowanie do zwierząt przepisów o rzeczach :)

    KG

  • 6. Data: 2003-12-18 16:22:41
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik kam <k...@p...onet.plX> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:brsjuc$839$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    >
    > Przychyliłbym się do tego, szczególnie biorąc pod uwagę odpowiednie
    > stosowanie do zwierząt przepisów o rzeczach :)

    Dziekuje bardzo za orzeczenia

    mdr