  • 81. Data: 2011-03-19 18:13:28
    Temat: Re: Odkupienie uzywanego oprogramowania ?
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    Arek wrote:

    > I już się zaprezentowałeś.

    :-*

  • 82. Data: 2011-03-19 21:12:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-19 14:31, Skrypëk pisze:

    > Nieznajomość prawa szkodzi.

    Oczywiście że nieznajomość PRAWA szkodzi, ale nie nieznajomość jakiegoś
    pliku który ktoś umieścił w internecie, albo nagrał na płytę.
    Bo źródłem prawa w Polsce nie są są pliki, ani nawet napisy na pudełkach.

    > Jak zamiat nierozpakowanego pakietu system buildera dostaniesz pudełko
    > po butach z zakazanymi substancjami, egzotycznymi roślinami lub
    > zwierzętami pod ochroną, to ty będziesz odpowiadał za ich posiadanie i
    > używanie.

    Doskonały przykład!
    A dlaczego nie wolno ich posiadać i używać?
    Dlatego że na produkcie ktoś napisał że nie wolno?
    Czy dlatego że zakaz wynika z ustaw lub rozporządzeń?
    To jest właśnie ta różnica między czymś napisanym na pudełku, a
    wynikającym z ustawy.

    Bo jak na pudełku ktoś napisze "zakaz otwierania", a następnie produkt
    składający się z tego pudełka sprzeda, to nic już nie zabrania obecnemu
    właścicielowi pudełka otworzyć.

    Wyobraź sobie książkę - ochrona książek jest bardzo podobna do ochrony
    programów komputerowych. Tam można podobnie rozróżnić formę i treść. I
    tak samo jak w przypadku książki napisanie na okładce że "otwierając
    książkę musisz przestrzegać wszystkiego co jest napisane pod adresem
    www.wydawca.pl/eula.txt", a tam byłoby napisane że nie wolno książki po
    przeczytaniu sprzedać.

    Czy książka czy program - podobnie. Kupujesz, używasz, nudzisz się tym i
    sprzedajesz.

  • 83. Data: 2011-03-19 21:20:08
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-19 14:18, Skrypëk pisze:

    > Nie, nie moze. Gdyby producent samochodu miał udzielać ci licencji na
    > używanie zawartego w nim oprogramowania, to miałby obowiązek cię o tym
    > informować w sposób widoczny.

    Niedawno twierdziłeś że plik schowany w systemowym katalogu komputera
    (do którego nawet sam system informuje że lepiej nie wchodzić), w
    dodatku napisany w obcym języku jest wystarczająco widocznym sposobem
    żeby stał się źródłem prawa polskiego, ważniejszego nawet od ustaw :)

    Więc zaszycie napisu w ECU sterownika samochodem też jest wystarczające :)

    > Ale nie bój żaby, producent twojego samochodu z pewnością umieszcza w
    > nim jakieś licencjonowane komponenty i płaci licencjodawcy od sztuki.

    Ale zauważ że mnie, jako obecnego _właściciela_ samochodu, tamte
    ustalenia zupełnie nie obchodzą i mam prawo wymontować sobie ten jakże
    licencjonowany i patentowany komponent i wystawić go na Allegro.
    Po to żeby nabywca użył go w dowolnie wybranym przez siebie celu.

    > Podobnie roducent twojej płyty głównej płaci AMI lub Phoenixowi za prawo
    > wgrania do niej BIOSa.I Asrockowi nie wolno przegrywać BIOSa z zepsutych
    > płyt ASUSa.

    A mi wolno kupioną w sklepie płytę główną odsprzedać komu chcę. Nawet w
    kawałkach.
    Chociaż być może licencja BIOS-a której udzielił AMI, ASUS-owi tego
    zabrania. Ale zabrania ASUS-owi, a nie mi.
    Ja tego oprogramowania nie licencjonowałem - ja kupiłem w sklepie jego
    egzemplarz, jako komponent płyty.

  • 84. Data: 2011-03-20 00:56:07
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Oczywiście że nieznajomość PRAWA szkodzi, ale nie nieznajomość
    > jakiegoś pliku

    Nikt od ciebie nie wymaga znajomości żadnego pliku.
    W twoim interesie jest upewnić się, że wolno ci korzystać z oprogramowania.

    > To jest właśnie ta różnica między czymś napisanym na pudełku, a
    > wynikającym z ustawy.

    Konieczność poszanowania praw autorskich wynika z ustawy.
    Jeśli dostałeś w pakiecie system buildera płytkę przeznaczoną do użycia w
    konkretnym celu, to nie wolno ci jej używać w żadnym innym.
    Jeśli uważasz, że licencja system buildera jest nieważna, bo nie podpisałeś
    imiennie umowy, to nie masz żadnych praw dot. wymienionego w niej
    oprogramowania i możesz firmę MS cmoknąć. Domyślny zakres twoich praw do
    cudzego oprogramowania jest zerowy. Nic ci się nie należy z tytułu wzięcia
    do łapy nośnika, jeśli nie akceptujesz licencji.
    Po to jest umowa naklejona na pudełku, żeby ci było łatwiej tę licencję
    nabyć bez podpisywania papierów, a nie żeby ci się wydywało, że możesz sobie
    coś bezprawnie uzurpować.

    > Bo jak na pudełku ktoś napisze "zakaz otwierania", a następnie produkt
    > składający się z tego pudełka sprzeda, to nic już nie zabrania
    > obecnemu właścicielowi pudełka otworzyć.

    Co to jest produkt składający się z pudełka? I co to ma do rzeczy? My tu nie
    rozmawiamy o przetwarzaniu surowców wtórnych tylko o licencjonowaniu, czyli
    udzielaniu konkretnych ograniczonych praw. A ty zainspirowany bredniami
    buzdygana kombinujesz jak koń pod górę, nie wiadomo zupełnie po co.

> [...]
    > po przeczytaniu sprzedać.
    >
    > Czy książka czy program - podobnie. Kupujesz, używasz, nudzisz się

    Oprogramowanie OEM jest licencjonowane a nie sprzedawane.
    Nie rób z siebie durnia i nie wciskaj ciemnoty, że ktoś przed tobą ukrył
    EULĘ. Nośniki instalacyjne dostarczane są z wyraźną informacją do czego są
    przeznaczone. Nośniki dostarczane są w ramach licencji do użytku w niej
    opisanego. Nie licencja w ramach nośnika.
    Tak samo kopie książek, filmów czy utworów muzycznych dostarcza się różnym
    podmiotom w przeróżnych ściśle określonych w umowie celach i licencjobiorcy
    nie wolno robić z tymi utworami niczego na co nie zezwolił wyraźnie
    uprawiony podmiot dostarczający.
    Krótko mówiąc: nie wiesz z czego żyjesz i opowiadasz głupoty.

  • 85. Data: 2011-03-20 01:03:55
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2011-03-20 01:56, Skrypëk pisze:
    > Oprogramowanie OEM jest licencjonowane a nie sprzedawane.

    Zaprawdę powiadam - idź już sobie stąd i przestań się kompromitować.

    Odchodząc możesz jeszcze powiedzieć czy pracujesz dla M$, Cisco czy też
    jesteś
    tzw. "przydatnym idiotą".

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 86. Data: 2011-03-20 01:20:53
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > dodatku napisany w obcym języku jest wystarczająco widocznym sposobem
    > żeby stał się źródłem prawa polskiego, ważniejszego nawet od ustaw :)

    Nic takiego nigdy nie twierdziłem. Sam sobie ubzdurzyłeś takie brednie.
    W przypadku zakupu licencji OEM treść tej umowy widnieje na pudełku.
    Wyraźnie jest na nim napisane, w jakim celu w środku dostarczany jest
    nośnik.
    Tobie się naprawdę wydaje, że odkryłeś jakąś lukę i oszukałeś system, udając
    że nie wiesz co kupujesz? Och, naiwny.

> [...]
    > licencjonowany i patentowany komponent i wystawić go na Allegro.
    > Po to żeby nabywca użył go w dowolnie wybranym przez siebie celu.

    Że ciebie żadne ustalenia nie obchodzą, bo tobie się wszystko należy, to już
    ustaliliśmy. I nie od dziś wiadomo, że jest to postawa błędna.

    > A mi wolno kupioną w sklepie płytę główną odsprzedać komu chcę. Nawet
    > w kawałkach.

    No pewnie że możesz. Ale rozpowszechniać luzem firmwaru z niej skopiowanej
    juz ci nie wolno. Z tego prostego powodu, że nie nabyłeś do tego uprawnień.

    (z Windowsem OEMowym analogicznie)

    > Chociaż być może licencja BIOS-a której udzielił AMI, ASUS-owi tego
    > zabrania.

    Licencja na BIOS nie może zabraniać rozbierania płyty na kawałki. Licencja
    na BIOS moze tylko ograniczać jego uzycie do tego egzemplarza płyty. Tylko
    tyle i aż tyle. I to wystarczy.

    > Ale zabrania ASUS-owi, a nie mi.

    Oczywiście, ze nic ci nie zabrania licencja, bo takowej nie posiadasz. Ty
    może nie rozumiesz znaczenia słowa "licencja", więc ci przetłumaczę na
    polski: to taki zbiór uprawnień. Jak nie posiadasz żadnej licencji, to nie
    posiadasz żadnych uprawnień. Nie otrzymałeś zezwolenia na cokolwiek co by
    tego BIOSa dotyczyło. Kumasz?

    > Ja tego oprogramowania nie licencjonowałem - ja kupiłem w sklepie jego
    > egzemplarz, jako komponent płyty.

    Nie, nie kupiłeś egzemplarza biosa. Tak samo jako nie kupileś egzemplarza
    piosenki wykorzystanej w filmie, gdy kupiłeś sobie płytę z tym filmem. I nie
    kupiłeś egzemplarza windowsów kupując komputer, gdy producent komputera
    przed sprzedażą wgrał do niego windowsy (bo miał na takie wgrywanie
    licencję).

  • 87. Data: 2011-03-20 01:22:21
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    Arek wrote:

    > Zaprawdę powiadam - idź już sobie stąd i przestań się kompromitować.

    Arnoldzie, a kto ciebie mianował derektorem tej grupy?
    Czy jest na sali lekarz?

  • 88. Data: 2011-03-20 08:51:20
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (19.03.2011 22:12), Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > tak samo jak w przypadku książki napisanie na okładce że "otwierając
    > książkę musisz przestrzegać wszystkiego co jest napisane pod adresem

    Z książką jest o tyle inaczej że w grę wchodzi tzw. dozwolony użytek,
    tak samo jak w przypadku filmów, muzyki itd.... a co nie występuje dla
    oprogramowania,

    p. m.

  • 89. Data: 2011-03-20 08:55:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.03.2011 02:20), Skrypëk wrote:

> [...]
    > Licencja na BIOS moze tylko ograniczać jego uzycie do tego egzemplarza
    > płyty. Tylko tyle i aż tyle. I to wystarczy.

    Czy nie przesadzasz trochę w tym momencie? Przecież T.P. nie mówi o
    przegraniu firmwaru z jednej kości na drugą, tylko o przelutowaniu kości.

    W szczególności może nie wiedzieć nawet że na tej kości jest
    jakiekolwiek oprogramowanie. Tak jak być może kiedyś młotkach znajdzie
    się oprogramowanie do kontroli siły uderzenia - nijak to nie będzie (w
    obecnym stanie prawnym) zmieniać sytuacji że w każdym momencie mogę
    sobie taki młotek rozebrać na części i złożyć z nich coś zupełnie innego.

    p. m.

  • 90. Data: 2011-03-20 14:54:09
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    mvoicem wrote:

    > Czy nie przesadzasz trochę w tym momencie? Przecież T.P. nie mówi o
    > przegraniu firmwaru z jednej kości na drugą,

    sam nie wie o czym, bo kombinuje pod górę

    I nie rozumie, ze to na nim spoczywa obowiązek dowiedzenia się, czy mu
    wolno.
    Przy każdym starcie mu się wyświetla - "Copyright (C) 1984-2007 Award
    Software" na ten przykład - nie ma co rżnąć głupa, że nie miał pojęcia, że
    używa chronionego prawem dzieła, za którego wykorzystanie w tym celu ktoś
    zapłacił.

    > tylko o przelutowaniu kości.
    > W szczególności może nie wiedzieć nawet że na tej kości jest
    > jakiekolwiek oprogramowanie.

    To po co ją przelutował? Myślał, że to rezystor? Daj spokój :)

> [...]
    > będzie (w obecnym stanie prawnym) zmieniać sytuacji że w każdym
    > momencie mogę sobie taki młotek rozebrać na części i złożyć z nich

    W domu se możesz. A ja mówię o produkcji i sprzedaży.
    Prywatnie to se możesz ze starego Merceda celownik przyczepić do swojego
    czopera.
    Ale jakbyś sobie otworzył fabrykę samochodów z takim wichajstrem na
    przedzie, to by cię pogoniono z hukiem. I raczej by nikogo nie obchodziło,
    że przekładałeś te dzynksy ze starych, legalnie nabytych taksówek. Ani to,
    że do auta nie była dołączona EULA.
    Ale dygresja bez sensu, bo inna ustawa, więc T.P. zaraz znajdzie dziurę w
    całym.
    A ja mu tylko chciałem uzmysłowić, jak wiele rzeczy wokół niego jest
    chronionych i licencjonowanych, żeby przestał być taki zdziwiony.